728 x 90

نزدیک‌ شدن تحریم نفتی و پیش‌لرزه‌های آن

تحریم نفتی رژیم آخوندی
تحریم نفتی رژیم آخوندی

در حالی که تنها ۲۰روز به شروع دور جدید تحریمهای آمریکا باقی مانده است و یکی از محورهای اصلی آن تحریم نفتی است، رژیم آخوندی سخت به تکاپو افتاده است تا از روند فزاینده کاهش صادرات نفت که منبع اصلی درآمدش می‌باشد جلوگیری کند.

در شرایطی که تازه‌ترین آمارها از صادرات متوسط روزانه ۳‚١ تا ۵‚١میلیون بشکه نفت ایران در نیمه اول ماه اکتبر خبر می‌دهند، برایان هوک، رئیس گروه اقدام ایران در وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن قصد دارد شیرهای صادرات نفت ایران را کاملاً مسدود کند.

برایان هوک در مأموریت ۷روزه‌اش که از چند کشور اروپایی آغاز و در هند پایان خواهد یافت، تلاش می‌کند که کشورهای اروپایی و هند را در زمینه قطع خرید نفت از ایران با واشنگتن همراه کند.

به گزارش رویتر صادرت نفت ایران که در آوریل گذشته به ۵‚۲میلیون بشکه در روز رسیده بود، در ماه سپتامبر به ۶‚١میلیون بشکه در روز کاهش یافته است.

در همین حال، خالد الفالح، وزیر نفت عربستان که به هند سفر کرده است، روز دوشنبه گذشته اعلام کرد که سطح تولید نفت خام عربستان در ماه آینده افزایش خواهد یافت.

خبرگزاری رویتر همچنین گزارش می‌دهد که صادرات نفت عراق افزایش یافته و هم‌اکنون به ۳میلیون و ۶۲۰هزار بشکه در روز رسیده است. به‌گفته رویتر، برآوردها همچنین از افزایش صادرات نفت عراق تا سقف ۴میلیون بشکه در روز در ۳ماهه اول سال میلادی ۲۰١۹ حکایت می‌کنند.

در همین حال رژیم دست به اقداماتی زده که با کاهش مستمر صادرات نفت مقابله کند.

در این رابطه تلویزیون حکومتی از سفر وزیر زنگنه وزیر نفت به مسکو و مذاکراتش با وزیر انرژی روسیه خبر داد و گفت: «در سفر وزیر نفت به مسکو بررسی شد آقای زنگنه و الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، درباره همکاریهای دو کشور در حوزه نفت و گاز، بازار جهانی نفت، امکان تنظیم تولید و استخراج نفت بر اساس تفاهم‌نامه‌های اوپک گفتگو کردند.

وزیر انرژی روسیه در این دیدار با اشاره به تماسهای دائم بین دو کشور برای و تقویت همکاری بین دو کشور ایران و روسیه به‌ویژه در حوزه انرژی گفت با افزایش یک میلیون بشکه تولید نفت این امیدواری به‌وجود می‌آید که بازار نفت به ثبات برسد و از هیجانی شدن بازار جهانی جلوگیری شود».(تلویزیون شبکه یک ۲۴مهر ۹۷)

به این ترتیب در حالی که زنگنه برای راضی کردن روسیه به افزایش ندادن نفت خود، رنج سفر به مسکو را بر خود هموار کرده است، وزیر نفت روسیه از لزوم افزایش یک میلیون بشکه برای به ثبات رسیدن بازار نفت، آب پاکی روی دست او می‌ریزد.

رژیم در اقدام دیگری تصمیم به عرضه مقداری از نفت خود در بازار بورس تهران گرفته است.

به گزارش خبرگزاری حکومتی ایرنا ۲۴مهر ۹۷، حجم عرضه نفت در بورس یک میلیون بشکه در روز است و همه خریداران نفت می‌توانند در داد و ستد آن مشارکت کنند. نحوه فروش نفت در بورس انرژی ۲۰درصد ریالی و ۸۰درصد ارزی است.

بنا‌ به همین گزارش، تحویل نفت‌ خام به خریداران در محموله‌های حداقل ۵هزار تنی(معادل حدود ۳۵هزار بشکه استاندارد) قابل انجام است.

به نظر می‌رسد که طراحان این طرح خود نیز در مورد موفقیت آن تردید دارند، چرا که در ادامهٔ گزارش ایرنا آمده است: «عرضه نفت در بورس انرژی که از ۶آبانماه آغاز می‌شود تا ۱۳آبان ادامه دارد و پس از جمع‌بندی و ارزیابی دوباره، تصمیم نهایی اعلام می‌شود».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/2d5d73da-caf2-4fac-acd3-81906928373e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات