728 x 90

«پر کشیدن گوشت از سفره‌های مردم»؟!

پر کشیدن گوشت از  سفره مردم
پر کشیدن گوشت از سفره مردم

با افزایش قیمتها خصوصاً قیمت مواد غذایی روزبه‌روز سفره اکثریت مردمی که در زیر خط فقر هستند خالی‌تر می‌شود، تا جایی که طی یک سال گذشته سفره بسیاری از آنها هم بدون گوشت است.

وقتی که گوشت در سفره آنها وجود ندارد بسیار واضح است که شرایط معیشتی آنها چطور سخت و طاقت‌فرسا است.

زیرا با این وضعیت آنها ناگزیرند اگر بتوانند لقمه‌یی نان و پنیر دست و پا کنند و با خوردن این غذای بخور نمیر رفع گرسنگی کنند.

همزمان با افزایش سرسام آور قیمتها از جمله مواد خوراکی، قیمت مواد گوشتی هم گران شده است و به این ترتیب سفره‌های بسیاری از مردم از گوشت خالی است.

در یک ویدئو کلیپ که اخیراً در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است مردم نسبت به گرانی گوشت و رخت بر بستن آن از سفره‌هایشان به فغان آمده‌اند.

در این ویدئو کلیپ در زمینه گرانی قیمت گوشت، همچنین عدم قدرت خرید مردم یکی از فروشندگان گوشت می‌گوید: «امروز گوشت در کشتارگاه ۶۳ تا ۶۴ تومان خرید می‌شود.»

یکی دیگر از فروشندگان هم می‌گوید: «چهل درصد، پنجاه درصد قیمت گوشت از پارسال تا الآن بالا آمده و قدرت خرید مردم هم تقریباً نصف‌ کمتر شده. اصلا قدرت خرید نیست مشتریهای ما خیلی کم شده خیلی. همه چیز گران شده ده برابر شده، حقوقها ثابت قدرت خرید نیست ما خودمان که قصابیم گوشت نمی‌تونیم بخریم ببریم برای خانه‌مان».

فشار گرانی افسار گسیخته و بالا رفتن هزینه سفره مردم آن‌چنان است که رسانه‌ها و مهره‌های حکومتی ناگزیر به اذعان به آن شده‌اند.

روزنامه حکومتی خراسان ۲۷ آذر ۹۷ عنوان طنزگونه «گوشت از سفره‌های مردم پرید» را تیتر گزارش خود کرده است.

خبرگزاری فارس ۶دی ۹۷ نیز عنوان طنزگونه «مرغ از سفره پرید» را تیتر گزارشی در زمینه بالا رفتن قیمت مرغ و عدم قدرت خرید مردم کرده است.

در زمینه افزایش مواد غذایی و فشار آن بر زندگی مردم فقیر و کم‌درآمد روزنامه حکومتی جهان صنعت ۶ آذر ۹۷می‌نویسد: «تورم نقطه‌ای اقلام خوراکی و آشامیدنی در گزارش مرکز آمار ایران، حاکی است‌ افزایش قیمت انواع گوشت بالای ۵۰درصد، ماهی‌ها بالای ۶۰درصد و میوه و خشکبار بالای ۷۰درصد بوده است. نرخ تورم نقطه‌ای محصولات خوراکی طبقه‌بندی‌ نشده هم به مرز ۱۰۰ درصد رسیده است».

فشار گرانی مواد گوشتی بر مردم فقرزده آن‌چنان است که بسیاری از آنها در اطراف قصابی‌ها و مغازه‌های فروش مواد گوشتی به‌دنبال پیدا کردن زائده‌های آن می‌گردند.

در این رابطه یکی از فروشندگان گوشت مرغ می‌گوید: «یک عده می‌آیند دنبال آشغال مرغ، خدا شاهد است به اسم غذای حیوان می‌گیرند و می‌گویند برای حیوان می‌خواهند. ولی وقتی که برمی‌گردی می‌بینی برای خودش می‌خواهد. مردم ندارند».

یکی دیگر از فروشندگان گوشت قرمز هم می‌گوید: «چهار تا فقیر و بیچاره شاید نتوانند از در مغازه رد شوند فقط به گوشت و ماهی بخواهند نگاه کنند.

مشتری آمده اینجا خیلی متشخص و با کت شلوار شکیل به تنش، سرم که خلوت شد گفت آقا می‌شود ۵هزار تومان به من گوشت بدهید. من به خیالم گفتم الآن این مشتری خرید کلی می‌خواهد بکند. با خجالت با کلی شرمندگی گفت آقا اگر می‌شود ۵هزار تومان به من گوشت بدهید دو ماه هست که گوشت نخریدم. متأسفأنه نسبت به درآمدم و حقوقم نمی‌تونم گوشت بخرم».

وضعیت گرانی افسار گسیخته و روی آوردن مردم به خوردن زائده‌های مواد گوشتی در شرایطی است که اکثریت آنها زیر خط فقر هستند و بسیاری از آنها هم شغلی ندارند، آنان هم که شغل دارند ماهها حقوق دریافت نمی‌کند.

البته تنها گوشت نیست که از «سفره مردم پریده» بلکه از خیلی وقت ها پیش نان خالی هم از سفره‌های مردم پریده است علی‌اکبر سیاری معاون وزارت بهداشت رژیم روز ۲۵ مرداد ۹۵ اعتراف کرد: ۳۰درصد مردم قدرت تهیه نان خالی را هم ندارند و محتاج نان شب هستند.

چنین وضعیتی از فقر و تنگدستی و عدم توان مالی مردم برای تهیه مواد غذایی باعث ناامنی غذایی مزمن در میان مردم بسیاری از مناطق کشور شده است.

بر اساس گزارش روزنامه همشهری ۶ اردیبهشت ۹۶در تحقیقی که حدود ۵سال پیش در مورد ناامنی غذایی در کشور صورت گرفته بود، استانهای هرمزگان، کهگیلویه و بویراحمد و سیستان و بلوچستان در طیف «بسیار ناامن غذایی» و استانهای خوزستان، کرمان، ایلام و بوشهر در طیف «ناامن غذایی» جای گرفته بودند. این وضعیت هم‌چنان پس از ۵سال در این استانها حاکم است. بر اساس تحقیق مرکز ملی سلامت، استانهای زنجان، آذربایجان غربی، خراسان‌شمالی، خراسان رضوی، گیلان، گلستان و همدان در گروه نسبتاً امن و استانهای خراسان جنوبی، فارس، کردستان، لرستان، اردبیل، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری و اردبیل در گروه نسبتاًً ناامن غذایی قرار دارند».

با این حساب بیش از نصف استانهای کشور در طیف نسبتاً ناامن غذایی و بسیار ناامن غذایی قرار می‌گیرند.

این وضعیت ناشی از فقر و گرسنگی است که به باور بسیاری کارشناسان نگران‌کننده است و باعث بحران سلامتی در میان مردم شده و می‌شود.

خبرگزاری حکومتی ایلنا از قول یک مهره حکومتی می‌نویسد علت بحران سلامتی را باید در سبد معیشت خانوار و بخش خوراکی‌های آن و افول چشمگیر کیفی و کمی اقلام این سبد دید. (خبرگزاری ایلنا ۱۹ آذر ۹۷)

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f135776e-91e1-454a-8bd3-a93358c3bfd0"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات