728 x 90

سوريه,

پاکسازی مین در مرزهای سوریه

-

--
--

آوارگان سوری که تلاش می‌کنند از بمباران و گلوله‌باران اسد فرار کنند، با خطر دیگری روبه‌رو هستند. رزمندگانی که در مناطق شمالی نزدیک مرز ترکیه مستقر هستند، با یک مأموریت جدید دست به گریبانند. آنها مین‌هایی که توسط ارتش سوریه در نزدیکی مرز کاشته شده را باید برای ایمنی پناهجویان پاکسازی کنند. سازمانهای بین‌المللی می‌گویند رژیم سوریه تنها رژیمی است که حتی در سال 2012 هم به مین کاری پرداخته است.

سمیر چندماه پیش یک پای خود را روی مین از دست داد. او مانند بسیاری از مردم سوریه به ترکیه پناه برده است. هنگامی‌که برای تهیه آذوقه به داخل سوریه بازمی‌گشت پایش روی مین رفت و قطع شد.
سمیر می‌گوید؛ ”پس از عبور از گووچی به سیهمای خاردار رسیدیم. هوا تاریک و به‌شدت بد بود. حدود 200 متر آنطرف‌تر از سیهمای خاردار پایم روی مین رفت و قطع شد. یک نفر هم پشت سر من بود که چشم خود را از دست داد.
برای رزمندگانی که این مناطق را تحت کنترل دارند، مین روبی یک الزام است.

ابو اسد که از ارتش سوریه جدا شده، مسؤل پاکسازی مین است. او با استفاده از مین یاب فلزی، مرزها را مین‌روبی می‌کند. این تکنولوژی هر چند قدیمی است، اما توانسته است تا کنون بیش از 500 مین را خنثی کند.
ابو اسد می‌گوید این‌جا هم یک مین دیگر کاشته شده است. سربازان رژیم حتی زیر درختهای زیتون هم مین‌کاری کرده‌اند. پناهندگانی که قصد عبور از مرز را دارند، از این مناطق عبور می‌کنند و اگر روی مین بروند، پای خود را از دست می‌دهند.
شیوه خنثی کردن مین از طریق انداختن یک کیسه پر از سنگ روی مین است.
رژیم سوریه پیمان منع استفاده از مین را امضا نکرده و علت آن را حفاظت از کشور در مقابل اسراییل توصیف کرده است. گروه‌های حقوق‌بشری مین‌کاری در مرزها را طی ماههای اخیر محکوم کرده‌اند. آنها می‌گویند رژیم اسد در حاشیه مرز ترکیه و لبنان مین کاری کرده است. این دو منطقه راه عبور غیرنظامیان و رزمندگان ارتش آزادی است.

عبدالله الوحید، یکی از فرماندهان ارتش آزادی می‌گوید تمامی این مناطق توسط رژیم اسد مین کاری شده است. آنها این‌جا را سال پیش مین کاری کردند.
رزمندگان مینهایی را که سالم از زیر خاک خارج می‌کنند، در يک کارخانه متروکه نگه می‌دارند تا جنگ به پایان برسد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/99e9569b-7c23-4f29-9c11-b93466a68510"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات