728 x 90

كميسارياي پناهندگان,

دارالوکاله «میشکان دوریا» نمایندگان حقوقی ساکنان کمپ اشرف، در بیانیه خود وضعیت ناگوار کمپ لیبرتی را غیرانسانی خواند

-

شهر مقاوم و پایدار اشرف
شهر مقاوم و پایدار اشرف
لندن-۲فوریه۲۰۱۲
در آخرین بیانیه کمسیاریای عالی پناهندگان ملل‌متحد در مورد استاتوی پناهندگی ساکنان به تاریخ اول فوریه، که روز دوم فوریه روی وب سایت کمیساریای عالی پناهندگان گذاشته شده است، آژانس پناهندگان سازمان ملل می‌گوید محل جدید «در حال آماده‌سازی است تا به ساکنان امکان جابه‌جایی داوطلبانه به آنجا را بدهد»، تعبیری که نشان می‌دهد کمپ هنوز به سطح موازین استانداردهای بین‌المللی نرسیده است. این بیانیه به روز شده اضافه می‌کند، «کمیساریا در زمینه فنی برای بهبود زیرساختهای کمپ مشاوره می‌دهد»

بیانیه کمیساریای عالی پناهندگان می‌گوید «کمیساریای عالی پناهندگان ملل‌متحد اهمیت بسیاری برای پیدا شدن یک راه‌حل مسالمت‌آمیز قائل است، از جمله این‌که هرگونه جابه‌جایی به خارج از اشرف باید داوطلبانه، با آزادی تردد و حرکت در محل جدید که سزاوارترین وضعیت است»
بیانیه به روز شده کمیساریای عالی پناهندگان ملل متحد، با ادعای سفیر کوبلر، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در تاریخ ۳۱ژانویه که می‌گوید کمیساریا «تایید کرده است که زیرساخت‌ها و تسهیلات کمپ لیبرتی بر طبق استانداردهای انسانی بین‌المللی هستند» مغایرت دارد.

واضح است که بیانیه مطبوعاتی منتشر شده توسط دفتر اطلاعات عمومی یونامی (که توسط سفیر کوبلر هدایت می‌شود) گمراه‌کننده است. دولت عراق رسماً و در حضور سفیر کوبلر به ساکنان اشرف اطلاع داده است که آنان هیچ‌گونه آزادی تردد در کمپ لیبرتی نخواهند داشت. دسترسی آنان به وکیل و همچنین دسترسی آزادانه به افراد فامیل و خدمات پزشکی به‌طور کامل نفی می‌شود.

طبق گفته متخصصان فنی، زیرساختها در ۶قسمت از ۷قسمت کمپ کار نمی‌کنند و بنابراین نمی‌توانند در حال حاضر ۳۰۰۰تن ساکنان اشرف را سکنی بدهند. در تنها قسمتی که به‌طور نسبی کار می‌کند، بسیاری از تسهیلات، از جمله گرمایش و تهویه، به‌درستی کار نمی‌کنند و تعمیرات و رسیدگی لازم دارند.
گزارش همچنین در نظر می‌گیرد که هیچ‌گونه آب آشامیدنی و یا آب مصرفی در کمپ وجود ندارد. به جای آن آب آشامیدنی بایستی «توسط آب بطری توسط ساکنان تأمین شود» و ساکنان باید همچنین ترتیباتی بدهند تا آب خدماتی از طریق کنتراتچیها برای آنها تأمین شود.

محل غذاخوری فقط برای «۷۰۰نفر» گنجایش دارد.
این گزارش همچنین تأیید می‌کند که هیچ‌گونه تسهیلات تفریحی موجود نیست، ولی به جای آن فضای بازی وجود دارد که می‌توان از آن برای ساختن تسهیلات ورزشی و تفریحی استفاده کرد. هیچ‌گونه مرکز بهداشتی و درمانی در کمپ وجود ندارد که قابل کار باشد بلکه به جای آن تاسیساتی برای بیماران سرپایی موجود می‌باشد، که بایستی دستگاههای آن و کارمندانش توسط ساکنان فراهم شود.
چنین شرایطی حتی با استانداردهای لازم برای یک زندان وفق نمی‌کنند چه رسد به یک کمپ پناهندگی.
این شرایط ناگوار، که با هیچ عبارتی کمتر از «غیرانسانی» قابل و صف نیست، نبایستی توسط سفیر کوبلر تأیید شوند.
نمایندگی حقوقی ساکنان کمپ اشرف (دار الوکاله «میشکان دو ریا» در لندن) به موکلان خود در اشرف توصیه نمی‌کند که خود را در اختیار چنین وضعیت غیرانسانی و تحقیرآمیزی، که در کمپ لیبرتی در انتظارشان است، قرار دهند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/9373df93-eb08-44e1-aa9b-8f70cf7a0549"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات