728 x 90

سوريه,

انفجار دمشق، آتش‌بس لرزان را فرو ریخت

-

 -
-

- قرار بود خشونتها در سوریه متوقف شود، اما نشد. یک انفجار قوی توسط یک خودرو بمب‌گذاری شده، حومه دمشق را لرزاند و باعث کشته و زخمی شدن مردم شد. هرکدام طرف دیگر را متهم به این انفجار و نقض آتش‌بس کردند. ارتش بشار اسد و رزمندگان ارتش آزادی گفتند عملیات آنها در واکنش به حملات طرف مقابل بوده است…

از آنجا که هیچ ناظر بی‌طرفی برای نظارت و حفظ آتش‌بس وجود ندارد، باور کردن حرف رژیم مشکل است. روز پنجشنبه ارتش بشار اسد و برخی گروه‌های مخالف، آتش‌بس در ایام عید قربان را پذیرفتند، اما هر دو طرف قبل از توقف شلیک شرایطی را وضع کردند که نشان‌دهنده عمق بی‌اعتمادی آنها بود.
 



مایکل استفانز Stephens از انستیتو خدمات سلطنتی انگلستان گفت، برخی گروه‌های مخالف گفته بودند اگر ببینیم که نیروهای اسد از این فرصت برای تجدید سازماندهی و تسلیح مجدد استفاده می‌کنند، آتش‌بس را محترم نخواهیم شمرد. در طرف اسد هم همین شروط وجود داشت. هر دو طرف مظنون بودند که طرف مقابل از این فرصت برای تجدید قوا و سازماندهی استفاده کند و برای دور بعدی جنگ آماده شود، که همه انتظار آن را داشتند.

این جنگ در منطقه استراتژیک ادلب، خصوصاً در اطراف پادگان نظامی وادی دیف و خان شیخون که بر سر راه اصلی و راه مواصلاتی ارتش قرار دارند قابل توجیه است.
 


در گذشته هم آتش‌بس‌هایی که به ابتکار ملل‌متحد برقرار می‌شد، دوام نمی‌آورد. اما این بار دو طرف به پیشنهادی پاسخ مثبت دادند که هیچ مکانیزمی برای نظارت بر آن وجود نداشت. به همین جهت، امید چندانی هم برای استمرار آن وجود نداشت.
در همین حال تظاهر کنندگان از فرصت استفاده کرده و به خیابانها رفتند و به برگزاری تظاهرات مسالمت‌آمیز پرداختند. اما این‌جا هم نیروهای امنیتی بشار اسد مانع شدند و به سوی آنها شلیک کردند. شعارها و پوسترهایی که تظاهر کنندگان حمل می‌کردند، عمق بی‌اعتمادی آنها را به رژیم اسد نشان می‌داد، رژیمی که می‌گویند در گذشته هم قولهای متعددی داده، ولی به سرعت آنها را زیر پا گذاشته است.
 



ابراهیمی می‌خواست از این آتش‌بس برای دیالوگ میان اپوزیسیون و رژیم استفاده کند، اما این تظاهر کنندگان تمایلی به مذاکره با اسد ندارند. آنها دیگر نمی‌خواهند بشار اسد در قدرت بماند…
جان بسیاری در این جنگ از دست رفته است. اما به‌طور سنتی مردم در ایام عید قربان بر سر مزار عزیزان خود می‌روند. هر چند خشونتها در این چند روز کمتر از روزهای قبل بود، اما از همان روز اول این به‌اصطلاح آتش بس، قبرهای بیشتری حفر شدند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/427d498f-b8e7-4ccb-8535-8a42829ac6bd"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات