728 x 90

چهل سال غارت و چپاول

چهل سال غارت و  چپاول
چهل سال غارت و چپاول

انقلاب ضدسلطنتی ۵۷ گرچه مهم‌ترین خواسته‌اش برقراری حاکمیت مستقل ملی و مردمی بود اما ذیل آن خواسته و پس از آزادی، برابری و عدالت اجتماعی نیز یکی از مهم‌ترین مطالبات مردمی بود که شاهد غارت و چپاول سرمایه‌های مردم توسط دستگاه فاسد حاکم بودند.

این خواسته آن‌چنان روشن بود که محمدرضا شاه در همان پیام بهمن‌ماه ۵۷ خود خطاب به مردم هم بازتاب یافت. شاه در آن پیام (صدای انقلاب شما را شنیدم) اذعان کرد که حاکمیتش مبتنی بر فساد سیاسی و اقتصادی بوده و... فساد سیاسی، رانت قدرت و چپاول نجومی ثروتهای ملی تا آنجا در دستگاه سلطنتی رایج بود که سال‌ها پیش از اوج‌گیری انقلاب، کار افشای آن به روزنامه‌ها هم کشیده بود.

 

فساد و رشوه از وجوه مشترک دیکتاتوری‌هاست.

رشوه در دوران دیکتاتوری سلطنتی، پدیده نوظهوری نبود.

فساد و رشوه‌خواری تا بالایی‌ترین سطوح ارتش شاه نیز نفوذ کرده بود.

شاه‌دخت‌ها و شاهزادگان پهلوی یکی از بدنام‌ترین شاهزادگان فاسد جهان بودند.

رکوردی که خمینی و آخوندها در فساد و رشوه از خود به‌جای گذاشتند، تکامل طبیعی فساد و رشوه‌خواری نهادینه شده در زمان شاه بود.

 

اعتراف ناگزیر به فساد

اعتراف ناگزیر به فساد

 

در فقدان یک حاکمیت ملی و در فقدان یک نظارت دقیقاً مردمی بر مدیریت مملکت، طبیعی است که غارت و چپاول به یکی از ویژگی‌های هر حکومتی تبدیل گردد به‌ویژه که حکومت مربوطه صراحتاً دیکتاتوری بوده و سیستماتیک از هر نظارت مردمی، معاف باشد!

این نوشته نگاهی است به گوشه‌هایی از چهل سال غارت و چپاول ثروتهای ملی ایران و پیامدهای آن که در تمامی عرصه‌های زندگی مردم چهره نمود و اینک نیز ادامه دارد.

 

انقلاب و آرزوهای خیانت‌شده

در انقلاب ۱۳۵۷ که به سقوط رژیم سلطنتی پهلوی منجر شد، قیام مردم به‌خاطر مبارزه با فساد حکومتی، ظلم و فقر بود و انتظار مردم این بود که ایران وارد دورانی نمونه و ایده‌آل و تبدیل به یک الگویی از رشد اقتصادی خواهد رسید. اما حکومت آخوندی بعد از به قدرت رسیدن، حاصل حکومت ننگینش چهل سال غارت و چپاول، اختلاس، فقر و گرسنگی، کشتار و تروریسم و... بوده است.

حکومت فاسد آخوندی با ناکارآمدی اقتصادی ناشی از اختلاس، غارت و چپاول سرسام آور تاثیرات جبران‌ناپذیری روی زندگی قشر متوسط و محروم جامعه گذاشته و بسیاری از خانواده‌ها به‌دلیل مشکل فقر، بیکاری و گرانی نابود شدند. آمار تکان‌دهنده از کودکان کار، خودکشی، گورخوابی، کودک‌فروشی، کلیه‌فروشی، بیکاری، آوارگی کودکان، طلاق، فحشا، اعتیاد و حاشیه‌نشینی محصول ننگین حاکمیت آخوندها و پاسداران فاسد و چپاولگر می‌باشد. پاسخ مردم ما به این ظلم و بیدادگری رژیم آخوندی ایستادگی تا به آخر برای احقاق حقوق غارت‌شده از انقلاب ضدسلطنتی است که در قیام دی ۹۶ یکصدا با شعار «مرگ بر خامنه‌ای، مرگ بر روحانی، مرگ بر اصل ولایت فقیه» سرنگونی نظام آخوندی را خواستار شدند.

 

چهل سال غارت و چپاول - صعود شتابان در دیوار بلند خط فقر

طی چهل سال حاکمیت غارت و چپاول، بر اساس گزارش بانک جهانی، تولید ناخالص داخلی سرانه در ایران از دهه ۱۹۷۰ بیش از ۳۰درصد کاهش یافته و قدرت خرید ارز ملی کشور(ریال) سقوط شدیدی داشته و اقتصاد ایران پس از انقلاب در ۴دهه از رده ۱۷ دنیا به ۲۷ در جهان رسیده است. اقتصاددانان می‌گویند که در شدیدترین افت، شهروندان ایران اکنون ۳۰درصد فقیرتر از سال ۱۹۷۹ هستند.

 

طبق آمارهای حکومتی هم خط فقر در تهران تکان‌دهنده است!

طبق آمارهای حکومتی هم خط فقر در تهران تکان‌دهنده است!

 

روزنامهٔ حکومتی مردم‌سالاری ۶بهمن ۹۷ به‌ نقل از مرکز پژوهش‌های مجلس با اعلام این‌که سقف معافیت مالیاتی حقوق برای سال ۹۸ با هزینه‌های خانوار هم‌خوانی ندارد، نوشت: « خط فقر برای یک خانوار ۴نفره ۲میلیون و ۷۰۰هزار تومان در ماه است. بر اساس پیش‌بینی‌ها، انتظار افزایش تورم برای سال آینده وجود دارد؛ ضمن این‌که متوسط انواع هزینه‌های خوراکی و غیرخوراکی برای یک خانوار با جمعیت ۴نفر، رقمی بیش از ۳۶۲میلیون ریال، یعنی ماهیانه حدود ۳میلیون ریال است».

اما در ۱بهمن ۹۷ احمد امیرآبادی فرهانی، عضو هیأت‌رئیسه مجلس رژیم، به خبرگزاری حکومتی میزان گفت: «در بودجه سال ۹۸ تورم نقطه‌به‌نقطه ۵۰درصد و سالانه ۳۶درصد و عدد خط فقر برای خانواده در تهران زیر ۴میلیون و ۵۹۲هزار تومان است». 

اخیراً کارگری در یک مصاحبه گفته بود: «در سال ٧٨ انگشتانم را با گیوتین در زندان وکیل‌آباد قطع کردند، آن هم به‌خاطر سرقت جزیی... از وقتی انگشتانم قطع شد من یک روز خوش نداشتم. الآن در ۴٠سالگی، نه زن دارم، نه خانه دارم، هیچی ندارم. ولی همین که سر کار می‌آیم خوب است. چرا از همان موقع یک کاری به من ندادند؟».

 

معلمان ایران زیر خط فقر

حمیدرضا حاجی بابایی، رئیس کمسیون تلفیق مجلس، به روزنامه جهان صنعت در ۷مهر ۹۷ گفت: «میانگین حقوق معلمان حدود ۲میلیون و ۳۵۰هزار تومان است و میانگین دریافتی آنها یک میلیون و ۹۵۰هزار تومان می‌شود. حقوق معلمان را اگر دو و نیم برابر کنند تازه می‌رسد به خط فقر».

معلمان در بسیاری از کشورها حقوق بالایی دریافت می‌کنند. در برخی از کشورها هم که معلمان حقوق نسبتاً پا‌ئینی دارند حقوقشان چند برابر معلمان کشور ماست. در جدول زیر حقوق معلمان کشورهای همسایه ایران آمده است:

 

دستمزد معلمان ایرانی از پایین‌ترین دستمزدهای معلمان در جهان است

دستمزد معلمان ایرانی از پایین‌ترین دستمزدهای معلمان در جهان است

 

خط فقر و خودکشی از فرط گرسنگی

در خبرهای ۲۶مهر ۹۷ آمده بود: «معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان فارس گفت: «در فیروزآباد، پدر خانواده پس از قتل همسر و دختر ۹ساله با شلیک... به زندگی خود پایان داد. در تحقیقات مشخص شد پدر خانواده به‌علت فقر مالی دست به این اقدام زده است». در ادامه خبر آمده است: «...در تاریخ ۱۵شهریورماه ۹۷ نیز زنی در استان ایلام بر اثر فقر و نداری اقدام به خودکشی می‌کند و بعد از ناامید شدن پزشکان از بهبودی وی، مرد خانواده که طاقت این مصیبت را ندارد نیز اقدام به خودکشی نموده و هر دو جان خود را از دست دادند. همچنین یک داوطلب دختر ١٧ساله که در دانشگاه تبریز پذیرش شده بود، پس از این‌که خانواده وی به‌دلیل فقر و تنگدستی قادر نبوده‌اند که وی را نام‌نویسی کنند، خودکشی کرد.

امروز با خط فقر ۶ تا ۷میلیون تومان و با جمعیتی بالغ بر ۵۵درصد آمار کل کشور در زیرخط فقر مواجه‌ایم. پروانه مافی، نماینده مجلس رژیم در ۲آبان ۹۷ گفت: «پرسش نگران‌کننده این است که با افزایش شدید بیکاری و تورم، خانواده‌های کارگری با حداقل دستمزد حدود یک میلیون تومان چگونه باید روزگار سپری کنند؟...».

بیرانوندی، نماینده دیگر رژیم در۲آبان ۹۷ در مجلس رژیم گفت: «با عرض تأسف چه فراوان‌اند انسانهای شریفی که قادر نیستند قرص نانی حتی قرضی هم تهیه کنند...».

 

چهل سال غارت و چپاول - گرانی، تورم

تمام کالاهای اساسی از جمله گوشت، مرغ، خشکبار، شیر، پینر و تخم‌مرغ را با نرخ دولتی ۴۲۰۰تومان توسط شرکتهای وابسته به سپاه پاسداران و ستاد اجرایی فرمان امام خریداری شده و با نرخ ۱۱۰۰۰تومان در (بازار آزاد) به مردم فروخته می‌شود.

به‌گزارش خبرگزاری حکومتی ایلنا مهرداد بائوج لاهوتی در مورد گرانی کالاهای اساسی گفته است: «قیمت کالاهای اساسی ۷۰درصد بالاتر رفته است.

سایت اقتصاد آنلاین در مورد گرانی مسکن نوشت: «بر اساس آمارگیری رسمی وزارت راه و سازندگی قیمت یک واحد مسکونی نسبت به تابستان سال گذشته ۶۳درصد افزایش یافته است.

بنا‌ به بررسی‌های بانک مرکزی ایران میزان تورم سالیانه از ۲،۸ به ۲۱درصد رسیده است و تورم نقطه به نقطه از ۲،۴درصد به ۴۰درصد رشد کرده است. ولی دولت اجازه انتشار این گزارش را نداده است.

خبرگزاری «حکومتی مهر» در ۸بهمن ۹۷ نوشت: ”هر کیلو گرم برنج ایرانی درجه یک در دی ماه ۹۷، به قیمت ۱۶هزار و ۹۵تومان به فروش رفته است که نسبت به رقم ۱۳هزار و ۴۳۰تومان دیماه سال گذشته، ۱۹.۸درصد افزایش یافته است. سیب درختی زرد، پرتقال و خیار نیز در دیماه به ترتیب با قیمت ۸هزار و ۱۹۲تومان، ۴هزار و ۵۸۵تومان و ۴هزار و ۱۰۵تومان فروش رفته است که نسبت به دیماه ۹۶ به ترتیب ۱۱۶.۶درصد، ۳۷.۴درصد و ۳۶.۴درصد رشد داشته است.

 

قیمت گوشت

سایت حکومتی عصر ایران در بهمن ۹۷ نوشت: «گوشت به کیلویی ۸۰هزار تومان رسیده است. البته به سرعت به ۱۰۰هزار تومان و بالاتر هم رسیده است.

مرغ هم در پله هر کیلو ۱۴هزار تومان ایستاده است.

تمام کالاهای اساسی از جمله گوشت، مرغ، خشکبار، شیر، پینر و تخم‌مرغ با نرخ دولتی ۴۲۰۰تومان توسط شرکتهای وابسته به سپاه پاسداران و ستاد اجرایی فرمان امام خریداری شده و با نرخ ۱۱۰۰۰تومان در (بازار آزاد) به مردم فروخته می‌شود.

در چنین شرایطی در یک نمونه نه چندان نایاب وزارت بهداشت رژیم در دیماه ۹۷ اعلام کرد که ۱۲هزار کودک در استان سیستان و بلوچستان دچار سو تغذیه هستند».

 

افزایش نرخ تورم، سقوط لحظه‌به‌ لحظه سطح زندگی مردم

افزایش نرخ تورم، سقوط لحظه‌به‌لحظه سطح زندگی مردم

 

گرانی لاستیک و قطعات یدکی کامیون

گرانی قطعات و لاستیک از مشکلات رانندگان کامیون است که برای حل و فصل آن رانندگان کامیون طی سال ۹۷، ۵دور دست به اعتصاب سراسری زدند.

یک راننده اهل یزد گفت: «ما لاستیک نداریم، لنت نداریم، روغن نداریم، فیلتر نداریم، لوازم نداریم». راننده دیگری گفت: «بنده الآن ۵۰۰میلیون هزینه کردم ماشین خریدم نمی‌توانم لاستیک بخرم زیرش بیاندازم یعنی لاستیک جفتی ۷میلیون من توانایی خرید لاستیک ندارم». یک راننده کرمانشاهی نیز گفت: «قبلاً لاستیک‌مان ۲میلیون و خرده‌ای بود الآن شده ۸میلیون تومان».

 

چهل سال غارت و چپاول - کاهش دستمزدها

در زمینه کاهش دستمزد و قدرت خرید کارگران، علی خدایی، عضو کارگری شورای‌عالی کار حکومتی، به خبرگزاری حکومتی مهر در۲۴بهمن ۹۷ گفت: «بر اساس محاسبات صورت گرفته در هفته اول آذرماه ۹۷ با بررسی گزارش‌های مراجع رسمی آماری، هزینه‌های حداقلی زندگی در یک ماه به ۳میلیون و ۹۸۰هزار تومان رسیده است‌. در حالی‌که دستمزد یک میلیون و ۴۰۰هزار تومانی یک خانوار ۳نفر فقط ۲۵درصد از کل هزینه ماهیانه را پوشش می‌دهد.

بنابراین دستمزد این گروه از کارگران ۷۵درصد تا رسیدن به میزان تأمین حداقلی زندگی فاصله دارد‌ و برای رسیدن دستمزد به سطح هزینه معیشت، یک فاصله ۲میلیون و ۵۸۰هزار تومانی وجود دارد که برای جبران آن، دستمزد باید حدود ۱۸۰درصد افزایش پیدا کند»‌.

 

افزایش قیمت مسکن

افزایش سرسام‌آور قیمت مسکن نیز یکی از مهمترین مشکلات مردم در سال ۹۷ بود که در سال آینده نیز چشم‌انداز تیره‌تری دارد. مشکلی که بیش از همه گریبان کارگران و زحمت‌کشان را گرفته است.

 

دروغ‌های خمینی، وعده مسکن و آب و برق و اتوبوس مجانی

دروغ‌های خمینی، وعده مسکن و آب و برق و اتوبوس مجانی

 

حق مسکن و کاهش دستمزدها یکی دیگر از مشکلات جامعه کارگری ایران است. با توجه به افزایش قیمت‌ها و پایین بودن دستمزد کارگران، افزایش ۶۰هزار تومانی به حق مسکن هم مشکل کارگران را حل نخواهد کرد.

کارگری که با احتساب همه مزایای مزدی، یک میلیون و ۴۰۰هزار تومان می‌گیرد، چگونه باید اجاره مسکن یک میلیون و ۷۰۰هزار تومانی را بپردازد؟! آیا مسئولان راه‌حلی برای این معادله متناقض دارند؟».

 

مقایسه دستمزد کارگران و مهره‌های رژیم!؟

به‌رغم آمارهای گوناگونی که رژیم منتشر می‌کند،‌ دریافتی واقعی کارگران که تحت عنوان حداقل دستمزد، به تصویب مجلس ارتجاع رسید، چیز دیگری است! و همین عدد هنگامی که با حقوق نجومی کارگزاران آخوندها مقایسه می‌شود روشن می‌شود چه ظلمی در حق کارگران و دیگر دستمزدبگیران این سرزمین جاری شده است.

 

دستمزد یک کارگر

چنگیز اصلانی، دبیر اجرایی خانه کارگر استان همدان، در مورد مشکلات جامعه کارگری گفت: «دریافتی کارگران حدود یک میلیون و ۲۰۰هزار تومان است و از آنجا که این مبلغ دریافتی، کفاف معیشت کارگران را نمی‌دهد، روزبه‌روز سفره کارگران خالی‌تر می‌شود و به هیچ عنوان مزد و مزایای کارگران جوابگوی مخارج آنها نیست.(خبرگزاری حکومتی مهر ۵آذر ۹۷)

 

دستمزد رئیس بنیاد مستضعفان

محمد سعیدی‌کیا،‌ رئیس بنیاد مستضعفان درباره حقوق خود و معاونانش به خبرگزاری حکومتی ایرانا در ۳۰بهمن ۹۷ گفت: «حقوق همه معاونان من و همین‌طور خود من ۱۰میلیون و ۸۰۰هزار تومان است. اضافه‌کار هم بکنند بیشتر می‌گیرند. با اضافه‌کار می‌شود ۱۸میلیون تا ۱۹میلیون تومان. در طول یک ماه با احتساب هر نفر ۱۹میلیون تومان، ۱۳۳میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند و همین افراد در طول یک سال، ۱میلیارد و ۵۹۶میلیون تومان حقوق می‌گیرند».

 

چهل سال غارت و چپاول - اختلاس‌های کلان

اولین اختلاس‌های نجومی در سال ۷۴ و در جریان اوج‌گیری کشمکش‌های باندی افشا شد. آنچه که پیش از آن تاریخ اتفاق افتاده، روشن نیست!

در ۷بهمن ۹۷ پاسدار محسن رفیقدوست در یک اعتراف به تلویزیون کانال ۲ (رژیم) گفت: «حقوق ماهانه‌ام ۱۹میلیون تومان است و من این خودرو را در زمان خودش ۲۰۰میلیون تومان خریده‌ام». وی سپس با توهین به کارگران محروم میهن‌مان که حقوق‌شان تنها یک میلیون تومان بوده و آن‌را هم ماه‌ها دریافت نمی‌کنند،‌ اضافه کردد: «ارزش کار من بالاتر از کار کارگر است»!

 

رانت قدرت و انباشت ثروت، خالق یک اژدهای هفت‌سر

در سال ۱۳۷۵ رفیق‌دوست گفت: «بنیاد مستضعفان، حدود ۴۰۰شرکت بازرگانی و تجاری دارد و ۲۸درصد نساجی کشور، ۲۲درصد سیمان، حدود ۴۵درصد نوشابه غیرالکلی، ۲۸درصد لاستیک و ۲۵درصد شکر ایران را تولید می‌کند».

تحقیقات سال ۲۰۱۳ توسط خبرگزاری رویترز نشان داد که علی خامنه‌ای، اکنون یک امپراطوری مالی به ارزش ۹۵میلیارد دلار به اسم ”ستاد اجرایی فرمان امام“ را کنترل می‌کند و این ثروت از طریق مصادره دارایی‌ها جمع شده است.

محسن رفیقدوست در بهمن ۹۷ گفت سپاه پاسداران ۸۰۰هولدینک داشته است.

سود یک روز فروش نفت فقط یکی از پالایشگاههای کشور (پالایشگاه به خاتم) که سپاه‌ پاسداران آن را به غنیمت گرفته، روزانه ۶۰میلیون دلار است!(شبکه خبر تلویزیون رژیم ۲۸اسفند ۹۵)

بنیاد مستضعفان با درآمد سالانه ۲۶هزار میلیارد تومان، یکی از بزرگترین تراست‌های مالی تجاری منطقه است که متعلق به خامنه‌ای است.(اعتماد ۱۷تیر ۹۶)

باند اصلاح‌طلبان و اعتدالیون که سازمان تأمین اجتماعی را در تیول خود دارند یک قلم در سوپرهلدینگ شستا بیش از ۱۴۰شرک و کمپانی را سرکیسه می‌کنند!

شستا از سوپرهلدینگ‌های متعلق به باند اعتدالی اصلاحات‌چی است

شستا از سوپرهلدینگ‌های متعلق به باند اعتدالی اصلاحات‌چی است

 

صادق و علی لاریجانی ثروت شخصی به ارزش دهها میلیون دلار را با استفاده از موقعیت خود به‌دست آورده‌اند. مؤسسات مالی و اعتباری ۲۵درصد پول در گردش ایران را یعنی ۴۰میلیارد دلار را در دست دارند.

حداقل ۹۰اسکله خصوصی به‌صورت شش‌دانگ متعلق به سپاه پاسداران است و ۴۵درصد از اسکله‌های رسمی کشور نیز تحت مالکیت پاسداران قرار دارد‌.(یوروتایمز لندن ۱۰فروردین ۹۶)

 

اژدهای هفت‌سر فساد

اژدهای هفت‌سر فساد

 

علی خامنه‌ای روز ۱۹بهمن ۹۶ گفت: «بعضی‌ها می‌گویند فساد سیستمی،.. نه آقا کسی که فساد را سیستمی می‌بیند در مغز خودش فساد است». اما اخیراً سازمان «شفافیت بین‌المللی» که هر ساله گزارشی از وضعیت فساد مالی از کشورهای جهان ارائه می‌کند، در گزارش ۲۵ژانویه ۲۰۱۹ شفافیت بین‌المللی در وب سایت این سازمان گزارش داد که ایران در سال ۲۰۱۸ در میان ۱۸۰کشور جهان، از نظر فساد مالی، «گسترش و مقابله با آن» در جایگاه ۱۳۸به‌عنوان یکی از کشورهای فاسد جهان قرار گرفته است؛ این بدترین رتبه ایران طی چند سال اخیر است. رتبه سال گذشته ایران ۱۳۰ بود.

 

اعتراف به فقر در سراسر ایران

اکنون دامنه‌های فقر در استانهای محروم و مناطق فقیرنشین حاشیه تهران به یکدیگر شباهت یافته‌اند. به اعتراف معاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی رژیم توجه کنید:

 

ف معاون وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی رژیم دامنه‌های فقر در استانهای کشور

اعتراف معاون وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی رژیم دامنه‌های فقر در استان‌های کشور

 

اعتراف به فساد در راس نظام ولایت فقیه

روزنامه حکومتی آرمان در ۲۵بهمن ۹۷ از افشاگری تاج‌زاده نوشت: «به یاد حرف مشاور عالی رئیس‌جمهور در جلسه با دانشجویان می‌افتید که گفت: هر ردیف بودجه پدر و مادر دارد. پشت هر ردیف بودجه یک قبیله است».

علی بختیار، نماینده رژیم از گلپایگان، ۲بهمن ۹۷ گفت: «موضوع دیگر فساد در حوزه اقتصاد کشور است. فساد در حوزه اقتصاد کشور بلای جان این کشور شده است. مدیری پس از محکومیت و زندان مجدداً مدیرعامل یک شرکت دیگر شده است».

 

اعتراض، اعتصاب، تظاهرات و قیام واکنش رو به رشد مردم در برابر فساد و دیکتاتوری

اعتراض، اعتصاب، تظاهرات و قیام واکنش رو به رشد مردم در برابر فساد و دیکتاتوری

 

حاصل این‌همه غارت و فساد سیاسی و چپاول اقتصادی، فقر روزافزون تمامی اقشار و آحاد مردم ایران است که اینک به حدی غیرقابل تحمل رسیده است، آن‌چنان که روزانه دهها حرکت اعتراضی در گوشه و کنار مملکت ثبت می‌گردد.

سخنگوی وزارت کشور آخوندها سید سلمان سامانی اخیراً گفت در ۶سال اول حکومت روحانی ۴۳هزار حرکت اعتراضی در کشور برگزار شده است! این عدد نشان می‌دهد که در هر ۵۵دقیقه یک حرکت اعتراضی توسط مردم برپا شده است! و این البته پدیده عجیبی نیست چرا که اکنون شکاف طبقاتی و فشار فقر تمامی مملکت و مردم را فراگرفته است.

اکنون یک نبرد همه‌جانبه بین حداقل ۹۰درصد مردم با ۷-۸درصدی که هیات حاکمه و نیروهای سرکوبگرش را تشکیل می‌دهد، تابلوی وضعیت عام ایران است. تابلویی که به‌زودی تغییرات عمیق، سراسری و انقلابی در وضعیت موجود به وجود خواهد آورد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/6d078150-74e6-40f1-8af8-aac8ac332189"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات