728 x 90

-

۱۴مهر ۱۳۸۸: کنفرانس مطبوعاتی کمیته پارلمانی بلژیک، در مورد موقعیت حقوقی ساکنان اشرف و ۳۶ مجاهد به‌گروگان‌گرفته‌شده

-

 -
-
به‌دعوت کمیته پارلمانی برای یک ایران دموکراتیک در بلژیک، یک کنفرانس مطبوعاتی، در مورد موقعیت حقوقی ساکنان اشرف و 36 مجاهد به‌گروگان‌گرفته‌شده در مرکز مطبوعاتی بروکسل برگزار شد.

در این کنفرانس که به ریاست سناتور درک کلاوس نماینده برجسته بلژیکی از حزب حاکم دموکرات‌مسیحی برگزار شد، پروفسور اریک داوید رئیس مرکز حقوق بین‌المللی دانشگاه آزاد بروکسل و یکی از برجسته‌ترین حقوقدانان بین‌المللی، ژان پیر اسپیتزر حقوقدان برجسته فرانسوی و از مدیران اتحادیه وکلای اروپایی و تونه کلام عضو کمیته خارجی پارلمان اروپا و از اعضای هیأت رابطه با عراق شرکت داشتند و سخنرانی کردند.

سناتور درک کلاوس گفت:
کنفرانس امروز توسط کمیته نمایندگان بلژیک برای یک ایران دموکراتیک برگزار می‌شود. ما بسیار نگران وضعیت کمپ اشرف در عراق هستیم. این موضوع در پایان ژوئیه شروع شد وقتی که نیروهای عراقی به‌صورت وحشیانه‌ای به کمپ اشرف که اقامتگاه ۳۴۰۰تن از اپوزیسیون دموکراتیک ایران از سازمان مجاهدین خلق ایران است حمله کردند. 11نفر کشته و بیش از 500نفر مجروح شدند.
ما از دولت بلژیک و همچنین اتحادیه اروپا خواستار محکومیت شدید این حمله و فراخوان به آزادی فوری این 36 گروگان هستیم. ما همچنین از سازمان ملل می‌خواهیم که دخالت کند تا از هرگونه جابه‌جایی اجباری ساکنان اشرف در داخل عراق جلوگیری کند. چرا که جابجا کردن آنها از اشرف به جاهای دیگر عراق، زمینه‌ساز نقض بیشتر حقوق‌بشر ساکنان اشرف است.


پروفسور اریک داوید رئیس مرکز حقوق بین‌المللی دانشگاه آزاد بروکسل و یکی از برجسته‌ترین حقوقدانان بین‌المللی در سخنان خود درباره ابعاد قضایی و حقوقی حمله جنایتکارانه نیروهای عراقی به اشرف و وضعیت 36 گروگان مجاهد خلق گفت: ساکنان اشرف از دوران رژیم قبلی در عراق به‌عنوان پناهنده سیاسی محسوب می‌شوند. دولت فعلی عراق باید به تعهدهای رژیم قبلی عراق درباره حق پناهندگی بر اساس اصل استمرار حکومت، پایبند باشد.
وی گفت: برای نگه‌داشتن این 36نفر هیچ توجیه حقوقی وجود ندارد. روشن است که به‌دلیل توافقات دولت فعلی عراق با رژیم ایران، این دولت از پذیرش احکام دادگاههای کشورش امتناع می‌کند.


ژان پیر اسپیتزر حقوقدان برجسته فرانسوی و از مدیران اتحادیه وکلای اروپایی گفت:
پشت حمله به اشرف، رژیم ایران قرار دارد. اتفاقی که در اشرف افتاده نقض قوانین بین‌المللی است و این وظیفه نیروهای آمریکایی بوده و هست تا جلو نقض حقوق ساکنان اشرف را بگیرند.
آقای اسپیتزر در مورد 36 مجاهد ربوده‌شده گفت: 3 دادگاه در عراق حکم داده‌اند که این نفرات هیچ جرمی مرتکب نشده‌اند و باید بلافاصله آزاد شوند. اما می‌بینیم که پلیس، تن به آزادی آنها نمی‌دهد. این مسأله صددرصد سیاسی است. دولت عراق به‌راحتی، قوانین خودش را به‌خاطر رژیم ایران نقض می‌کند. نهادهای بین‌المللی به‌خصوص آمریکا و اتحادیه اروپا باید از این کار جلوگیری کنند.

 


تونه کلام عضو کمیته خارجی پارلمان اروپا و از اعضای هیأت رابطه با عراق گفت: من سال گذشته به اشرف رفتم و از نزدیک دیدم که ساکنان اشرف رابطه بسیار عالی با اهالی منطقه دارند. به‌لحاظ اقتصادی، نفرات اشرف استقلال مالی داشتند و تولیدات آنها توسط عراقیان خریداری می‌شد. آنها سرویسهای پزشکی به عراقیان می‌دادند. ساکنان اشرف مشمول کنوانسیون چهارم ژنو هستند که توسط دولت آمریکا به آنها تضمین داده شده بود و تا وقتی آمریکا در عراق حضور دارد، در قبال اشرف مسئولیت دارند.
آقای کلام در ادامه سخنانش افزود:
ما در پارلمان اروپا قطعنامه‌یی در مورد اشرف در 24آوریل داشتیم که از مقامات عراقی خواسته شده بود حقوق ساکنان اشرف را تضمین کنند ولی دولت عراق به این قطعنامه توجهی نکرد. من دو روز پیش به نخست‌وزیری عراق زنگ زدم و درخواست آزادی این 36نفر را کردم. ما الآن نباید لحظه‌ای را از دست بدهیم و هیچ درنگی بکنیم. این یک آزمایش برای دولت عراق نیز هست. آزمایش برای احترام به قانون در عراق. اگر پلیس عراق نخواهد احکام دادگاههای عراق را اجرا کند یا نخست‌وزیر تحت نفوذ رژیم ایران افکار دیگری داشته باشد، باید بگویم که این امر تأثیر بسیار منفی در رابطه اتحادیه اروپا با دولت عراق خواهد گذاشت.



در طول این جلسه مطبوعاتی، احمد محمدزاده، یکی از مجاهدان اشرف و فرزند علیرضا محمدزاده، یکی از 36گروگان، طی یک تماس تلفنی با کنفرانس، ضمن ابراز نگرانی شدید نسبت به وضعیت پدرش که بیش از 70روز است در اعتصاب‌غذا به‌سر می‌برد، از شرکت‌کنندگان خواستار اقدام فوری برای آزادی وی و سایر اسیران مجاهدین خلق گردید.

در این کنفرانس، خبرنگاران رسانه‌های بین‌المللی از جمله آسوشیتدپرس، خبرگزاری اسپانیا، خبرگزاری ایتالیا، خبرگزاری انگلستان، خبرگزاری دانمارک و چند رسانه عربی شرکت داشتند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/52b5a7a8-8f17-403e-98ee-cdb2932be037"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات