728 x 90

رویداد تاریخی

۲۹دی ۱۳۷۲ سالروز قتل کشیش آزادیخواه اسقف هائیک هوسپیان مهر

-

۲۹دی سالروز قتل کشیش آزادی‌خواه اسقف هائیک هوسپیان مهر
۲۹دی سالروز قتل کشیش آزادی‌خواه اسقف هائیک هوسپیان مهر

۲۹دیماه ۱۳۷۲، اسقف هائیک هوسپیان مهر توسط دژخیمان وزارت اطلاعات حکومت آخوندی به‌طرز فجیعی به‌‌شهادت رسید.

اسقفِ مبارز، هائیک هوسپیان مهر یکی از بلندپایه‌ترین روحانیان مسیحی ایران، رهبر شورای روحانیان کلیسای انجیلی و رئیس مجامع ربانی ایران بود.

‌پس از شهادت اسقف هوسپیان، رهبر مقاومت آقای مسعود رجوی در تلگرامی به پاپ ژان پل دوم و مجامع ربانی پروتستان خاطرنشان کرد:

اسقف هوسپیان مهر گزارش مفصلی از نقض آزادی‌های مذهبی توسط رژیم آخوندی تهیه کرده و از نماینده ویژه کمیسیون حقوق‌بشر ملل ‌متحد خواسته بود که از ایران دیدن کند. وی با آزادمنشی و جسارت و به‌رغم تهدیدهایی که متوجه او بود سرکوب هموطنان مسیحی توسط رژیم را افشا و محکوم می‌کرد و هرگز زیر بار امضای نامه تأییدآمیز که رژیم خواستار آن بود نرفت. رژیم پس از ارتکاب این جنایت، صحنه‌سازی‌هایی را برای متهم کردن مجاهدین خلق به کشتار فجیع کشیشان مسیحی به مرحله اجرا گذاشت که البته همه آنها با بی‌اعتنایی و انزجار مجامع بین‌المللی و داخلی روبه‌رو شد.

بر اساس اطلاعیه شورای ملی مقاومت ایران به‌تاریخ ۱۵آذر ۱۳۷۸، یکی از فرماندهان سابق سپاه پاسداران و عوامل اطلاعاتی رژیم، طی مصاحبه‌یی با روزنامه آریا فاش ساخت که انفجار بمب در حرم امام رضا و ترور جنایتکارانه کشیشان مسیحی توسط وزارت اطلاعات صورت گرفته است. این فرد که اکبر گنجی نام دارد در این مصاحبه گفت وزارت اطلاعات، کشیشان مسیحی که نظام سیاسی ما را قبول نداشتند، به‌قتل رساند و به گردن مجاهدین انداخت و این کار هم ما را از روحانیان مسیحی خلاص می‌کرد و در ضمن سازمان منافقین را بی‌آبروتر می‌کرد.

هم‌چنین عمادالدین باقی ریزشی سپاه پاسداران در کتاب خود به اسم تراژدی دموکراسی در ایران صفحه ۲۰۰ دربارهٔ انفجار در حرم امام رضا و قتل کشیش‌های مسیحی  و اهل سنت نوشته بود: مافیایی که سعید امامی عضو آن بود با یک عملیات یک تیر و دو نشان بلکه سه نشان زد، آنها مخالفان  خود و کشیش‌ها و اهل سنت و روشنفکران دگراندیش یا مسلمان را از سر راه برمی داشتند، سپس از این قتل مشکوک به‌عنوان ابزاری در جنگ با گروه رجوی و متهم‌سازی و بدنام کردن آن استفاده کرده و جنایت را به گردن سازمان مجاهدین رجوی می‌اندازند!

 

کشتار وسیع مسیحیان در حاکمیت آخوندی

در فاصله کوتاهی از دیماه ۱۳۷۲ تا تیر ۱۳۷۳، یعنی طی کمتر از ۷ماه، ۳تن از رهبران سرشناس مسیحی در ایران، اسقف هائیک هوسپیان مهر، کشیش مهدی دیباج و اسقف تدهیس میکائیلیان یکی پس از دیگری ناپدید شده و به‌طرز فجیعی به‌قتل رسیدند. جرم این کشیشان آزادی‌خواه، سازش‌ناپذیری و تن‌ندادن به مطامع و فشارهای حاکمیت ننگین آخوندی بود.

 کشیش هوسپیان مهر

کشیش هوسپیان مهر

 

۲۹دیماه ۱۳۷۲، اسقف هائیک هوسپیان مهر در حالی‌که عازم فرودگاه مهرآباد بود توسط عناصر وزارت اطلاعات ربوده شده و به زندان اوین منتقل گردید. در تحقیقات به‌عمل آمده از سازمان حقوق‌بشری ” جوبیلی ” که در گزارشی به پارلمان انگلستان ارائه شد، صبح روزی که هوسپیان مهر به‌قتل رسید، اتومبیل وی به‌طور یقین در محل پارکینگ زندان اوین شناسایی شده است، این گزارش تأکید می‌کند که اسقف هوسپیان مهر بین ساعت ۹ تا ۱۰ صبح روز ۱۹ ژانویه ۹۴ برابر با ۲۹ دیماه ۷۲در محل زندان اوین توسط عوامل رژیم ایران به‌قتل رسیده است.

رسانه‌های رژیم دو روز بعد اعلام کردند که جسد وی در یک منطقه جنگلی در نزدیکی تهران پیدا شده است ابتدا رژیم از تحویل دادن جسد به خانواده هوسپیان خودداری نمود و ۱۱روز بعد وقتی که جسد به خانواده وی تحویل داده شده، آثار ضربات متعدد چاقو بر پیکر وی مشهود بود

ماشین جنایت و ترور وزارت بدنام اطلاعات، درگام بعد کشیش مهدی دیباج را هدف قرارمی‌دهد.

کشتار وحشیانهٔ مسیحیان ایران در حاکمیت آخوندی

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b78eda27-caff-47b0-905f-9574534468c0"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات