728 x 90

رویداد تاریخی

موشک‌باران قرارگاههای ارتش آزادی در فروردین ۱۳۸۰

-

موشک‌باران قرارگاههای ارتش آزادی در ۲۹ فروردین۱۳۸۰
موشک‌باران قرارگاههای ارتش آزادی در ۲۹ فروردین۱۳۸۰
۲۹فروردین۱۳۸۰، روزی است که ۷۷ موشک از سوی دشمن ضدبشر به ارتش آزادی شلیک شد. البته در مورد شمار موشکهای شلیک شده در آن حمله، سرکرده پیشین سپاه پاسداران پاسدار، رحیم صفوی در فروردین سال ۱۳۸۹ اعتراف کرد که سپاه پاسداران در یک حمله چند ساعته در بهار سال ۸۰، اشرف و دیگر پایگاههای مجاهدین را در سراسر نوار مرزی با عراق، با شلیک‌ هزار موشک و گلوله‌های توپخانهٴ دوربرد هدف قرار داد.
در آن سال ولی‌فقیه ارتجاع، برای غلبه بر شقه بالایی رژیم و ممانعت از رسیدن خاتمی به دور دوم ریاست‌جمهوری، به اقدامات مختلفی دست یازید. توقیف اغلب مطبوعات وابسته به خاتمی و دستگیری برخی مسئولان و قلمزنان این مطبوعات، بی‌خاصیت کردن مجلس از طریق صدور حکم حکومتی، دستگیری وابستگان به نهضت آزادی، محاکمه و برکناری «رئیس ستاد انتخابات کشور» و مهمتر از همه شلیک آن ۷۷، یا هزار موشک زمین‌به‌زمین کشتارجمعی به قرارگاههای ارتش آزادیبخش ملی در ظرف چند ‌ساعت در این شمار بود. چنین حمله‌یی حتی در جنگ ۸ساله بی‌سابقه بود.
 

تصمیم حمله:

تصمیم این حمله در بهمن‌ماه ۱۳۷۹، هنگام نخستین «همایش امنیت» رژیم در شورایعالی امنیت به‌ریاست خاتمی، برای مقابله با عملیات مجاهدین و خنثی‌ کردن «خطر براندازی»، گرفته شده بود. اما خامنه‌ای، به‌عنوان فرمانده کل قوای مسلح، زمان انجام آن‌را با تردستی تا آستانهٴ ثبت‌نام نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری به تأخیر انداخت. خامنه‌ای همچنین دادن اجازهٴ نامزدی به خاتمی را به آخرین فرصت و مشخص شدن نتایج حمله موکول کرده بود و سرانجام در ملاقات دوشنبه شب ۱۰اردیبهشت ۱۳۸۰با خاتمی، به او اذن ثبت‌نام داد»
صبح۲۹فروردین۸۰ با صدای مهیب انفجارها آغاز شد. قرارگاههای ارتش آزادیبخش در شهرهای مختلف عراق از جلولا در شمال تا بصره د‌ر جنوب صحنهٴ فرود آمدن این موشکها بود.
در آن سلسله عملیات، پایگاه اشرف در شمال بغداد، پایگاه انزلی در جلولا، پایگاه فائزه در کوت، پایگاه حبیب در بصره، پایگاه همایون در عماره و پایگاه بنیاد علوی در منصوریه هدف قرار گرفتند.
یگانهای موشکی زمین به زمین نیروی هوایی سپاه آن روز صبح، به‌شدت مشغول جنایتی بودند که در جنگ هشت ساله‌شان هم انجام نداده بودند.
به گفته نشریهٴ جینز دفاعی در آوریل ۲۰۰۱ «طی جنگ ۸۸-۱۹۸۰ (جنگ هشت ساله) ایران-عراق، رژیم ایران تنها حدود ۱۴ موشک اسکاد شلیک کرده بود.
جالب این‌که روز ۲۸فروردین، فرماندهان ارتش و سپاه توسط شخص خامنه‌ای برای این سلسله موشک‌باران توجیه شده بودند!
همزمان با برگزاری رژه روز ارتش رژیم آخوندی در تهران که همه سران سیاسی و نظامی رژیم در آن شرکت داشتند، گردانندگان یکان موشکی رژیم شامل سرتیپ پاسدار احمد کاظمی فرمانده نیروی هوایی سپاه و سرتیپ پاسدار حسن مقدم تهرانی فرمانده یگان موشکی سپاه به مناطق مرزی، از جمله کرمانشاه، رفته و پرتاپ موشکها را فرماندهی کردند.
علاوه بر این، یگانهای تاکتیکی موشکی رژیم برای اجرای این عملیات در استانهای مرزی شامل کرمانشاه، ایلام و خوزستان مستقر شده بودند. از یک هفته قبل از این سلسله عمل تروریستی و در روزها و ماههای بعد از ارتکاب آن، عناصر باند خاتمی با تمام قوا به حمایت از آن جنایت می‌پرداختند و تصریح می‌کردند که سیاستهای خاتمی رئیس‌جمهور سابق رژیم، زمینه‌های سیاسی و بین‌المللی این موشک باران را فراهم کرده است. رژیم آخوندی هم بعد از این موشک‌باران رسماً مسئولیت آن را به‌عهده گرفت.
علی لاریجانی، در آن زمان رئیس رادیو و تلویزیون رژیم بود و از موشک‌باران قرارگاههای ارتش آزادیبخش تجلیل کرد و گفت: «اقدام غافلگیرانه و بسیار جدی نیروی زبده و ارزشمند سپاه پاسداران مثل صاعقه در ۶ پادگان نظامی منافقین همان مشت آهنین است که رئیس‌جمهوری محترم چندی پیش در مقابل شرارتها اعلام کرد»
خلاصهٴ گزارشهای شاهدان صحنه این چنین است:
قرارگاه حبیب: ساعت شش و نیم صبح اولین موشک در جلو یکی از مواضع نگهبانی قرارگاه حبیب اصابت کرد.
 
قرارگاه همایون: ساعت هشت و بیست دقیقه صبح یک موشک اسکا‌د در جنوب قرارگاه همایون فرود آمد
قرارگاه کوت: ساعت ۰۳۳۵ شلیک اولین موشک به محل قرارگاه فائزه در جلوی یکی از ساختمانها اصابت کرد
 
بیمارستان اشرف: از ساعت ۰۳۵۰ تا ساعت ۰۳۵۵ یعنی پنج دقیقه بعد مجموعاً شش موشک اسکاد به قرارگاه شلیک شد.
 
قرارگاه علوی: در ساعت ۰۴۱۰ اولین موشک در۱۵۰ متری یک ساختمان آسایشگاه به دیواره یک تپه اصابت کرد
 
قرارگاه انزلی: ۲۴ موشک زمین به زمین اسکادبی: قرارگاه انزلی و شهر جلولا ساعت ۰۶۱۰ اولین موشکها به‌سمت قرارگاه انزلی در جلولا شلیک شد.
 

مشروح گزارشها:

موشکها برای قرارگاههای ارتش آزادی سهمیه‌بندی شده و در طول مرز از چندین نقطه شلیک شده بود.
از این هفتاد و هفت (یا هزار) موشک مهیب، تعداد ۲۷ موشک به قرارگاه حبیب ارتش آزادیبخش در شمال بصره شلیک شدند.
 
در این موشکباران، شماری از شهروندان بیگناه عراقی و ساکنان غیرنظامی، کشته و زخمی شدند. همچنین یک مجاهد خلق به‌نام رضا زحمتکش ۳۸ساله فرزند دلیر مردم مشهد به‌شهادت رسید.
ساعت شش و نیم صبح اولین موشک در جلو یکی ازمواضع نگهبانی قرارگاه حبیب اصابت کرد. موشکهای بعدی پشت هم در همان راستا در شمال شرقی قرارگاه فرود آمد. در پنجمین شلیک به داخل قرارگاه که نزدیکی زمین صبحگاه خورد، مجاهد شهید رضا زحمتکش شهید شد.
رضا زحمتکش یکی از پرسنل ارتش بود که به سازمان مجاهدین خلق پیوست و در پیکار علیه رژیم آخوندی مشغول انجام وظایفش بود.
پنج موشک نیز به قریه شهیله اصابت کردند. بقیهٴ موشکها در مناطق اطراف قرارگاه و اطراف خانه‌های روستاییان اصابت نمود و مجموعاً پنج کشته، هفت مجروح که یک زن و کو‌دک در بینشان بود برجا گذاشت.
یگان سپاه که این موشکها را شلیک می‌کرد از یکی از مناطق نزدیک به مرز مقابل طلائیه استفاده کرده بود.
قرارگاههای همایون و موزرمی ارتش آزادیبخش در نزدیکی شهرالعماره هدف یک فروند موشک زمین به زمین قرار گرفت.
ساعت هشت و بیست دقیقه صبح بود که یک موشک اسکا‌د درجنوب قرارگاه همایون فرود آمد. همهٴ ساختمانهای قرارگاه لرزید. خوشبختانه محل اصابت این موشک در زمینهای کشاورزی بود که باعث شد روستاییان کشته نشوند. موشک زمین را ده متر گود کرده بود و بیست متر محیط اطرافش را کنده بود.
قرارگاه فائزه، در حوالی شهر کوت مورد اصابت ۷ فروند موشک اسکاد قرار گرفت. هر موشک حفره‌یی به قطر ۱۲متر و عمق چند متر ایجاد کرده بود. ساعت ۰۳۳۵ شلیک اولین موشک به محل قرارگاه فائزه در جلوی یکی ازساختمانها اصابت کرد. پنج دقیقه بعد دومین موشک و سپس سومین موشک فرود آمد. موشک سوم به خارج قرارگاه اصابت کرد و بعد از آن هم موشکهای چهارم و پنجم شلیک شد که روی آسفالت جاده الحی مقابل دانشکده فنی خورد. دوباره درساعت ۰۶۵۰ دو موشک دیگر شلیک شد که یکی به داخل شهر کوت خورد و یک موشک هم در سمت شرق قرارگاه منفجر شد.
 
 
یکی از موشکهای شلیک شده از استان ایلام و منطقه مرزی دهلران در شهر کوت فرود آمده و باعث کشته شدن دو نفر از شهروندان بی‌دفاع و ساکنان غیرنظامی شهر شد. همچنین ۱۷نفر مجروح شدند، و ۸ منزل مسکونی به‌طور کامل تخریب و ساختمان انستیتوی فنی استان دچار خسارات زیادی گشت. علاوه بر این به تیرهای چراغ برق عمومی و تلفن و مسجد عبدالله الجمیلی هم خساراتی وارد آمد.
در اشرف، (بیمارستان اشرف) : مجدداً در ساعت ۰۵۵۰ چهار موشک اسکاد در این محوطه فرود آمد و بعد از آن نیز سه موشک دیگر شلیک گردید که مجموعاً ۱۳ موشک به قرارگاه اشرف شلیک شد.
 
قرارگاه علوی ارتش آزادیبخش ملی ایران- واقع در حوالی شهر مقدادیه مورد اصابت ۵ موشک زمین به زمین قرار گرفت
«درساعت ۰۴۱۰ اولین موشک که از نوع اسکاد بود در۱۵۰ متری یک ساختمان آسایشگاه به دیواره یک تپه اصابت کرد. قطعات موشک و ترکشهاییش تا ۲۰۰ متر پرتاب شدند. چهار موشک دیگر هم به سمت قرارگاه شلیک شدند که خوشبختانه به بیرون قرارگاه خوردند.
 
۲۴ موشک زمین به زمین اسکاد ـ ب، سهم قرارگاه انزلی و شهر جلولا بود. به‌دلیل شلیک کور این موشکها، دو فروند از موشکها به نزدیک مسجد شهر و باقی بر روی خانه‌های اهالی فرود آمد.
ساعت ۰۶۱۰ اولین موشک به‌سمت قرارگاه انزلی درجلولا شلیک شد. این موشک در شمال شهر جلولا در سمت پل منفجر شد. به‌دنبال آن تا ۲۰دقیقه بعد شلیک موشک به‌طور مستمر ادامه داشت. بیشتر موشکها به داخل شهر اصابت می‌کرد و به مناطق ایستگاه برق سیدجابر، منطقه شهدا، منطقه العروبه، منطقه الجماهیر، کوی افسران و وادی عنبگیه خورده بود.
چند موشک نیز در مدرسه قتال، روستای شموخ و روستای سیدجابر فرود آمد و تعداد زیادی کشته و مجروح از شهروندان به‌جا گذاشت. یک مادر با دختر شش ساله‌اش جزو کشته شدگان یک خانه بودند. موشک درست روی سقف آن فرود آمده بود. موشکهای شلیک شده از حد فاصل قصرشیرین تا سرپل شلیک شده بود.
جالب این‌که رژیم ولایت ‌فقیه که همیشه سنگ شیعیان را به سینه می‌زند، هیچ ابایی نداشت که در موشک‌باران شهر کوت موشکها بر سر مردم این شهرکه شیعه هم هستند فرود بیاید. دیگر این‌که معلوم شد این رژیم هر تکنولوژی کشتارجمعی که به‌دست بیاورد، علیه مقاومت استفاده می‌کند. وقتی موشک اسکاد به‌دست می‌اورد، هفتاد وهفت تایش را یکجا شلیک می‌کند. هیچ قانون بین‌المللی و حریم کشوری را که در آتش‌بس با آن قرار دارد در نظر نمی‌گیرد.
این تازه در شرایطی بوده است که رژیم در آن موقع، برای چند سال شعار اصلاحات و تنش‌زدایی و به‌خصوص در رابطه با عراق، با فریبکاری شعار حسن همجواری! می داد. اما وقتی پای مقاومت به میان می‌آید، همهٴ این بی‌آبرویی‌ها را به جان می‌خرد و جلوی چشم دنیا، هفتاد وهفت موشک غول‌پیکر را شلیک می‌کند.
پس از آن جنایت بزرگ، مردم خشمگین جلولا در اعتراض به این موشک بارانها به خیابانها ریختند و تظاهرات گسترده‌یی علیه این جنایت رژیم برگزار شد.
تلویزیون CNN، ۳۰فروردین ۱۳۸۰: یک زن: «این خانه به کلی تخریب شد و خانه من هم آسیب دید. من شروع به دویدن کردم و از مردم خواستم تا کمک کنند یک مادر و دختر خردسالش را از زیر آوار و خرابه‌های ساختمان خارج کنند». وی و دخترش در اثر انفجارها کشته شدند و شماری دیگر نیز به‌شدت مجروح شده و به بیمارستان منتقل شدند.
روزنامه العراق ۳۱فروردین ۱۳۸۰: اهالی خشمگین جلولا عمل جنایتکارانه و خبیثانهٴ رژیم ایران علیه مردم بی‌سلاح را که منجر به‌شهادت یک زن و دختر خردسالش و همچنین مجروح شدن ۱۹شهروند دیگر گردید محکوم کردند. آنان گفتند این عمل جنایتکارانه نشانهٴ دیگری است بر عدم رعایت قوانین همجواری و آیین دین اسلام و قوانین بین‌المللی توسط رژیم ایران.
همچنین ایرانیان شریف و آزاده در ۱۸شهر اروپا و آمریکا و استرالیا علیه آن سلسله حمله جنایتکارانه و استفاده از سلاح کشتار جمعی تظاهرات کردند.
موج محکومیت این اقدامهای جنایت‌کارانه، بسیار گسترده‌تر نیز گردید: ۵۰۰۰تن از نمایندگان مجلس، مسئولان حزبی، رئیسان اتحادیه‌ها و انجمن‌ها در ۵۰ کشور جهان این تهاجم را محکوم کردند.
گونار اسکاک رئیس پارلمان نروژ: این حمله موشکی عظیم نشان داد برخلاف شعارهای خاتمی مبنی بر تنش‌زدایی، استبداد مذهبی حاکم بر ایران، هم‌چنان مهمترین تهدید صلح و آرامش در منطقه است.
ویلیام لیسی کلی (نماینده کنگرهٴ آمریکا) : عمل تجاوزکارانهٴ رژیم ایران نقض قوانین بین‌المللی و تهدیدی برای ثبات منطقه می‌باشد.
لرد کلارک نمایندهٴ مجلس اعیان انگلستان: اگر این‌چنین نقض قانون بین‌المللی مورد اعتراض کسانی که حامی صلح و ثبات هستند قرار نگیرد، آن وقت رژیم ملایان بدون تردید چنین حملاتی را با سلاحهای کشتار جمعی تکرار خواهد کرد... .
اما به‌رغم خواست آخوندها، که حتماً محاسبه کرده بودند که هزار موشک، کار تمامی قرارگاههای مجاهدین را تمام خواهد کرد این تهاجم تنها یک شهید در صفوف مجاهدین بر جای گذاشت.
 
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/610b83e3-014a-499b-ad0a-8dc0702a7311"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات