728 x 90

سازو کار فرو ریخته اروپا

سازوکار ویژه اروپا بدون نفت!
سازوکار ویژه اروپا بدون نفت!

دو باند حاکم در جریان دعوا بر سر برجام اروپایی و سازوکار اروپا به‌نظر می‌رسد که به یک فصل‌مشترک رسیده‌اند؛ این‌که از سازوکار اروپایی تاکنون هیچ آبی گرم نشده، اما هر باند از این دادهٔ واحد نتایج متفاوتی می‌گیرد.

کیهان خامنه‌ای در شمارهٔ ۱۱آذر ۹۷ با تأکید بر بی‌ثمری سازوکار اروپا می‌نویسد: «پس از گذشت ۷ماه اتلاف وقت و پشت‌هم‌اندازی اروپا، خبر رسیده که سازوکار مالی ادعایی که حتی زمان آغاز به‌کار آن نیز مشخص نشده است، قرار نیست فروش نفت ایران را پوشش دهد».

محمدنبی حبیبی، سرکردهٔ باند مؤتلفه نیز طی سخنانی که در روزنامه رسالت ۱۲آذر ۹۷ به چاپ رسیده است، روی بی‌ثمری سازوکار اروپا انگشت گذاشت و تکرار کرد که ۷ماه می‌گذرد و از برجام اروپایی خبر مثبتی نیست. او با اشاره به خبر رویتر گفت: «این خبرگزاری می‌گوید اگر کانال مالی هم سامان یابد، فروش نفت ایران در این کانال در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. مفهوم این خبر آنست که اروپا به کانال مالی منهای نفت فکر می‌کند و این یک فریب‌کاری جدید از سوی اروپایی‌هاست و از این مهم‌تر این‌که آنها گفته‌اند تا پایان امسال ساماندهی این سازوکار طول می‌کشد و معلوم نیست در پایان امسال و پس از این بدعهدی‌ها چه بهانه‌ دیگری را ساز خواهند کرد».

سرکرده باند مؤتلفه با اشاره به مذاکرات پنهانی وزارت‌خارجه با اروپایی‌ها، ظریف و سایر مقامهای وزارت‌خارجه را مورد خطاب قرار داد و گفت: «آقای ظریف و دیگر مسئولان وزارت امور خارجه باید توضیح دهند که در گفتگوهای برجام اروپایی چه می‌گذرد و چرا در این زمینه شفاف‌سازی نمی‌کنند؟».

نوذر شفیعی، از اعضای سابق مجلس ارتجاع نیز گفت: «به نظر می‌آید اروپا بهانه‌های دیگری را هم در خصوص ایران پیدا کرده، به‌طور مثال در رابطه با موضوعات FATF نگرانی‌هایی را از سوی ایران دارند و تردیدهایی پیدا کرده‌اند».

شفیعی با بیان این‌که اتهامات به رژیم در حوادث دانمارک و فرانسه هم بهانه‌های دیگری است که اروپا علیه ایران در اختیار دارد، خاطرنشان کرد: «از این زوایا که بررسی می‌کنیم متوجه می‌شویم که نگرانی‌های سیاسی اروپا عامل اصلی تعلل آنها در ارائه SPV است و نه دلایل فنی و پیچیدگی مکانیسم مالی و امثال این موارد که گفته می‌شود».(خبرگزاری مهر ۱۱آذر ۹۷)

روزنامهٔ ایران ارگان دولت روحانی در شمارهٔ ۱۱آذر ۹۷ سعی کرد نکات مثبت اروپا در رابطه با برجام را هم نشان دهد و در این رابطه نوشت: «باید واقعیتها را هم دید. در کمتر موردی می‌توان یافت که اتحادیه اروپا رویکردی مخالفت‌جویانه در برابر آمریکا بگیرد. اتحادیه اروپا با مبنا قرار دادن ۱۲گزارش جامع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران را کشوری متعهد به برجام می‌داند و در این مسیر تلاش‌هایی نیز از جمله برقراری سازوکار مالی جداگانه و از سوی دیگر تشویق شرکتها و بانکهای متوسط دولتی به تبادل ارتباط با ایران برای حفظ برجام انجام داده‌اند».

روزنامهٔ ارگان دولت روحانی سپس از فرصت برای حمله به باند رقیب و شخص خامنه‌ای که در برابر آویختن باند روحانی به اروپا، دکان نگاه به شرق را علم کرده است اضافه می‌کند: « باید در نظر داشت که در دوره‌های گذشته، کشور در همین شرایط مشابه به سمت مسیری اشتباه و پرهزینه رفت. رویکرد به شرق در دوره گذشته پیامدی جز صرف هزینه و هدررفت بیت‌المال عایدی برای کشور نداشت. پروژه‌های سرمایه‌گذاری در کشورهای بولیوی، ونزوئلا و کشورهای تازه کشف شده در قاره آفریقا چه سودی برای اقتصاد کشورمان در پی داشت؟!».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/2cdb1df1-1247-4d7e-81ee-6745b541b19f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات