728 x 90

FATF و بهم‌پیوستگی بحرانها در فاز سرنگونی

fatf...
fatf...

بحرانهای رژیم چنان در هم تنیده و به هم مرتبط شده‌اند که کارشناسان حکومتی هم در بررسی هر یک به ناچار سر از زنجیرهٔ بحرانهای دیگر در می‌آورند. هر بحران در بحران دیگر ضرب می‌شود و ابعاد بازدارنده تری به خود می‌گیرد. علت این قفل شدگی را ناظران در بن‌بست و بی‌راه‌حلی نظام ارزیابی می‌کنند.

بحرانی که مثل نخ نبات سایر بحرانها را به هم پیوند می‌دهد کدام است؟

بسیاری از کارگزارن حکومتی روی خفگی اقتصادی ناشی از انزوای جهانی و تشدید تحریم‌ها دست می‌گذارند که این روزها آثار آنرا چه در بحران اقتصادی داخلی و چه در تنظیم بودجه ۹۹و چه در ارتباط با جامعه جهانی می‌بینیم.

عدم شفافیت و فساد دو مولفهٔ اصلی اقتصاد مبتنی بر رانت در نظام آخوندی است. چیزی که به‌خاطر آن در لیست سیاه ‌FATF قرار گرفته و تلاش می‌کنند آنرا لاپوشانی کنند.

تلویزیون شبکه ۱رژیم ۱۱ اسفند۹۸: «اقدامات پیشگیرانه اساس مبارزه با فساد اقتصادی در مجلس. آقای پورابراهیمی نماینده مجلس شورای اسلامی در برنامه نگاه یک با اشاره به تلاش مجلس بر اجرای قوانین گفت: در سالهای اخیر بیشترین کار مجلس در حوزهٔ وضع قوانین بوده. و در زمینه نظارت نیازمند بازنگری جدی در مجلس هستیم. وی تأکید کرد شفافیت اطلاعات اقتصادی از مهم‌ترین ابزارهای مبارزه با مفاسد اقتصادی است و ریل گذاری در بستر مناسب در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصاد از وظایف مهم مجلس است».

این ادعاها در حالی است که در روز ۳۰بهمن ۹۸ نظام آخوندی رسما در «لیست سیاه» FATF قرار گرفت. این موضوع چراغ بحران دیگری را در درون نظام روشن کرد.

روزنامهٔ حکومتی آرمان۱۱ اسفند۹۸ این وضعیت را «بن‌بست» توصیف کرده و می‌نویسد: «زمان زیادی از بن‌بستی که مجمع تشخیص مصلحت نظام برای کشور ایجاد کرده و دامن اقتصاد و معیشت مردم را گرفته نمی‌گذرد اما هم‌چنان سرنوشت دو لایحه پیوستن به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم (CFT) و پیوستن به کنوانسیون مبارزه با جرایم فراملی (پالرمو) نامشخص است. اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز اراده‌ای برای خارج کردن نام ایران از لیست دول غیرهمکار FATF ندارند و با گذشت زمان شرایط مدنظر گروه ویژه اقدام مالی برای خروج ایران از لیست سیاه سخت‌تر خواهد شد». این روزنامه حکومتی به زنجیره بحرانهای بعدی که گریبان نظام را می‌گیرد اشاره کرده و نوشته است: «آیا می‌توانیم کشور را کلاً در این زمینه‌ها قفل کنیم؟ آیا بدون پیوستن به فیفای مالی می‌توانیم کاری کنیم؟ آیا همه با ما کار می‌کنند؟ قطعاً خیر، نتیجه این کارها چه می‌شود؟ فشار سنگین بر اقتصاد کشور حاکم می‌شود».

روزنامه حکومتی وطن امروز که در مقام مخالفت با لوایح مربوط به FATF به باند رقیب حمله کرده بحران دیگری را در صورت پیوستن نظام به این لوایح نشان داده و ناخواسته به وضعیت بن‌بست اقتصاد غرقه در رانت و فساد نظام اذعان کرده است. این روزنامه به بحران بی‌اعتمادی مردم در اثر فساد اقتصادی سردمدارن نظام اشاره کرده و می‌نویسد: «اثرات گره زدن مشکلات اقتصاد به FATF ممکن است در کوتاه‌مدت منافع برخی احزاب سیاسی را تأمین کرده باشد اما در بلند‌مدت موجب کاهش سرمایه اجتماعی شد. مردم در طول زمان با مشاهده وعده‌های برخی مسئولان از یک‌سو و تحقق نیافتن وعده‌ها در آینده از سوی دیگر، اعتماد خود را به مرور زمان از دست می‌دهند». این روزنامه حکومتی در ادامه اعتراف کرده است: « گره زدن مشکلات کشور به FATF تبعات کوتاه‌مدت و بلند‌مدتی داشت که از آن غفلت شده است». (وطن امروز ۱۱اسفند۹۸)

بحران خفگی اقتصادی رژیم به بحران بن‌بست مداخله در سوریه هم پیوند خورده است. به‌دنبال بمباران شدن ایادی رژیم در سوریه توسط ترکیه، جلال ساداتیان سفیر پیشین رژیم در انگلستان گفت:«ترکیه تهدید کرد که در ادامه این وضعیت اقدام متقابل می‌کند و در آخرین اقدام خود به نیروهایی حمله کرد که تعدادی از ایرانیان نیز آنجا بودند و به‌شهادت رسیدند». وی افزود: «به‌هرحال اکنون ترکیه تقریباً تنها جایی است که ما قدری روابط مالی از طریق آن انجام می‌دهیم. برخی کالاهای ما را می‌خرد و می‌فروشد و زمینه تبادلات مالی را برای ما مهیا می‌کند. روشن است که ایران نمی‌خواهد این را در ازای آن داستان از دست بدهد

اما با این‌که ترکیه به نیروهایی حمله کرده، خساراتی زده و شهدایی را از ایران گرفته اما ایران خیلی داغ و تند انتقاد نمی‌کند». (جهان صنعت ۱۱اسفند۹۸)

ناظران مسائل ایران می‌گویند به هم پیوستگی بحرانها در درون نظام آخوندی که بازتاب بن‌بست و بی‌راه‌حلی نظام است تنها در متن فاز سرنگونی این نظام قابل تفسیر است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f2af029f-aa20-481d-84f9-4060cf2d1531"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات