728 x 90

«مافیای پرقدرت» واردات نوشت‌افزار

نوشت‌افزار وارداتی از چین و هند
نوشت‌افزار وارداتی از چین و هند

واردات بی‌رویه کالا و قاچاق کالا سودهای بادآورده‌ای به جیب نهادها و مهره‌های حکومتی و تجار غارتگر رژیم می‌ریزد و در مقابل تولید داخلی کالا را به نابودی می‌کشاند. یکی از این عرصه‌ها واردات نوشت‌افزار است که مافیای واردات در آن یکه‌تاری می‌کند.

در این رابطه خبرگزاری میزان از قول سلیمی، یکی از نمایندگان مجلس ارتجاع، نوشت: «در واردات نوشت‌افزار خارجی به کشور با توجه به سود‌های کلان در این بازار یک مافیای پرقدرت شکل گرفته است».(میزان ۲۵مرداد ۹۷)

واردات نوشت‌افزار برای تجار غارتگر وابسته به حاکمیت آن‌چنان سودآور است که اقلامی نظیر پاک‌کن که با ساده‌ترین تکنولوژی در کشور امکان تولید آن وجود دارد از خارج وارد می‌شود.

مشاور وزیر آموزش و پرورش درباره سودی که از گردش مالی نوشت‌افزار به جیب عناصر مافیای واردات می‌ریزد در گفتگو با تلویزیون شبکه خبر رژیم گفت: «ما اگر به‌صورت خیلی بدبینانه نگاه بکنیم شاید حدود ۵-۶هزار میلیارد تومان گردش مالی در بحث نوشت‌افزار ما وجود داره وقتی با تولیدکنندگان صحبت می‌کنیم با توجه به همه ظرفیتی که دارند بین ۳۰ تا ۴۰درصد ظرفیت تولیدشان به کار مشغولند. متأسفانه طی چند سال گذشته که بحث واردات زیاد شد بسیاری از کارخانه‌ها باعث شدند که بسیاری از کارکنان‌شان را از کار برکنار بکنند».(تلویزیون شبکه خبر ۳۰مرداد ۹۷)

واردات نوشت‌افزار، تعطیلی کارخانه‌ها و کارگاهها و بیکاری کارگران این بخش در شرایطی است که به‌گفته یکی از دست‌اندرکاران تولید نوشت‌افزار داخلی: «برآورد ما این است که با فروش نوشت‌افزار ایرانی می‌توانیم حداقل ۵۰هزار شغل ایجاد کنیم».

این در شرایطی است که به نوشته خبرگزاری تسنیم ۷۰درصد بازار نوشت ‌فزار در دست محصولات خارجی است و تنها ۳۰درصد باقیمانده سهم تولیدات داخلی است.(تسنیم ۶مرداد ۹۷)

تولیدات داخلی نوشت‌افزار به‌طور مستمر در حال کم شدن است، زیرا نوشت‌افزار خارجی که عمدتاً از هند و چین وارد می‌شود جای نوشت‌افزار ایرانی را گرفته است که در نتیجه به‌دلیل به‌صرفه نبودن تولید آن توسط تولیدکنندگان داخلی بازار ایران به چنگ تولیدکنندگان خارجی افتاده است.

مجری تلویزیون شبکه خبر ۳۰مرداد ۹۷ از یکی از مهره‌های حکومتی به نام ایزدخواه سؤال می‌کند: «در حوزه‌ٔ بازار چون شما تعدیل بازار هم انجام می‌دهید آمار شما هم همین را می‌گوید، ما از این بازار ۶هزار میلیارد ۳۰درصد تا ۴۰درصد خوش‌بینانه تولیدکننده داخلی‌مان دارد؟

مخاطب جواب می‌دهد این عدد، عدد خوش‌بینانه‌ای است و در توضیح این گفته‌اش اضافه می‌کند: «همین عدد است حدود ۳۰درصده عددی که ما داریم بین ۲۰ تا ۳۰درصد است. تولید در این حوزه توسط تولیدکننده‌های داخلی انجام می‌شود ولی بخش خیلی مهمی از این واردات می‌شود».

ملاحظه می‌شود که دلیل اصلی برای کم شدن تولید نوشت‌افزار در داخل کشور به‌دلیل واردات بی‌رویه و قاچاق کالا است که همه جا را در نوردیده است.

آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی ۱۲ماهه سال ۹۶ نشان می‌دهد که در این مدت بیش از ۱۷۶۳تن مداد تراش و تیغه‌ٔ آن وارد کشور شده است.(خبرگزاری میزان ۲۲خرداد ۹۷)

سؤال این است که یک کشور توان تولید مداد تراش، پاک‌کن و سایر نوشت‌افزار ساده هم را هم ندارد؟!

واقعیت این است که ظرفیت تولید داخلی بسیار بالا است اما مهره‌ها و سردمداران حکومتی که معتاد وارادت و قاچاق کالا و سود‌های بادآورده آن هستند به هیچ‌وجه حاضر نیستند که از این منبع سودآور دست بکشند.

آنچه برای حاکمیت پلید آخوندی مهم است، چپاول و غارتگری در هر زمینه‌ای و به هر شکلی است که امکان آن وجود دارد و آنچه که برایش مهم نیست زندگی مردم است که در اثر سیاست‌های ضدمردمی و غارتگرانه اکثر آنها به خاک سیاه فقر و تنگدستی نشسته‌اند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/90e94fdb-32ea-48c4-a466-9fd6429b8d92"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات