728 x 90

پس لرزه‌های لیست‌گذاری سپاه پاسداران

پاسداران تروریست
پاسداران تروریست

روز ۲۶فروردین ۹۸ وزارت‌خارجه آمریکا اسم سپاه پاسداران را در لیست تروریستی تثبیت کرد، در ابتدا که سپاه در لیست تروریستی آمریکا قرار گرفت، رژیم تلاش کرد هراس خودش را در پشت واکنش‌های نمایشی و دود و دمهای معمولش پنهان کند. جمعه بازارهای خامنه‌ای و مجلس ارتجاع از جمله عرصه‌های این نمایشها بودند. اما رفته‌رفته وحشت از پشت صحنه به رسانه‌ها و اظهارنظر کارشناسان حکومتی هم رسید.

 

راهبرد حذف منطقه‌یی سپاه

بر خلاف ادعاهای اولیه که می‌گفتند لیست‌گذاری سپاه پاسداران توسط آمریکا نمایشی و جنبهٔ جنگ روانی دارد یا حداکثر اهداف اقتصادی را دنبال می‌کند پاسدار هادی محمدی در روزنامه جوان وابسته به سپاه پاسداران نوشت:« آنچه شاهد هستیم، سیاستی هوشمندانه و خبیثانه است تا ضمن تولید فشار‌های داخلی و تحریک منزوی‌سازی سپاه با روش‌های گوناگون، در محیط منطقه‌یی نیز راهبرد محدود کردن و حذف منطقه‌یی ایران و سپاه از طریق گام‌های بعدی به اجرا درآید».

هادی محمدی بدون اشاره به مواضع اولیه افراد و رسانه‌های هم‌سو با باند خود گفت:« اگر عده‌یی در داخل کشور از روی ساده‌انگاری و برخی از روی کینه‌ورزی در سناریوی دشمن بازی می‌کنند و راهبرد ضدسپاه را عملیات روانی و رسانه‌یی توصیف می‌کنند، نخبگان و جامعه را نسبت به عمق دشمنی و تهدیدات ترامپ و آمریکا، غافل می‌کنند. تروریست دانستن سپاه در یک زنجیره چند ماهه از تروریست دانستن حزب‌الله لبنان یا گروه‌های عراقی و انصارالله یمن، به موازات قطعنامه‌یی کردن مفادی از FATF و... به‌معنای ورود آمریکا به اقدامات جنگی است». (جوان ۲۶فروردین ۹۸)

 

احیای قطعنامه‌ها علیه نظام

روزنامهٔ ‌ جوان روز ۲۶فروردین ۹۸ با اشاره به حلقهٔ فشارها بر گرد رژیم و با ابراز نگرانی از بی‌عملی آن نوشت:«چشم‌انداز امروز مواضع جنجال برانگیز غربی‌ها بر پایه اهدافی نظیر « ایران ناقض برجام معرفی شود و شش قطعنامه گذشته به انضمام تحریم‌های گسترده علیه ایران طبق مکانیسم ماشه احیا شود» معنا می‌یابد و ما هم‌چنان نظاره‌گر استمرار و ثبات بخشی چنین رویکردی از سوی آنها هستیم!».

 

آسیب‌ها برای حاکمیت

دیاکو حسینی، که به‌عنوان کارشناس ارشد حاکمیت در مرکز بررسیهای استراتژیک وابسته به مجمع تشخیص مصلحت نظام، معرفی می‌شود گفت:« دلیل این اقدام کاخ سفید به‌خاطر آن است که تهران در حداکثر فشار از جوانب مختلف سیاسی، اقتصادی، منطقه‌یی و... قرار بگیرد تا به مذاکرات یکجانبه و تحمیلی با واشنگتن تن بدهد».

وی با بیان این‌که« اقدام آمریکا درباره سپاه می‌تواند آسیب‌هایی را به ایران وارد کند»، با نگرانی در مورد کوتاه شدن دست حکومت آخوندی از کشورهای منطقه افزود: «اقدام ایالات متحده یک نقطه پایان بر دشمنی‌های این کشور نسبت به ایران نیست بلکه یک نقشه شروع و زمینه‌سازی برای تحت فشار قرار دادن کشورهایی است که سپاه در آن کشورها نیرو دارد یا خدمات مستشاری یا اقدامات اقتصادی در آنها انجام می‌دهد که در وهله اول شامل عراق و در وهله بعد، سوریه و یمن می‌شود». وی با افسوس از این‌که « تروریستی اعلام کردن سپاه روزنه‌های گشایش‌های دیپلماتیک میان ایران و آمریکا را بست» اذعان کرد:« اقدام آمریکا درباره سپاه عواقب و پیامدهای بلندمدت دارد». (آرمان ۲۵فروردین ۹۸)

سایت انتخاب وابسته به باند روحانی به‌ نقل از ABC News نوشته است:« هدف از تروریستی خواندن سپاه، احتمالاً این است: قانون مبارزه با گروه‌های تروریستی مصوب ۲۰۰۱شامل سپاه شود / این قانون اجازه برخورد نظامی را صادر می‌کند / ممکن است مدعی شوند ایران در حملات ۱۱سپتامبر دست داشته». (انتخاب ۲۶فروردین ۹۸)

 

زیر علامت سؤال رفتن عمق استراتژیک

 

همان‌طور که رسانه‌های هر دو باند ابراز نگرانی می‌کنند، نگرانی اصلی از زیر ضرب رفتن دخالت‌های تجاوزگرانه حاکمیت ولایت فقیه و سپاه در منطقه و زیر علامت سؤال رفتن عمق استراتژیک نظام ولایت در منطقه است.

واقعیت این است اهرم تروریسم و دخالت‌های در منطقه، اصلی‌ترین اهرم‌های بقای این حاکمیت طی ۴دهه گذشته بوده است، و به بهای هر چه فقیرتر کردن مردم سرمایه‌گذاریهای کلانی در زمینه صدور تروریسم در منطقه کرده است.

 

نگرانی اصلی سرکردگان نظام

علی خامنه‌ای روز ۱۴دی ۹۵ در دیدار با خانوده‌های چندتن از کشته شدگان ارتش در سوریه گفت: «اگر جلوی بدخواهان و فتنه‌گران در آنجا گرفته نمی‌شد، باید در تهران و فارس و خراسان و اصفهان جلوی آنها را می‌گرفتیم».(سایت خامنه‌ای ۱۴دی ۹۵)

اهمیت دخالت‌های در منطقه آن‌چنان برای حکومت آخوندی حیاتی است که پاسدار قاسم سلیمانی سرکرده نیروی تروریستی قدس و پاسدار علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت رژیم، نیز با بیانهای مختلف مضمون حرف ولی‌فقیه ارتجاع را تکرار کرده‌اند.

پاسدار علی شمخانی در سوزوگداز نسبت به هلاکت پاسدار حمید تقوی یکی از سرکردگان سپاه پاسداران که در عراق کشته شد تأکید کرد: ”شایعه‌پراکنان بیمار این روزها به ترویج این سؤال می‌پردازند که چه نسبتی بین سامرا و حمید تقوی وجود دارد و ما را چه کار به این‌که در عراق و سوریه چه می‌گذرد؛ پاسخ این سؤال روشن است؛ اگر تقوی‌ها در سامرا خون ندهند، ما باید در سیستان، آذربایجان، شیراز و اصفهان خون بدهیم“. (خبرگزاری فارس۸دی ۹۳)

 

مردم قیام‌کننده در کمین رژیم

معنی حرف آنها این است که با گل گرفتن درب تنور جنگ‌افروزی و صدور تروریسم و پایان یافتن دخالت‌های در منطقه این مردم قیام‌کننده در شهرها هستند که رو در روی نیروهای سرکوب به‌ویژه سپاه پاسداران صف‌آرایی می‌کنند.

بی‌دلیل نیست که پاسدار هادی محمدی نگران« تولید فشار‌های داخلی و تحریک منزوی‌سازی سپاه با روش‌های گوناگون» است و آن کارشناس حکومتی(دیاکو حسینی) هم نگران تحت فشار قرار گرفتن کشورهایی است که« سپاه در آن کشورها نیرو دارد».

 

ضربه جدی به اقتصاد بیمار رژیم

در شرایط کنونی حدود ۶۵درصد اقتصاد دست سپاه و سایر نهادها و بنیادهای وابسته به بیت خامنه‌ای است. سپاه با این نهادها و بنیادها و همچنین با بخش دولتی، مراودات اقتصادی نزدیکی دارد و در حال حاضر بسیاری از پروژه‌های مهم اقتصادی و خدماتی توسط سپاه آن می‌گیرد.

در زمینه نقش سپاه در اقتصاد ایران شبکه خبری سی.ان.بی.سی در سال ۱۳۸۹ در گزارشی به‌ نقل از یک کارشناس غیرحکومتی نوشت: «حدود ۶۸درصد از صادرات ایران در دست سپاه است، زیرا سپاه بازیگر مهم اقتصادی در ایران است که اقتصاد رسمی و بازار سیاه ایران را نیز کنترل می‌کند».

فعالیت قرارگاه ضد خاتم الانبیا در چنگ‌اندازی به پروژه‌های مهم و اصلی یکی از نمودهای تسلط این نیروی سرکوبگر و ضد مردمی در اقتصاد کشور است که بزرگترین پیمانکار رژیم در پروژه‌های صنعتی و ساخت وسازاست.

بنابراین ضربه به سپاه ضربه به اقتصاد کل نظام و به‌مثابه یک ضربه استراتژیک برای کلیت نظام ولایت فقیه است و در تعادل‌قوای داخلی، منطقه‌یی و بین‌المللی به‌شدت رژیم را تضعیف می‌کند و به سرنوشت محتومش نزدیکتر می‌کند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d2d73f55-ed3c-4c1f-80a8-0b081a347cc7"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات