728 x 90

علمي,

آب شدن یخچالهای طبیعی در اروپا

-

کوههای آلپ فرانسه
کوههای آلپ فرانسه
سرعت آب شدن یخچالهای طبیعی از پیش‌بینیها بیشتر است، این پدیده‌یی هشدار آمیز است
آب شدن یخچالها و از بین رفتن آنها، اخیراً توسط یک مؤسسه تحقیقاتی در کوههای آلپ فرانسه تأیید شده است. وقتی درباره آب شدن یخچالهای طبیعی حرف می‌زنیم ممکن است در لحظه اول به مناطق قطبی فکر کنیم اما این‌جا در قلب اروپا در نزدیکی کوه «مومبلان» حجم عظیمی از این یخچالها به‌وضوح در حال آب شدن است.
بر اساس این پژوهش جدید مساحت یخچالهای قله مومبلان از 375به 275کیلومتر مربع در طول چهل سال گذشته کاهش یافته است. این روند در منطقه‌یی از آلپ در مرز مشترک سوئیس، اتریش، اسلوونی، آلمان، فرانسه و ایتالیا نیز دیده می‌شود.
ماری گارنت مسئول این تحقیق می‌گوید: این‌جا روبه‌روی یخچال طبیعی «بوسو» ایستاده‌ایم. ارتفاع آن ۱۵۰۰متر است ولی چهل سال پیش تا دامنه دره نیز ادامه داشت. عقب‌نشینی یخچالها ناشی از تغییرات آب و هوای زمین است. دمای هوا در تابستان بیش از گذشته و زمستانها برف کمتری داریم. تغییرات در یخچالها تأثیر مستقیم بر ذخیره آب دارد. یکی دیگر از عواقب آب شدن یخچالها، ظاهر شدن دریاچه‌ها و گودالهای آبی است که ناگهان جاری می‌شوند و سیل راه می‌اندازند. عقب‌نشینی یخچالها همچنین باعث رانش صخره‌ها می‌شود. این صخره‌ها ممکن است در هر لحظه فرو بریزند و خسارات زیادی وارد کنند.
یک گروه روی 60یخچال طبیعی در این منطقه تحقیق می‌کند. آنها از ماهواره و عکسهای هوایی نیز استفاده می‌کنند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a14008c6-70bf-4704-afe4-081e51e96062"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات