728 x 90

پایان مهلت سازو کار اروپا و ناامیدی رژیم

ناامیدی از سازوکار اروپایی
ناامیدی از سازوکار اروپایی

وزارت‌خارجه دولت آخوند حسن روحانی که تاکنون از سازوکار اروپا دفاع می‌کرد، اکنون صراحتاً از آن سلب امید کرده و ابراز ناامیدی می‌کند. این ناامیدی در اظهارات جواد ظریف و در اظهارات بهرام قاسمی سخنگوی وزارت‌خارجه نیز نمایان است.

تلویزیون شبکه ۲ رژیم روز ۹دی ۹۷ به‌نقل از بهرام قاسمی گزارش کرد: «سخنگوی وزارت‌خارجه می‌گوید اروپا نتوانست در موعدی که خودش مشخص کرده بود کانال مبادلات مالی ایران معروف به اس.پی.وی را راه‌اندازی کند و توانایی لازم برای دفاع از هویت اروپایی و مؤسسات مالی و اقتصادی خودش در برابر آمریکا را ندارد. قاسمی این خبر را که آنها برای ایجاد این کانال مالی شرط و شروط گذاشته باشند را رد کرده و گفته که ایران هم دست روی دست نگذاشته است».

سپس افکت صحبت بهرام قاسمی را پخش کرد: «اروپا در شرایط کنونی در برابر آمریکا و فشارهای آمریکا تا حدود زیادی ناتوان هست».

پیش از قاسمی، جواد ظریف روز جمعه(۸دی) در گفتگو با یک شبکهٔ چینی درباره SPV(کانال ویژه مالی اروپا) گفت: «اروپا نمی‌تواند یک طرف معامله قابل اعتماد برای دنیا باشد».

تلویزیون حکومتی هم با لحن طعنه‌آمیزی این سخنان نومیدانهٔ ظریف را پخش کرد: «ارزیابی جدید وزیر خارجه از برجام پس از گذشت ۳سال! ظریف در مصاحبه‌ای با شبکهٔ فونیکس چین در پاسخ به این سؤال که اگر ۳سال پیش می‌دانستید که آمریکا از برجام خارج می‌شود چه کار می‌کردید، گفت: اگر به ۳سال قبل برمی‌گشتیم، حتماً سخت‌گیری بیشتری انجام می‌دادیم. وی گفت امروز اگر بخواهیم توافق را دوباره بنویسیم، اولاً من بعید می‌دانم امکان رسیدن به توافق وجود داشته باشد و اگر بتوانیم به توافقی برسیم، یک چیزی شبیه همان توافق ۳سال پیش به دست می‌آید».

اضافه بر آنچه که تلویزیون رژیم از این مصاحبه‌ نقل کرد، ظریف حرفهای دیگری هم در این مصاحبه گفت از جمله این‌که «اروپا مهمترین طرف تجاری ما نیست... البته دنبال این نیستیم که با اروپا ارتباط نداشته باشیم».

در مورد اختلاف بین اروپا و آمریکا که تاکنون باند روحانی و وزارت‌خارجه آن را به‌عنوان دستاورد نظام تبلیغ می‌کردند، احمد امیرآبادی فراهانی از اعضای هیأت رئیسهٔ مجلس از باند خامنه‌ای گفته است: «یکی از دلخوشی‌های آقایان این است که ما‌ بین اروپا و آمریکا اختلاف ایجاد کرده‌ایم، در حالی که هدف ما از مذاکرات، اختلاف‌افکنی بین کشورها نبود».

امیرآبادی‌ در گفتگو با خبرگزاری مهر ۸دی ۹۷ با اشاره به طولانی شدن زمان اجرای سازوکار ویژه مالی اروپا، اظهار داشت: «ایران هزینه‌های برجام را داده است اما آمریکاییها هیچ هزینه‌ای برای برجام نداده‌اند».

امیرآبادی با اشاره به ماهیت سازوکار اروپایی گفت:‌ «برخی از کشورهای اروپایی از طریق مذاکراتی که با آمریکاییها داشتند، چنین مجوزهایی را از آمریکا گرفتند که فقط دارو و بعضاً برخی از اقلام خوراکی را بتوانند در مبادلات بانکی خود ثبت کنند و آمریکاییها همچنین اجازه‌هایی را به آنان داده‌اند اما بحث ما با اروپاییها در مذاکرات برجام صرفاً این مسأله نبوده است».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/dc29a031-36b7-49bc-a242-2720d2768d6e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات