728 x 90

سیل خوزستان، نمادی از خیانت‌کاری آخوندها

عکس هوایی از سیل در خوزستان
عکس هوایی از سیل در خوزستان

به گزارش رسانه حکومتی مشرق، با فراگرفتن سامانه بارشی در مناطق شمالی و شرق استان خوزستان و بالا آمدن و شدت گرفتن آب رودخانه‌های کارون، دز و کرخه مناطق و روستاهای اهواز، شوش، دشت آزادگان، هویزه، دزفول و شوشتر دچار سیلاب شدید و آب‌گرفتگی وسیع شدند.

این خبر مربوط به روز ۹بهمن ۹۷ است. حداقل ۳روز پیش از آن، اداره هواشناسی وقوع بارندگی‌های سیل‌آسا را خبر داده بود و می‌بایستی علی‌القاعده حداقل آمادگی‌های لازم برای جلوگیری از وارد شدن خسارت‌های قابل پیش‌بینی در نظر گرفته می‌شد. کاری که نشد و اینک مردم محروم منطقه غرق در سیل و گل و لای، با دست خالی به مقابله با سیل برخاسته‌اند.

 

اولین پیامدهای سیل خوزستان

روز ۸بهمن شکسته شدن سیل‌بندها و عدم توجه برای ترمیم و بازسازی آنها توسط سازمان آب و برق خوزستان از عوامل پدید آمدن سیلاب در روستاهای مختلف استان و خسارت رسیدن به مزارع کشاورزی است.

 

کشاورزان خوزستان تمام محصول خود را در این سیل از دست دادند

کشاورزان خوزستان تمام محصول خود را در این سیل از دست دادند

 

شکسته شدن سیل‌بندها و آب‌گرفتگی وسیع در روستاها و زیر آب رفتن مزارع کشاورزی شرایط بحرانی و رنج‌آوری را برای مردم در روستاهای اهواز، شوش، دشت آزادگان، هویزه، دزفول و شوشتر ایجاد کرده است.

 

پیش‌بینی‌هایی که انجام نشد!

بالا آمدن آب سدها در برابر دیدگان تمامی مسئولان ذیربط، لحظه‌به‌لحظه و روزبه‌روز زنگ‌خط سیل را به صدا درمی‌آورد اما هیچ عنصر مسئولی در تمامی منطقه پیدا نشد تا آژیر خطر را به صدا درآورد! تا هنگامی که آب پشت‌ سدها به حد خطرناکی رسید و رژیم ناگزیر از باز کردن آب سدها شد.

 

سیل در استان لرستان

سیل در استان لرستان

 

رهاسازی دیرهنگام آب سدها، زمینه‌ساز سیل بود

بر اثر رهاسازی آب سدهای کرخه و دز طی روزهای گذشته و افزایش آب رودخانه‌ها در استان خوزستان و شکسته شدن سیل بندها، ۱۸روستا در این استان در محاصره سیلاب قرار گرفتند.

در حالی‌که اگر با همان پیش‌بینی هواشناسی در هفته قبل از سیل، آب سدها با رهاسازی به سمت مناطق اصفهان، تعدیل شده بود، هم روستاییان اصفهان اندکی از مشکلاتشان کاسته می‌شد و هم روستایی‌هایمان در خوزستان هستی خود را از دست نمی‌دادند. تنها حکومت آخوندهای ضدمردمی می‌تواند اینچنین با جان و مال مردم بازی کند.

انجام این‌کار با استفاده از تونل کوهرنگ به آسانی و باسرعت و حتی دقت در کنترل میزان آب رها شده، کار ساده‌ای بود که بسیار دیرهنگام انجام شد و باعث خسارات سنگین به مردم خوزستان شد.

 

کره گرفتن آخوندها از سیلاب!

به‌دنبال تمامی این اهمال‌کاری‌ها و خیانتها بود که سیل مناطق وسیعی از خوزستان را فراگرفت.

اما رژیم در همین شرایط هم دست از تبلیغات به نفع خود برنداشت و با بوق و کرنا جاری شدن آب در زاینده‌رود را به یک پراتیک تبلیغی برای خود تبدیل کرد و با عکس و فیلم و موزیک تلاش کرد از سیل برای خود ماهی بگیرد!

 

جشن در یک استان، عزا در استان دیگر!

در چنین شرایطی آخوندها در حالی دست به تبلیغات مبتذل آخوندی برای آب در زاینده رود می‌زنند که کمی آن‌سوتر مردم در مصیبت سیل به‌سر می‌برند:

ستاد بحران خوزستان اعلام کرد که کلیه مدارس شهرستان دشت آزادگان در شیفت بعدازظهر روز ۹بهمن تعطیل اعلام می‌گردد.

بر اساس اخبار دریافتی سیل‌بند مسیر چولانه روستای آلبوعفری شمالی دشت آزادگان به‌رغم تلاش مردم، شکست و آب با سرعت بالا به سمت روستا پیشروی کرد.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خوزستان گفت: «در حال حاضر مناطقی از شهرستانهای شوش، دزفول، دشت آزادگان و شوشتر از سیلاب و آب‌گرفتگی متأثر شده‌اند».

 

سیل در دزفول

سیل در دزفول

 

وی افزود: «در شهرستان شوش، روستا‌های شیخ مندی، بیت یدی، کاظم حیدر، خلیفه حیدر، مزرعه شبلی، زلید دبات، بیت یباره، بیت سیدخلف، بیت نور، بیت غایب و بیت محارب درگیر سیلاب اولیه هستند».

معاون امداد خوزستان(صادق سلامات) ادامه داد: «در شهرستان دزفول، روستای بنه عاطی در بخش چغامیش و مناطق زاویه مشعلی، زاویه حمودی، زاویه عزیب و روستا‌های شهید بهشتی و ده نور نیز متأثر از سیلاب اولیه هستند».

وی اضافه کرد: «در شهرستان دشت آزادگان روستا‌ها و مناطق حاشیه رودخانه کرخه از جمله آلبوعفری، حجیه، چولانه، سمومیه، بنی نعامه، بیت کوار، رمیم، میهن آباد، دفار، مچریه، کصر و شهر‌های بستان و رفیع متأثر از سیلاب اولیه هستند. همچنین سیل‌بند روستا‌های آلبوعفری و رفیع شکسته شده‌اند و آب وارد روستا‌ها شده است».

 

گستره‌ای که سامانه توفانی دربرگرفت

گرچه بخش‌هایی از استان خوزستان بیشترین خسارتها را از سیل اخیر دید اما چندین استان دیگر هم دچار توفان و کولاک شدند:

استانهای یزد، مازندران، لرستان، گلستان، کهگیلویه و بویراحمد، کرمانشاه، کردستان، قزوین، فارس، سمنان، زنجان، خوزستان، خراسان جنوبی، چهارمحال و بختیاری، بوشهر، اردبیل، البرز، ایلام، آذربایجان غربی و شرقی نیز از جمله مناطقی هستند که درگیر سیل، توفان، برف و کولاک شده‌اند.

طبق اعلام کمیته بحران خوزستان، کلیه مدارس شهر حج رفیع از توابع هویزه چهارشنبه ۱۰بهمن‌ماه ۹۷ و مدارس روستاهای در مسیر رودخانه در نوبت صبح و عصر تعطیل شد.

 

مردم، آواره منازل اقوام و ساکن مدارس شده‌اند

تعدادی از اهالی ۱۱روستا در شوش، ۶روستا در شوشتر، ۱۲روستا در دشت آزادگان، ۶روستا در دزفول و شهر رفیع در هویزه تخلیه شده‌اند.

مردم این مناطق در منازل اقوام، مساجد و مدارس و اردوگاههای اسکان اضطراری، ساکن شده‌اند.

 

مردم سیل‌زده خوزستان خانه و کاشانه خود را ترک می‌کنند

مردم سیل‌زده خوزستان خانه و کاشانه خود را ترک می‌کنند

 

از سوی دیگر استان ایلام، چهارمحال و بختیاری، زنجان، لرستان و کرمانشاه نیز دچار سیل و آب‌گرفتگی شده‌اند.

بر اثر بارندگی روزهای اخیر وضعیت سدهای دز، کرخه و مارون در استان خوزستان کماکان بحرانی است.

در مناطق سیل‌زده خرم‌آباد بسیاری از خانه‌ها دچار آب‌گرفتگی شده‌اند. چند جاده در استانهای ایلام، لرستان و چهارمحال و بختیاری به‌علت شکستن پلها و سیلاب بسته شده‌اند. خطر تکرار سیل سال ۹۵ که خسارات زیادی به استان خوزستان وارد کرد، مردم این استان را تهدید می‌کند.

 

نگاهی دوباره به سیل اخیر خوزستان

۲۴ساعت قبل از شروع بارش برف و باران در کشور سازمانهای هواشناسی این وضعیت تغییر هوا را پیش‌بینی و گزارش داده بودند اما رژیم آخوندی هیچ اقدام پیشگیرانه‌ای در جهت جلوگیری از وقوع حوادثی مثل سیل و آب‌گرفتگی ناشی از آن نکرد و این در حالی است که فقط در همین سال ۹۷ و در عرض چند ماه گذشته هم مردم بی‌دفاع در مقابل چنین حوادثی، دچار خسارات و ضرر و زیانهای جانی و مالی فراوانی شده‌اند، در سال جاری و در موارد متعدد رژیم پس از جاری شدن سیل و حتی شکستن سد هم از کمک و یاری رساندن به مردم آسیب‌دیده کاری انجام نداده است.

در تمام این موارد مردم خود با دست خالی و ابتدایی‌ترین وسایل اقدام به ترمیم سیل‌بندها و دفاع از حریم هستی خود کرده‌اند. در مواردی با وجود این‌که سیل ۲۴ساعت یا بیشتر ادامه داشته اما در تمامی مدت حتی یک دستگاه ماشین‌آلات یا سایر امکانات ضروری به این مناطق ارسال نشده است.

 

حمایت از سیل‌زدگان دیگر کشورها جلوی چشم هموطنان سیل‌زده!

تمامی این وقایع در شرایطی رخ می‌دهند و مردم ما در شرایطی این‌چنین بی‌پناه و بی‌هیچ حمایت دولتی با خانمان و ابتدایی‌ترین وسایل به مقابله با سیل برخاسته‌اند که سخنگوی وزارت‌خارجه آخوند روحانی برای کمک به آسیب‌دیدگان سیل و توفان کوبا در آن سوی دنیا اعلام آمادگی می‌کند!

جهانگیری جنایتکار از کمک به بازسازی سوریه داد سخن سرمی‌دهد!

و روحانی شیاد از پرتاب موشک به هوا دم می‌زند. ولی مردم محروم کشورمان باید با ابزارها و مصالح ۴۰۰-۵۰۰سال پیش و با دستهای خالی با بلایای طبیعی قابل پیشگیری، به مقابله با این مصیبتها برخیزند.

در خبرها آمده بود،مردم سیل‌زده شهر رفیع در استان خوزستان به حضور استاندار در این محل اعتراض کردند.


بیرون راندن استاندار آخوندها از شهر توسط سیل‌زدگان

روز سه‌شنبه ۹بهمن ۹۷ مردم شهرستان رفیع که چند روز است گرفتار سیلاب شده‌اند و دولت هیچ کمک و پشتیبانی از آنها نکرده است با تلاش و امکانات خودشان اقدام به زدن سیل‌بند کرده‌اند.
پس از گذشت یک روز کامل هنگامی که شریعتی استاندار مزدور خوزستان به شهر رفیع رفت، مردم خشمگین در اعتراض به حضور او تجمع کرده و شعار «استاندار بی‌عرضه، نمیخوایم! نمیخوایم!» به استقبال او شتافتند!

در یک خبر دیگر عمق فاجعه و درد و رنجی که مردم ما متحمل می‌شوند تا حدودی بیشتر آشکار می‌شود، آنجا که خبر سیل‌زدگی در بخش بزرگی از مناطق خوزستان و دهها روستا با تمامی سکنه و زمینهای زراعی و دام و حشم آن منتشر می‌گردد.

 

شکسته شدن سیل‌بندها در مناطق مجاور رودخانه کرخه در خوزستان

طغیان و سیلابی شدن رودخانه کرخه روز دوشنبه ۸بهمن ۹۷ باعث شکسته شدن سیل‌بندهای شهر رفیع از توابع شهرستان هویزه و روستای آلبوعفری دشت آزادگان در مجاورت این رودخانه گردید.

بر اثر رهاسازی آب سدهای کرخه و دز طی روزهای گذشته و افزایش آب رودخانه‌ها در استان خوزستان و شکسته شدن سیل‌بندها، ۱۸روستا در این استان در محاصره سیلاب قرار گرفته‌اند.

 

مناطق آسیب‌دیده

در شهرستان شوش، روستا‌های شیخ مندی، بیت یدی، کاظم حیدر، خلیفه حیدر، مزرعه شبلی، زلید دبات، بیت یباره، بیت سیدخلف، بیت نور، بیت غایب و بیت محارب درگیر سیلاب اولیه هستند.

در شهرستان دزفول، روستای بنه عاطی در بخش چغامیش و مناطق زاویه مشعلی، زاویه حمودی، زاویه عزیب و روستا‌های شهید بهشتی و ده نور نیز متأثر از سیلاب اولیه هستند.

در شهرستان دشت آزادگان روستا‌ها و مناطق حاشیه رودخانه کرخه از جمله آلبوعفری، حجیه، چولانه، سمومیه، بنی نعامه، بیت کوار، رمیم، میهن آباد، دفار، مچریه، کصر و شهر‌های بستان و رفیع متأثر از سیلاب اولیه هستند همچنین سیل بند روستا‌های آلبوعفری و رفیع شکسته شده‌اند و آب وارد روستا‌ها شده است.

 

سیل در خوزستان

سیل در خوزستان

 

از سوی دیگر از در محاصره و گرفتار سیل و کولاک بودن ۱۱۶شهر و روستا در ۲۰استان بدون کمترین امکانات از دست و پا زدن مردم در این سرمای زمستان خبر می‌رسد اما در حاکمیت رژیم چپاولگر آخوندی هیچ فریادرسی ندارند.

این وضعیت برای اولین بار نیست که در ایران به‌وجود می‌آید در مهرماه سال جاری هم در اثر سیل در بخشهای شمالی کشور چندین نفر از هموطنانمان جان خود را از دست دادند و تمامی دار و ندارشان را سیل برد ولی این حکومت شیاد فقط قول سر خرمن به آنها تحویل داد. برای همین هم است که مردم خانه‌های خود را رها نمی‌کنند به جای دیگری بروند چرا که هیچ اعتمادی به این رژیم ندارند. اکنون دیگر در عصر ارتباطات گوشه‌ای از این فجایع که در شبکه‌های اجتماعی منعکس می‌شود تن هر شنونده‌ای را به تکان می‌آورد.

 

جنگ باندی وسط سیل و پشت تلفن در جلوی دوربین‌ها!

در جریان سیل اخیر خوزستان به‌اصطلاح نماینده دشت آزادگان که پس از ۵روز به آنجا رفته برای رفع و رجوع اوضاع فضیحت‌بار پشت تلفن موبایل خود از بی‌آبرو کردن نهاد ریاست‌جمهوری آخوند روحانی سخن به میان می‌آورد!

هر کدام از سردمداران رژیم تقصیر را به گردن یکی دیگر می‌اندازد تا خودش را در ببرد به‌عنوان نمونه حسین مرمضی، رئیس انجمن صنفی کشاورزی و منابع طبیعی دشت آزادگان، در گفتگو با خبرگزاری حکومتی ایلنا علت اصلی این خسارات را «نتیجه کم‌کاری و lسهل‌انگاری» سازمان آب و برق خوزستان دانسته و گفت که «اگر به خودشان زحمت می‌دادند و سیل‌بندها را محکم‌کاری و خروجی‌های کرخه به تالاب هورالعظیم را لایروبی می‌کردند، چنین فاجعه‌ای این روزها اتفاق نمی‌افتاد».

در واقع امر باید گفت که فساد، تمامی این رژیم را فراگرفته است هر کس در این وسط فقط به‌فکر چپاول هر چه بیشتر از این خوان یغما است. چهل سال بدین منوال گذشته الآن دیگر در واپسین روزهای یک رژیم پا به گور گرگهای هار این حکومت در فکر در بردن خود و بی‌تقصیر جلوه دادن خود هستند. بی‌تردید چهل سال غارت و چپاول هست و نیست یک ملت توسط یک مشت غارتگر در نظام ولایت فقیه، بی‌جواب نخواهد ماند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/8a85ebb7-47a9-43a0-8eff-aa254189d86a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات