728 x 90

رویداد تاریخی

سالگرد حماسه سیاهکل گرامی باد

-

۱۹بهمن ۱۳۴۹ - حماسه سیاهکل
۱۹بهمن ۱۳۴۹ - حماسه سیاهکل

در ۱۹بهمن ۱۳۴۹ گروهی از انقلابیون پیشتاز فدایی با تهاجم به یک پاسگاه ژاندارمری در شهرک سیاهکل در استان گیلان، حماسه‌یی فراموشی‌ناپذیر را علیه دیکتاتوری سلطنتی خلق کردند. این عملیات جسورانه که به فرماندهی فدایی شهید، علی‌اکبر صفایی فراهانی، از کادرهای نظامی وزیده و آموزش‌دیده در فلسطین انجام گرفت، آن‌چنان در فضای بسته اختناق طنین انداخت که شاه برای جلوگیری از سرایت آن به دیگر نقاط، دست به بسیج نیروهای ساواک، شهربانی و ژاندارمری و ارتش در منطقه زد و با به پرواز درآوردن هلیکوپتر اقدامات گسترده‌یی را در پیش گرفت.

پاسگاه سیاهکل با تهاجم چریک‌ها در نخستین دقایق به تصرف آنان درآمد و سلاح‌های آن را مصادره کردند.

چریک‌های فدایی خلق در ادامهٔ این رویارویی طی نبردهای حماسی که تا اوایل اسفند همان سال ادامه داشت، در شرایط نابرابر جنگیدند. در این نبردهای نابرابر ۲تن از چریک‌ها [مهدی اسحاقی و محمدرحیم سماعی] به‌شهادت رسیدند و ۷فدایی دیگر در شرایطی که مهمات‌شان تمام شده بود دستگیر شدند.

در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۴۹ دیکتاتوری سلطنتی ۱۱نفر از فداییان به نام‌های علی‌اکبر صفایی فراهانی، غفور حسن‌پور اصیل، احمد فرهودی، جلیل انفرادی، محمدعلی محدث قندچی، ناصر سیف دلیل صفایی، هادی بنده‌خدا لنگرودی، شعاع‌الدین مشیدی، اسکندر رحیمی مسچی، محمدهادی فاضلی، عباس دانش بهزادی، هوشنگ نیری و اسماعیل معینی عراقی را به جوخه‌های تیرباران سپرد.

در سالگرد آن نبرد حماسی و فراموشی‌ناپذیر یاد قهرمانانش را گرامی می‌داریم.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/75bcfbf1-2731-44c5-936a-3e5563f8fe0a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات