728 x 90

اعتراض عليه مالكي,آزادي 7 گروگان,

دکتر طارق الهاشمی: مالکی خطری برای وحدت عراق است

-

طارق الهاشمی معاون رئیس‌جمهور عراق
طارق الهاشمی معاون رئیس‌جمهور عراق
دکتر طارق الهاشمی نایب رئیس‌جمهور عراق در مصاحبه با روزنامه کویتی السیاسه: مالکی خطری برای وحدت عراق است مشکل عراق فقط با حذف مالکی از نخست‌وزیری و تشکیل دولت اجرایی موقت حل می‌شود
طارق الهاشمی: مایه تأسف است که رئیس‌جمهور آمریکا مالکی این تروریست بین‌المللی را که قاتل عراقیان است، برای بار دوم در کاخ سفید می‌پذیرد
مالکی در ریختن خون بیگناهان در اشرف دست دارد کما این‌که او در پاکسازی نژادی و مذهبی هم نقش دارد
مسأله اصلی سلطه‌طلبی رژیم ایران در خاورمیانه است فروپاشی امنیتی فعلی در عراق محصول فرقه‌گرایی سوء مدیریت و دخالتهای رژیم ایران است

السیاسه - بروکسل، 19اکتبر 2013نایب رئیس‌جمهور عراق طارق الهاشمی، نوری مالکی را به کشاندن عراق به فتنه فرقه‌گرایی و جنگ داخلی متهم کرد و هشدار داد در صورت باقی ماندن او در منصب خودش اوضاع امنیتی بدتر می‌شود. هاشمی تنها راه‌حل را در این می‌داند که کنفرانسی با شرکت همه طرفهای سیاسی وبا نظارت بین‌المللی برگزار شود که روند سیاسی را مجدداً از نو بازسازی کنند. انتخابات پارلمانی بحران را حل و فصل نمی‌کند آنچه باید انجام شود کنفرانسی است که همه گروه‌های سیاسی را با نظارت بین‌المللی دور یک میز جمع کند.

وی گفت: فروپاشی امنیتی فعلی در عراق محصول ادامه ظلم و ستم و نقض حقوق‌بشر و فساد فرا گیر و سوء مدیریت و دخالتهای رژیم ایران در امور عراق است. این عوامل به گسترش خشونت کمک کرده‌اند. مالکی در ارائه حتی یک دستاورد به مردم عراق از شیعه و سنی و کرد و عرب و ترکمن ها شکست خورده است. بنابراین برای او راهی جز دامن زدن به فتنه فرقه‌ای باقی نمانده است تا مردم را نسبت به شکست فضاحت بارش از دادن خدمات و اداره دولت بی‌خبر و بی‌تفاوت نگهدارد.

طارق الهاشمی در گفتگو با السیاسه در بروکسل اعلام کرد امروز نیازمندیم که بیشتر به هم نزدیک شویم نزدیک شدنی که با استعفای نوری مالکی وتشکیل حکومت اجرایی شروع می‌شود و راه را برای انتخابات آینده هموار می‌کند. همزمان ما یک کنفرانس بین‌المللی برای مذاکره بین گروه‌های سیاسی نیاز داریم.

مالکی الآن به یک خطر برای وحدت عراق تبدیل شده است. او مسبب یک ظلم روشن و طولانی علیه مردم عراق شده است. او یک پروژه فرقه‌یی در عراق و به‌طور خاص در بغداد دارد. به همین دلیل من پیشنهاد کردم که مشکل عراق فقط پشت حذف مالکی از پست نخست‌وزیری عراق گیر است و باید دولت اجرایی تشکیل شود.

طارق هاشمی در پاسخ به سؤال السیاسه که چرا رژیم ایران از شخص مالکی پشتیبانی می‌کند، گفت: تعجب من از موضع آمریکا است، به‌رغم این‌که العراقیه برنده انتخابات بود اما مالکی توانست در آخرین انتخابات پارلمانی نخست‌وزیری بشود. من واقعاً از موضع ایالات متحده تعجب می‌کنم زیرا پرونده تروریستی مالکی را در کویت و عراق و بیروت می‌داند. خیلی مایه تأسف است که رئیس‌جمهور آمریکا باراک اوباما نوری مالکی این تروریست بین‌المللی را که قاتل عراقیان است در 28اکتبر می‌پذیرد. آخر دستاورد مالکی چه بوده که باید برای بار دوم مورد استقبال اوباما قرار گیرد؟ این تناقضی است که من قادر به درک آن نیستم.

نایب رئیس‌جمهور عراق در مورد سوالی اقدامات رژیم آخوندی در عراق، پاسخ داد رژیم ایران طمع ورزیهایش در زمینه سلطه‌طلبی را کتمان نمی‌کند. از دین و مذهب به‌خاطر پروژه‌های توسعه طلبانه‌اش سوء‌استفاده می‌کند. روشن است که این رژیم به عراق اکتفا نخواهد کرد و همانند کاری که در سوریه و لبنان و یمن کرد، به اقدامات مداخله‌جویانه ادامه می‌دهد. بنابراین مسأله اصلی سلطه‌طلبی رژیم ایران درخاورمیانه است و این شایسته است که هر یک از کشورهای عربی و به‌طور خاص عربستان سعودی نقش مشخصی را در این زمینه ایفا کند.

روزنامه کویتی السیاسه به قتل‌عام اول سپتامبر در اشرف اشاره می‌کند و نظر طارق هاشمی را نسبت به این‌که دولت عراق مسئولیت آن را برعهده نگرفته، جویا می‌شود. الهاشمی در پاسخ اظهار داشت: این نشان این است که مالکی در پرونده امنیتی دخالت دارد. پس چه کسی این افراد را کشته؟ نیروهای مسلح فقط به دستور فرمانده‌شان عمل می‌کند... . تصمیم‌گیرنده مالکی است و شانه خالی کردن او از زیر بار مسئولیت یک دروغ جدید است که کسی را نمی‌فریبد نه در جامعه جهانی و نه در کشورهای عربی. مالکی در ریختن خون این بیگناهان دست دارد کما این‌که او در پاکسازی نژادی و مذهبی هم نقش دارد همان کاری که علیه اعراب سنی در بغداد دارد انجام می‌دهد. این شیوه کار نوری مالکی است.

نایب رئیس‌جمهور عراق با انتقاد به بی‌عملی جامعه جهانی گفت آیا این معقول است که جامعه جهانی به قتل این بیگناهان نگاه کند و بان کی‌مون فقط این قتلها را محکوم کند؟ زشتتر این است که از قاتل می‌خواهد که او تحقیقات به‌عمل بیاورد. از نوری مالکی می‌خواهد که در مورد قتل ساکنان در اشرف تحقیق کند. رک و صریح بگویم من دچار تعجب هست که دبیرکل سازمان ملل از متهم می‌خواهد که نتائج تحقیق را به او اطلاع بدهد. من روز بعد به او جواب دادم که نوری مالکی تحقیق نخواهد کرد و هیچ فاکتی برای تو نخواند گفت چرا که خودش در این جنایت دست داشته است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c77379cc-73d9-4e79-86d8-63f98be0f918"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات