728 x 90

سفره‌ها هم زباله‌دانی شد

سفره‌ها هم زباله‌دانی شد
سفره‌ها هم زباله‌دانی شد

صحنه‌هایی هست که نه می‌توان به آن نگاه کرد نه می‌توان به آن فکر کرد. اما هر روز در هر خیابان جلو چشممان است. صحنه‌هایی که نه می‌توان تشریحش کرد. نه شرم و خشم امکان می‌دهد برای کسی بیانش کنیم.

صحنه‌هایی که برای هر کس شرحش می‌دهیم تا مدتی دندانهایش را بر هم می‌فشارد، به روبه‌رو نگاه می‌کند، به وضع مردم فکر می‌کند و هیچ نمی‌تواند بگوید به‌جز نفرین و لعنت بر حاکمان. نمونه‌‌یی از این صحنه‌ها را ببینید:

 

فقر و زباله‌گردی ۱

 

فقر و زباله‌گردی ۲

 

می‌توان با درد نشست و سرود:

حاکم شهر شیخ جانی شد

سفره‌ها هم زباله دانی شد

ابتلای همه گرانی شد

وای ازین روزگار بدکردار

 

زباله‌گردی - زیر خط فقر ۱

زباله‌گردی - زیر خط فقر ۱

 

هموطن را ببین پی چیزی‌ست

این چه جور سفره است یا میزی‌ست

صحنه‌ی درد رقت‌آمیزی‌ست

مرگ بهتر ز دیدن این عار

 

زباله‌گردی - زیر خط فقر ۲

زباله‌گردی - زیر خط فقر ۲

 

واقعیت آن‌قدر واضح است که هیچ‌کس نمی‌تواند آن را انکار کند. حتی رسانه‌ٔ غارتگران و قاچاقچیان کشور که خود یکی از مسببان اصلی فقر کشور هستند می‌نویسند ۸۳درصد کارگران زیر خط مرگ هستند.

این گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری حکومتی تسنیم، است که اعتراف می‌کند که در زیر تیتر بالا در ۳ماه سال جاری قیمت تمام اقلام خوراکی و غیرخوراکی تا حدی افزایش یافته است که کمتر کسی را مشاهده می‌کنیم که گله از این شرایط نداشته باشد.

 

اعتراف خبرگزاری حکومتی تسنیم

اعتراف خبرگزاری حکومتی تسنیم

 

و بعد هم اضافه می‌کند که:

«افزایش قیمت مسکن و اجاره‌بها، افزایش قیمت دلار، سکه، طلا، مرغ، موز، گوشت، برنج، روغن و... همه و همه حکایت از این دارد که سفره خانوارها به‌خصوص کارگری در سال ۹۷ هر روز کوچک‌تر می‌شود و ادامه روند قیمت‌ها در بازار این پیش‌بینی را به‌دنبال دارد که در نیمه دوم سال جاری اشک مردم برای تأمین هزینه‌های زندگی درمی‌آید.

اگر واژه‌ها واقعی به‌کار می‌روند، خط مرگ با خطر فقر تفاوت دارد. خط مرگ یعنی خطی که هموطن هیچ برای خوردن ندارد و ناچار به خیابان می‌آید و راست سراغ سطل زباله می‌رود و هر چه گیرش می‌آید می‌خورد.

خط مرگ یعنی خطی که پدر و مادری که دختر بیمارشان را به بیمارستان می‌برند در بیمارستان هنگام عمل دختر به پرستار می‌گوید کاری کنید که من بمیرم زیرا مادر من مخارج داروی من را ندارد. و یا وقتی پزشکان از درمان فرزند یک خانواده اظهار عجز می‌کنند و می‌گویند که او زنده نخواهد ماند والدین همانجا اعضای فرزندشان را می‌فروشند تا پول اعضای بدن فرزندشان را برای خرج زندگی خود استفاده کنند.

در همان گزارش خبرگزاری تسنیم به‌اصطلاح نماینده کارگران در شورای عالی کار باز هم اعتراف کرده است که: «تورم تولیدکننده تا چند ماه آینده در تورم مصرف‌کننده بروز می‌کند. پیش‌بینی می‌شود تا اول مردادماه تورم ناشی بر سبد معیشت رشد خیره‌کننده داشته باشد. جهش ۴۰درصدی در قیمت مرغ، جهش ۳۰درصدی در قیمت گوشت، جهش ۱۸درصدی در قیمت برنج و روغن و جهش ۲۸درصدی در مسکن و... نشان‌دهنده این است که مسئولان اجرایی کشور، مردم را رها کرده‌اند».

تسنیم که خبرگزاری غارتگران است می‌گوید مردم را رها کرده‌اند. در حالی که درستش این است که بگوییم مردم را تا آخرین شیره‌ٔ جانشان چاپیده‌اند.

بنابراین حالا باید اضافه کرد که علاوه بر اشک یک چیز دیگر هم در اثر این وضعیت از خشم مردم برمی‌خیزد. و آن فریاد است. فریادهای قیام.

پس بگذارید به شعر ادامه بدهیم که:

درد می‌جوشد از تمام وطن

جمله ایران شود همه یک تن

پتک در دست سوی یک دشمن

تا نمایند خانه‌اش آوار

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/67b9ce50-57a2-4fc1-912f-3e4e0446ede8"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات