728 x 90

حركات اعتراضى داخل,

وضعیت انفجاری در کردستان

-

 -
-
در پی اعدامهای جنایتکارانهٴ رشیدترین فرزندان مردم کرد، توسط دژخیمان خامنه‌ای و مشخصاً حلق‌آویز 3زندانی سیاسی، حبیب‌الله گلپری پور، رضا اسماعیلی و شیرکو معارفی طی هفته گذشته، کردستان اکنون به‌شدت ملتهب است هموطنان دلیر کرد، در شهرهای مختلف کردستان، با تظاهراتها و حرکتهای متعدد اعتراضی، خشم و نفرت خود را از این اعدامها ابراز کرده‌اند:
- در سقز، روز جمعه 17آبان، مردم برای دومین بار طی روزهای اخیر به تظاهرات برخاستند و خشم خود را از اعدام زندانیان سیاسی کرد ابراز نمودند. کانون اصلی این تظاهرات میدان اصلی سقز به‌نام ”هلو ” بود. نیروهای ضدشورش نیروی انتظامی، تظاهر کنندگان را وحشیانه مورد حمله و ضرب و شتم قرار دادند.

در یک اقدام ابتکاری دیگر، در اعتراض به اعدامهای بی‌وقفه، در یکی از پارکهای سقز، جوانان تعداد زیادی آدمکهای مقوایی را از شاخه‌های درختان پارک آویختند.


- در بانه، جمعیت انبوهی از مردم به‌خصوص زنان و دختران جوان عصر روز پنجشنبه 16آبان بر سر مزار "شیرکو معارفی" زندانی سیاسی اعدام شده، در قبرستان "سلیمان بک" شهر بانه تجمع کردند و بی‌اعتنا به تهدیدهای مأموران اطلاعاتی و امنیتی، مزار شیرکو را گلباران کردند. شیرکو معارفی روز 13آبان در زندان سقز اعدام شد.

- در نوسود، مردم روز جمعه 17آبان، در اعتراض به کشته شدن یک جوان بیگناه توسط پاسداران جنایتکار دست به اعتصاب زدند. کلیه فرهنگیان، کارمندان و کارگران نوسودی در این اعتصاب شرکت کردند.


مقتول، ”احسان پیام ”نام داشت و 20ساله بود. اقشار مختلف شهرستان نوسود، در اعتراض به این جنایت، همهٴ مردم را به شرکت در تظاهراتی در میدان اصلی شهر در روز یکشنبه 19آبان فراخواندند.

پاسداران زبون، در وحشت از خشم مردم نوسود، پاسگاه را تخلیه کرده و متواری شدند.

در همین حال، رژیم آخوندی در وحشت از گسترش اعتراضات، غلظت نظامی ـ امنیتی را در شهرهای کردستان که در آستانهٴ انفجار قرار دارند، به‌شدت بالا برده است.

در سنندج، نیروهای سپاه در خیابانها مستقر شده‌اند.
در مریوان نیز، نیروهای سرکوبگر در پی تظاهراتی که جوانان روز سه‌شنبه 14آبان در اعتراض به اعدام زندانیان سیاسی کرد، برپا کردند؛ بر اقدامات کنترلی خود افزوده‌اند. در سایر شهرهای کردستان، نظیر سردشت، بانه و مهاباد هم، نیروهای سرکوبگر، اعم از نیروی انتظامی و لباس شخصیها، حضوری چشمگیر دارند.

در همین حال، مبارزان و مدافعان حقوق‌بشر کرد، در یک اقدام ابتکاری معترضانه، روز 23آبان ماه جاری را به‌عنوان روز عزای عمومی در کردستان ایران اعلام کرده‌اند. آنها از همه مردم خواسته‌اند از این فراخوان حمایت کنند و با خانواده‌های زندانیان سیاسی اعدام شده ابراز همدردی کنند و بر سر مزار آنان حاضر شوند.

اعتراضات مردم دلیر کرد و تلاش آنان برای جلوگیری از اعدام بهترین فرزندانشان توسط دژخیمان حاکم، از مرزهای ایران فراتر رفته و کردستان عراق را هم فراگرفته است.

- آمنه قادری مادر زندانی سیاسی زانیار مرادی که به اعدام محکوم شده، به‌منظور دفاع از حق حیات فرزند خود و دیگر زندانیان سیاسی کرد، از روز 14آبان، همراه با شمار دیگری از بستگان زندانیان سیاسی در مقابل دفتر پارلمان کردستان عراق در شهر سلیمانیه دست به یک اعتصاب‌غذای 3روزه زده است. این ابتکار دلیرانه، انعکاس زیادی در رسانه‌ها و مردم کردستان عراق داشته است.

در شهر اربیل کردستان عراق جمعی از مردم و روشنفکران و خبرنگاران که در میان آنها هموطنان کرد ایرانی نیز دیده می‌شدند، در مقابل کنسولگری رژیم آخوندی تظاهرات کردند و اعدام زندانیان سیاسی کرد توسط این رژیم جنایت‌پیشه را محکوم کردند. تآنان پلاکاردهایی با خود حمل می‌کردند که روی آنها نوشته شده بود: "نه به اعدام جوانان کرد خشمگین ظاهرکنندگان سپس کنسولگری رژیم را سنگباران کردند.

 

به این ترتیب، رژیم ددمنش آخوندی از اعدامهای جنایتکارانهٴ خود در کردستان، با هدف مرعوب کردن مردم، دقیقاً نتیجه معکوس گرفته و ناگزیر است موقتاً هم که شده از اعدام سایر زندانیان سیاسی کرد، صرف‌نظر کند. امری که دقیقاً نشانهٴ بارزی است از ضعف و زبونی نظام ولایت‌فقیه در شرایط زهرخوران اتمی و همچنین ارتقای روحیه مقاومت و اعتراض در بین مردم.

مسلم است که این وضعیت خاص کردستان و هموطنان کرد، نیست؛ در سیستان و بلوچستان، در خوزستان و در حرکتهای اعتراضی که در آنها هموطنان عرب خوزستانی نقش بارزی دارند و در سراسر ایران، مردم به جان آمده، خروش خشم و اعتراض خود را علیه جنایتکاران حاکم هر چه رساتر کرده و حقوق پایمال شده خود را طلب می‌کنند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f5cd647d-100a-4975-a072-9ec5e5f112e7"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات