728 x 90

FATF، ادامهٔ بن‌بست و بلاتکلیفی

سردرکمی رژیم
سردرکمی رژیم

لوایح FATF هم‌چنان در مجمع تشخیص مصلحت نظام گیر کرده و دو باند، طرفداران و مخالفان، هر کدام از یک طرف مجمع را به سمت خود می‌کشند و در نتیجه مجمع کذایی نیز در حال شقه شدن است. آنچه در این میان به‌وضوح نمایان است، بن‌بست و دوراهی مرگباری است که کلیت نظام بر سر آن گیر کرده و خلیفهٔ ارتجاع توان و جرأت تعیین‌تکلیف دربارهٔ آن را ندارد.

کیهان خامنه‌ای (۳اردیبهشت ۹۸) طی مقاله‌یی با عنوان «تعلل مجمع تشخیص مصلحت در رد FATF به مصلحت نیست» با بیان این‌که اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام لوایح پالرمو و CFT را بلاتکلیف گذاشته‌اند می‌نویسد: «پس‌ ازآن که FATF در بیانیه اخیر خود مجدداً ایران را از لیست سیاه این نهاد به مدت چهار ماه تعلیق کرده است، حامیان FATF خواستار تصویب این لوایح هستند تا به ظن خودشان بتوانند مراودات مالی و تجاری ایران را تسهیل کنند؛ اما مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین‌تکلیف این لوایح را به بررسی ابعاد مختلف آن موکول کرده است».

کیهان که تاکنون به‌طور دو آتشه بر رد لوایح FATF اصرار می‌کرد، به‌ نقل از حسین مظفر از اعضای باند خامنه‌ای در مجمع تشخیص می‌نویسد: « اگر اروپاییان به تعهداتشان عمل کنند، زمینه‌های مساعدی برای بررسی پالرمو و CFT فراهم می‌شود». کیهان اما در پایان به‌طور متناقضی می‌افزاید: « با توجه به رفتار زیاده‌خواهانه FATF، اروپا، تروریستی خواندن سپاه توسط آمریکا و تحقق شعار «رونق تولید»، ضروری است که اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام به رد این لوایح رأی دهند».

یوسف مولایی از مهره‌های باند اصلاح‌طلب نسبت به تبعاًت نپیوستن به FATF که منجر به انسداد شریانهای اقتصادی می‌شود، هشدار داد و گفت:‌ « اگر (نظام) می‌خواهد در تعامل مالی و پولی با دنیا باشد، باید به سمت شفاف‌سازی در جهت عدم پولشویی و جرایم مربوط به جابه‌جایی پول حرکت کرده و اطمینان دنیا را به خود جلب کند. لذا عدم مراودات مالی با دنیا در اثر نپیوستن به FATF (نظام) را منزوی خواهد کرد.».

پاسدار قالیباف شهردار سابق تهران از باند خامنه‌ای طی یک سخنرانی با بیان این‌که «پیوستن به FATF قبل از برداشته شدن تحریمها خودکشی است»، سؤال کرد: در صورتی که راه‌های دور زدن تحریمها برای دشمن معلوم شد، چه باید بکنیم؟» قالیباف پاسخ هر دو باند به این سؤال را رد کرد و گفت: «اجرایی کردن توصیه‌های FATF پاسخ قانع کننده‌ای به این پرسش نمی‌دهند.

در طرف مقابل عده‌یی به درستی می‌گویند نپذیریم و بگوییم نه. بسیار خوب الان می‌گوییم نه. با واقعیت اعمال فشار روزافزون چه می‌کنیم؟ نقشه راه فردای «نه گفتن» چیست؟»

قالیباف در حالی که به این ترتیب به بن‌بست هر دو راه اشاره می‌کرد، پاسخ را در کش دادن و زمان خریدن دانست و گفت: «هر دو راه پیشنهادی، منتج به هدف دلخواه ما نمی‌شود. پس باید راهی بسازیم. واقعیت این است که عنصر کلیدی برای «ساختن راه»، برای مواجهه فعالآنه با FATF، «زمان» است. ما نیازمند زمان هستیم تا اولاً شناخت دقیقی برای پاسخ دادن و نقشه راه فردای پاسخ داشته باشیم».

در برابر اظهارات قالیباف، روزنامهٔ ایران (۴اردیبهشت) در مقاله‌یی با عنوان « آقای قالیباف کلی‌گویی بس است، راه‌کار بدهید» توصیهٔ قالیباف برای زمان خریدن و کش دادن را تخطئه کرده و می‌نویسد:‌« دولت لوایحی را تهیه کرده و مجلس هم آنها را تصویب کرده و حال این همه ان قلت و تأخیر در جمع‌بندی نهایی مجمع محل سؤال است. مگر آن که گفته شود این تأخیرها در حکم خرید زمان بر اساس یک برنامه و استراتژی تعریف شده و در چارچوب منافع ملی است که البته اظهارنظرهای مخالفان بیانگر چنین چیزی نیست».

روزنامهٔ ‌ ارگان دولت روحانی ریشهٔ توصیه در مورد زمان خریدن را ناشی از ضعف تصمیم‌گیری دانسته و بدون آوردن اسم خامنه‌ای می‌نویسد: «آنچه بیشتر مشهود است، ضعف در تصمیم‌گیری است حال این ضعف از کجا نشأت می‌گیرد، خود درخور تأمل بیشتر است».

علی مطهری نایب‌رئیس مجلس ارتجاع، ضمن تأکید بر ضرورت تصویب لوایح FATF و این که: «اگر ما به کارگروه ویژه مالی نپیوندیم مشکلات بیشتری برای روابط بانکی و مالی‌مان ایجاد می‌شود».‌ مسئولیت بلاتکلیفی در این زمینه را تلویحاً متوجه خامنه‌ای کرد و گفت: «اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام خیلی از خودشان رأی ندارند یعنی استقلال فکر ندارند، این‌ها منتظر پیامی هستند، اگر اشاره‌یی شود همه اعضا موافق می‌شوند و اگر اشاره برعکس باشد همه مخالف می‌شوند».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/42178256-f284-49b4-807a-8946bba7f015"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات