728 x 90

علت آمار بالای تصادفات جاده‌یی در کشور چیست؟!

تصادف مرگبار در جاده چالوس
تصادف مرگبار در جاده چالوس

حوادث جاده‌یی و کشتار بالا در این حوادث و خسارت‌های مالی که تصادفات جاده‌یی به‌بار می‌آورد، در سالهای اخیر همواره موضوع بحث رسانه‌ها و مهره‌های حکومتی در پلیس، وزارت راه و ترابری و سایر نهادهای ذیربط بوده است.

 

برخی حقایق در مورد تصادفات جاده‌‌یی در ایران

به گزارش روزنامه حکومتی آرمان ۲۱اسفند ۹۶ آمار تصادفات در ایران ۱۰۰برابر دنیا است.

این رسانه حامی دولت آخوند روحانی، به‌نقل از وزیر بهداشت رژیم می‌نویسد: «آمار تصادفات در ایران به‌ویژه در خودروهای سنگین، ۱۰۰برابر دنیاست و از نظر مرگ‌ومیر به ازای هر ۱۰‌هزار خودرو وضعیت ایران تقریباً ۲برابر متوسط دنیا و اروپا است».

آرمان در ادامه گزارش خود به‌نقل از سازمان بهداشت جهانی اضافه می‌کند: «ایران در میان ۱۹۰کشور از نظر تصادف رتبه ۱۸۹ را دارا است».

رئیس پلیس راه رژیم نیز به وضعیت بحرانی جاده‌ها اعتراف می‌کند و در این رابطه می‌گوید:«۳۴۰۰نقطه حادثه‌خیز در جاده‌های کشور وجود دارد که ۱۵۰۰نقطه آن وضعیت بحرانی دارد.(خبرگزاری ایرنا ۹اسفند ۹۷)

تصادفات جاده‌یی نه تنها باعث خسارات بالای انسانی است، بلکه به‌لحاظ مالی نیز خسارات بزرگی دربردارد آن‌چنان که به گزارش خبرگزاری حکومتی ایسنا به‌نقل از ایرج محمدفام عضو شورای عالی حفاظت فنی و بهداشت کار «روزانه ۹۷میلیون دلار خسارت ناشی از حوادث‌ جاده‌یی به اقتصاد ایران تحمیل می‌کند».

همچنین این مهره حکومتی به‌نقل از مرکز پژوهش‌های مجلس رژیم می‌گوید: «هزینه حوادث جاده‌یی در ایران ۸درصد تولید ناخالص ملی است».(خبرگزاری ایسنا ۱۰اردیبهشت ۹۷)

یونیسف(صندوق کودکان ملل متحد) در رابطه با آمار مرگ و میر تصادفات جاده‌یی در ایران گزارش داده است:

  • نرخ تصادفات جاده‌یی در ایران بیش از ۲۰برابر میانگین جهانی است.
  • در میان تمام جراحتهای غیرعمدی که به مرگ کودکان زیر ۵سال در ایران منجر می‌شوند، تصادفات جاده‌یی نقش اول را دارند.
  • هر سال تصادفات جاده‌یی در ایران ۲۸هزار کشته و ۳۰۰هزار مجروح و معلول برجا می‌گذارد.
  • هر ۱۹دقیقه یک نفر بر اثر تصادفات جاده‌یی در ایران کشته می‌شود و هر ۲دقیقه یک شهروند ایران مطلع می‌شود که یکی از اعضای خانواده‌اش بر اثر تصادف به سختی مجروح شده و شاید دچار معلولیت‌های دائمی‌ شود.

 

جاده‌های خراب علت اصلی تصادفات جاده‌یی 

به اعتراف اکثر مهر‌های ذیربط در وزارت راه و شهرسازی و پلیس رژیم، علت اصلی وقوع تصادفات جاده‌یی و کشته شدن هموطنان در آنها در درجه اول خرابی جاده ‌ها، قدیمی بودن آنها و غیراستاندارد بودن آنها است.

درحال حاضر بسیاری از جاده‌های کشور قدیمی و به‌طور واقع از دور خارج شده هستند از جمله راههای استان مازنداران که یکی از استانهای به‌اصطلاح مرفه کشور است.

بسیاری از جاده‌های این استان ۸۰سال از ساخت آنها می‌گذرد، از جمله جاده چالوس که نزدیک به ۸۰سال پیش ساخته شد و برای بهره‌برداری مناسب از این جاده و استفاده از امکانات مورد نیاز به روز نشده است.

در این رابطه خبرگزاری حکومتی ایسنا ۲۸اسفند ۹۶ می‌نویسد: «عمر جاده‌یی شریانی از مازندران به پایتخت بیش از ۸۰سال است و حجم خودرو‌های عبوری امروزی و با تکنولوژی امروز دیگر متناسب با این جاده‌های ۸۰ساله نیست».

 

خودروهای غیراستاندارد عامل دیگر تصادفات جاده‌یی

غیراستاندارد بودن خودرها از دیگر عوامل اصلی بروز تصادفات و حوادث جاده‌یی در ایران تحت حاکمیت آخوندها است.

خودروسازان حکومتی برای به چنگ آوردن سود بیشتر خودروهای ساخت کشور را آن‌چنان با کیفیت بسیار پایین و ضعیف می‌سازند که اغلب نا ایمن و غیراستاندارد هستند.

پاسدار محمدحسین حمیدی رئیس پلیس راه بر ایمن نبودن و استاندارد نبودن خودروهای ساخت داخل اعتراف می‌کند و در مقایسه با خودروهای وارداتی ایمن می‌گوید: «در مقایسه با خودروهای ضعیف و ناایمن داخلی، خیلی از خودرو‌های ۱۰سال کارکرده وارداتی ایمن که در کشور در حال تردد هستند، در سوانحی مثل چپ کردن خوردو، هیچ مشکلی برای سرنشینان آن به‌وجود نمی‌آید، ولی در خودرو‌های ضعیف داخلی در همان سانحه به یکباره تمام سرنشینان جان خود را از دست می‌دهند».

به‌گفته سرکرده پلیس رژیم «با ایمن‌سازی خودرها حداقل ۴۰ تا ۴۵درصد از آمار تلفات جاده‌یی ایران کاسته می‌شود».(خبرگزاری ایرنا ۱۷دی ۹۶)

 

کاهش بودجه‌های عمرانی

در شرایطی که جاده‌ها و خودروهای نا ایمن باعث کشتار هموطنان در جاده‌ها می‌شود، دولت ضدمردمی سال به سال بودجه عمرانی کشور از جمله بودجه وزارت راه را کم می‌کند و به حلقوم نیروهای سرکوب به‌ویژه سپاه پاسداران ضدخلقی و نهادهای به‌اصطلاح نهادها فرهنگی حکومتی می‌ریزد که به اعتراف بسیاری از مهره‌ها این نهادها به هیچ مرجع حکومتی نیز پاسخگو نیستند.

بر اساس نوشته پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی رژیم و به‌نقل از عباس آخوندی وزیر راه کابینه آخوند حسن روحانی در سال ۹۵ یکدرصد از بودجه ۷۷۰۰میلیاردی یعنی فقط ۸۰میلیارد تومان تخصیص یافت.(پایگاه وزارت راه و شهرسازی ۳۰آذر ۹۵)

بودجه سال ۹۷ این وزارتخانه هم کاهش جدی پیدا کرده است، در این رابطه خبرگزاری نیروی تروریستی قدس(تسنیم) ۲۱آذر ۹۶ به‌نقل از صدیف بدری سخنگوی کمیسییون عمران مجلس رژیم می‌نویسد: «امروز در کمیسیون عمران مجلس به‌صورت دقیق منابع و اعتبارات پیش‌بینی شده در لایحه بودجه سال آتی در وزارت راه و شهرسازی بررسی شد که طبق آن مشخص شد ۲۵درصد کاهش بودجه به نسبت سال ۹۶ پیش‌بینی شده است»!

کاهش بودجه وزارت راه و شهرسازی و ریختن بودجه کشور به حلقوم نیروها و نهادهای فرهنگی غیرپاسخگو در شرایطی است که اکثر جاده‌های کشور قدیمی، فرسوده، غیراستاندارد و نیاز به تعمیر وبازسازی و حتی نوسازی دارند.

بنابراین عامل اصلی آمار بالای کشتار تصادفات در کشور و خسارت‌های مالی تنها و تنها حاکمیتی است که بر تمام ثروتهای ملی ایران چنگ انداخته است اما از اختصاص کمترین بودجه‌ها به پروژه‌های عمرانی کشور دریغ می‌کند و هزینه سرکوب در داخل و صدور تروریسم و بنیادگرایی در خارج کشور می‌کند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/00e938d4-8687-4e92-ade8-0639eadd9565"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات