728 x 90

شرایط فوق بحرانی آب در ایران تحت حاکمیت آخوندی

بحران آب در خوزستان وتمامی شهر ها درحاکمیت آخوندها
بحران آب در خوزستان وتمامی شهر ها درحاکمیت آخوندها

در شروع تابستان مردم خرمشهر قهرمانانه قیام کردند و علیه کمبود و شوری آب و مخلوط بودن آب و فاضلاب دست به اعتراض زدند. به‌دنبال این قیام رژیم تلاش کرد وانمود کند در حال بسیج نیرو و امکانات برای حل مسأله آب خرمشهر و آبادان است و ادعا کرد یکسری آبها را هم به لوله‌ها باز کرده است. اما واقعیت این است که بحران آب در خرمشهر و آبادان و استان خوزستان دارای ۲ویژگی است که هیچ اقدام مقطعی نمی‌تواند در حل این بحران مزمن مسأله قابل توجهی حل کند:

  • بحران آب خرمشهر و آبادان و استان خوزستان مربوط به یک‌سال و دو سال نیست و بیش از ۳۰سال است که منابع آبی این استان توسط سپاه پاسداران و سایر ارگانهای حکومتی غارت می‌شود.
  • بحران آب در خوزستان که این‌گونه سر باز کرده یک بحران سراسری است که در سایر شهرها هم شاهدش هستیم.

 

سراسری بودن بحران آب

 

در ابتدای امسال خیزش قهرمانانه کشاورزان اصفهان در مورد بحران آب بسیار گسترده بود. علاوه بر این، شاهد حرکتهای اعتراضی طی ماههای اخیر علیه کمبود آب، قطعی آب، اعم از آب شرب یا آب کشاورزی در شهرهای مختلف میهن بودیم.

خیزش قهرمانانه کشاورزان اصفهان در مورد بحران آب

خیزش قهرمانانه کشاورزان اصفهان 

در چندین منطقه در استان خراسان در مناطق مختلف یزد، تقریباً نیمی از روستاهای زیر پوشش آب و فاضلاب روستایی استان یزد آب شرب و بهداشتی ندارند.

در سیستان و بلوچستان چهار هزار روستای آن با بحران کم‌آبی مواجه هستند در بو شهر و کرمانشاه و جای جای میهن مردم با کمبود آب مواجه بوده و اعتراضات خود را ابراز کرده‌اند.

اعترافات رسانه‌های رژیم هم گویای بحران آب در سراسر کشور است.

در اردیبهشت ماه گذشته وزیر نیروی کابینه روحانی در اشاره به ابعاد بحران آب در ایران گفت: «۳۳۴شهر با جمعیت ۳۵میلیونی در معرض تنش آبی قرار دارند. وی که روز شنبه اول اردیبهشت ۹۷ در جمع کارگزاران رژیم سخنرانی می‌کرد افزود: « بر اساس بررسی‌ها، ۱۶۵شهر با جمعیت ۱۰و نیم میلیون نفر در وضعیت زرد، ۶۲شهر با جمعیت ۶میلیون و ۸۰۰هزار نفر در وضعیت نارنجی و ۱۰۷شهر با جمعیت ۱۷میلیون و ۲۰۰هزار نفر در وضعیت قرمز و مجموعاًً این ۳۳۴شهر در معرض تنش آبی قرار خواهند داشت».

هدایت فهمی، معاون دفتر برنامه‌ریزی آبفای وزارت نیرو اعتراف کرد ایران به شرایط فوق بحرانی آب رسیده است. وی افزود:‌ اگر کشوری تا ۴٠‌درصد آب تجدیدپذیر خود را مصرف کند، شرایط قابل قبولی دارد. اگر ۴٠تا ۶٠‌درصد آب تجدیدپذیر را مصرف کند، در شرایط تنش آبی قرار دارد. اگر از ۶٠تا ٨٠‌درصد آب تجدیدپذیر را مصرف کند، در شرایط بحران آبی است و مصرف ٨٠‌درصد به بالا نشان‌دهنده شرایط فوق بحرانی است و حالا ایران که ٨٨‌درصد منابع آب تجدیدپذیر را مصرف می‌کند، در شرایط فوق بحرانی قرار دارد.

زمینهای تشنه و غارت آب مردم زحمتکش توسط کارگزاران خونده

زمینهای تشنه و غارت آب مردم زحمتکش توسط  رژیم آخوندی

 

دلایل ریشه‌یی بحران آب چیست؟

 

یکی از دلائل ریشه‌یی بحران آب و یا به عبارت دقیقتر شرایط فوق بحرانی آب، به دستگاه غارت و چپاول و سو مدیریت در رژیم آخوندی بر می‌گردد. همه می‌دانیم که یکی از ویژگیهای بارز و برجسته رژیم آخوندی، غارت و چپاول هر چه بیشتر مردم. هست. از جمله:

  1. بیشترین مصرف آب در ایران برای کار کشاورزی هست. ولی در ایران تحت حاکمیت آخوندی، هیچ ارتقا چشمگیری در سیستم کشاورزی صورت نگرفته است. اگر به این موضوع که مستلزم سرمایه‌گذاری است رسیدگی می‌شد مصرف آب کشاورزی کاهش قابل توجهی پیدا می‌کرد.
  2. رژیم آخوندی با اهداف غارتگرانه از اولین سالهای حاکمیتش شروع به سدسازی به شکل گسترده کرد. این کار که اغلب بدون برآوردهای لازم فنی و زیست محیطی انجام می‌شد در روند خود منجر به خشک شدن بسیاری از رودخانه‌ها و خشک شدن آب چاه هایی که مردم استفاده می‌کنند گردید. در عوض، رژیم از آب سدها برای پروژه‌های سودآور عوامل غارتگرش در کشاورزی استفاده می‌کند و درآمد حاصل از آن را چپاول می‌کند.
  3. ساخت صنایعی که به آب کلان نیاز دارند، آن‌هم در مناطق کم آب یکی دیگر از علل نابودی منابع آب در ایران است. از یک مورد آن را در اصفهان همه مطلع هستند که چگونه بزرگترین کارخانه ذوب آهن ایران را در یک منطقه کویری ساختند آن‌هم کارخانه‌یی که به حجم مستمر آب فراوان نیاز حیاتی دارد!

آب زاینده رود در مسیر خود، خرج واحدهای صنتعی‌ای می‌شود که کسی درباره ماهیت آن صنایع چیزی نمی‌گوید. این واحدهای صنعتی مربوط به سپاه پاسداران و ارتش بوده و عموماًً در مناطق حفاظت‌شده نظامی قرار دارند.

رژیم با حفر چند تونل در مسیر رودخانه زاینده رود مقداری از آب این رودخانه را تحت عنوان پروژه آبرسانی به یزد، کرمان، قم و کاشان برای مصارف سایتهای اتمی خود منحرف کرده است.

فروش آب شرب به کشورهای همسایه و غارت سرمایه‌های مردم از این طریق

فروش آب شرب به کشورهای همسایه و غارت سرمایه‌های مردم از این طریق

  1. اشکال دیگر فروش آب شرب به کشورهای همسایه از جمله به عراق و کویت و غارت سرمایه‌های مردم از این طریق و این در حالی است که مردم کشور خودمان از جمله همین اخیراً در شهرهای مختلف خوزستان شاهد بودیم که باید ماهها آب شور که بوی بد هم دارد، استفاده کنند.

 

رژیم توان حل بحران آب را ندارد 

 

این رژیم تمام ظرفیتها را از بین برده است. راه‌حلهای مقطعی آن تضاد جدی حل نمی‌کند و بحران در جای دیگه سرباز خواهد کرد.

همین ۲هفته پیش بود که اسحاق جهانگیری معاون اول روحانی گفت: «دولت عزم خود را برای رفع مشکل آب شرب شهرهای آبادان و خرمشهر در کوتاه‌ترین زمان ممکن جزم کرده است». ولی همه شاهد بودیم که حل نکرد و منجر به قیام مردم شد. کما این‌که هیچیک از بحرانهای گریبانگیر رژیم هم حل نشده است. از بحران گرانی و تورم تا اسکان زلزله‌زدگان و افزایش قیمت دلار و... و این در شرایطی است که تحریمهای جدیدی هم علیه رژیم در راه است.

 

تشکیل کمیته امنیت آب 

 

شرایط فوق بحرانی آب در ایران تحت حاکمیت آخوندی آن‌قدر جدی می‌باشد که رئیس کمیسیون امنیت مجلس ارتجاع اعتراف کرده بود که: بحران آب عملاً وارد مقوله امنیتی شده و ما ناگزیر شدیم در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی کمیته امنیت آب را تشکیل دهیم.

 

راه‌حل برون‌رفت برای مردم در این بحران

 

مردم خودشان با گوشت و پوست خودشان لمس کرده‌اند که نباید این وضعیت را تحمل کنند و باید به آن اعتراض کنند و می‌کنند. نمونه‌های آن را دیدیم. هر جا هم دست به اعتراض و قیام زده‌اند، به همان میزان رژیم را مجبور کرده‌اند که عقب‌نشینی بکند.

رحمانی فضلی وزیر کشور رژیم، وضعیت جامعه را به اتاقی تشبیه کرده بود که پر از باروت است و یک جرقه کافی است تا انفجار اجتماعی صورت بگیرد.

هاشمی طبا که عضو مجمع تشخیص مصلحت رژیم است و از کاندیداهای نمایش انتخابات ریاست‌جمهوری رژیم بود روز ۲۰خرداد در مصاحبه‌یی با خبرگزاری حکومتی ایلنا گفت: «اما آنچه که دارد ممکلت را نابود می‌کند مشکل کمبود آب است که اگر حل نشود هم ایران از بین می‌رود هم جمهوری اسلامی».

بنا بر این تا این رژیم هست، غارت اموال مردم هم هست و سرکوب و کشتار هم هست. باید ریشه این مشکلات که رژیم آخوندی می‌باشد، برچیده شود تا طرحهای مناسب کارشناسی با سرمایه‌گذاریهای لازم برای حل بحران آب امکان اجرا پیدا کنند.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/4cc08e75-52f8-45f2-98b9-b8c067cf5231"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات