728 x 90

زلزله مجدد سرپل‌ذهاب و عملکرد ننگین رژیم آخوندی

زلزله سرپل ذهاب
زلزله سرپل ذهاب

روز ۱۲فروردین ۱۳۹۷ یک زلزله ۵/۳ریشتری در منطقه سرپل‌ ذهاب به‌وقوع پیوست که بیش از ۵۰نفر مجروح و مصدوم شدند و خسارات مالی قابل‌توجهی هم به مردم محروم این منطقه وارد آمد.

 

مهم‌ترین مشکل مردم چیست و عامل اصلی آن کیست؟

ولی مهم‌تر از اینها، به‌دلیل این‌که روز ۲۱آبان سال گذشته هم زلزله ۷/۳ریشتری در استان کرمانشاه رخ داده بود و در همین منطقه سرپل‌ ذهاب خسارات و تلفات زیادی وارد کرده بود و صدها نفر از هموطنان ما متأسفانه جان خود را از دست داده و  بیش از ۳۵۲۰خانواده زلزله‌زده بی‌سرپناه شدند، مردم این منطقه اساساً احساس امنیت نمی‌کنند و ترس و رعب و وحشت از زلزله یک واقعیتی است که بین مردم وجود دارد.

 

خامنه‌ای و سردمداران رژیم عامل اصلی ناامنی مناطق زلزله‌زده

در زلزله ۲۱آبان ۹۶ که مرکز زلزله در نقطه صفر مرزی بین ایران و عراق بود، در سمت عراق تعداد کشته‌ها تک‌رقمی یعنی ۹نفر بود،  ولی همان زلزله با همان قدرت در همان منطقه اما در سمت ایران و در استان کرمانشاه باعث شد که بیش از هزار نفر جانشان را از دست دادند. بر اساس بررسی‌های انجام شده مشخص شد علت اصلی به نوع ساخت و ساز و تفاوت آن با نوع ساخت و ساز در عراق بود. یعنی اگر این رژیم سرمایه‌های این مردم را به تنور جنگ و کشتار در عراق و سوریه و یمن نمی‌ریخت و دنبال غارت و چپاول مردم نبود و خانه‌هایی که ساخته بود از حداقل استحکام برخوردار بود، این تلفات را نداشتیم و به همین اعتبار خسارت مالی هم خیلی کمتر می‌شد. پس بدون ذره‌یی تردید عامل این‌همه ویرانی و کشتار در جریان زلزله کرمانشاه، رژیم آخوندی و سردمداران آن بوده و هستند.

کما این‌که در همین زلزله روز ۱۲فروردین ۹۷ هم داستان همین است. وحشت مردم یک واقعیت انکارناپذیر است چرا که مردم نیاز به جای مناسب و مستحکم دارند و بخش زیادی از خانه‌هایشان ترک خورده است و تا الآن بعد از زلزله اصلی در ۴-۵ماه پیش، بیش از ۷۰۰پس‌لرزه صورت گرفته و هیچ امنیتی مردم ندارند.

 

رژیم به مردم زلزله‌زده هیچ کمکی نکرد

وعده و وعیدهای رژیم که همیشه بوده و هست. ولی چون این رژیم ماهیتا ضدانسانی و غارتگر است گفته که مابه‌ازای وام ۳میلیون و یا ۵میلیون تومانی، مردم زلزله‌زده باید کانکسهایی که  گرفته‌اند را پس بدهند. کانکسهایی که اغلب از طرف مردم به‌صورت خودجوش و مستقیماً به زلزله‌زدگان داده شده بود. از طرف دیگر بر اساس اعتراف مقامات خود رژیم به ازای هر ۳ یا ۴خانواده، تنها یک کانکس ۳در۴ تحویل داده شده، این در حالی‌ است که هنوز اکثریت مردم آسیب‌دیده کانکس‌ تحویل نگرفته‌اند.

 

بلایی بدتر از زلزله

در همین رابطه حسن علوی، نماینده‌ رژیم در مجلس، طی مصاحبه‌یی با خبرگزاری حکومتی "خانه‌ی عدالت" از وقایع بعد از زلزله و عدم کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان با عنوان "بلایی بدتر از زلزله" یاد کرد. هم‌چنین در همین راستا قاسم جاسمی، نماینده‌ رژیم، در اظهارات خود تمام آمارهای ارائه شده مبتنی بر تعداد کانکس‌های نصب‌شده در مناطق زلزله‌زده را دروغ دانست و اعلام کرد: تاکنون تنها ۱۰درصد کانکس‌های لازم در مناطق زلزله‌زده مستقر شده‌اند. او در ادامه افزود: شرایط طوری است که حتی هنوز برخی زلزله‌زدگان چادر اسکان هم ندارند.

 

بیماری مردم و مرگ‌ومیر کودکان

وضعیت بهداشت و درمان و... هم اسفناک و فاجعه‌بار است. در زمستان سرد و سرمای استخوان‌سوز مردم زندگی کردند و مریضی مردم و به‌خصوص کودکان خیلی زیاد بود. تعدادی از کودکان زلزله‌زده سرپل‌ ذهاب فقط به‌دلیل سرما جان خود را از دست دادند. طی ماه‌های گذشته دهها کودک بر اثر سرما دچار عفونت‌های شدید دستگاه تنفسی شده و جان خود را از دست دادند. یک نمونه آن سارینا دختر ۲ساله زلزله‌زدگان سرپل‌ ذهاب بود که به‌دلیل سرما جان باخت. بارش برف و باران در مناطق زلزله‌زده و سیل هم خیلی مردم را تحت مضیقه قرار داد.

 

وزش باد شدید بهاری و آتش‌گرفتن کانکسها

الان هم در سال جدید و فصل بهار حتی وزش بادهای بهاری در سرپل‌ ذهاب، باعث  واژگونی کانکس‌های زلزله‌زدگان شده است. قبل از این هم آتش‌گرفتن کانکسها را داشتیم و همه اینها ناشی از عدم‌رسیدگی کارگزاران رژیم به مردم زلزله‌زده است.

 

کمکهای خودجوش مردم آن روی سکه بی‌اعتمادی با رژیم

شهرها و مناطق زلزله‌زده که نسبت به مرکز زلزله آسیب و خسارت جانی و مالی کمتری دیده بودند، با مشاهده درد و رنج مردم زلزله‌زده و عدم کمک‌رسانی رژیم ضدانسانی آخوندی، خود دست‌بکار شده و با جمع‌آوری کمکهای نقدی و غیرنقدی فراتر از توان خود به یاری قربانیان زلزله در سرپل‌ ذهاب و روستاهای اطراف آن شتافتند.
جوانرود، روانسر، گیلانغرب، اسلام‌آباد و کرمانشاه از جمله شهرهايی می‌باشند که به‌رغم متحمل شدن ویرانی‌ و نیز قربانی شدن تعداد کثیری از ساکنان این مناطق، هنگامی که متوجه شدند رژیم آخوندی ایران به‌صورت تعمدی از اعزام نیروهای متخصص امدادی و نیز ارسال مایحتاج اولیه به مناطق زلزله‌زده کردستان خودداری می‌کند، با ایجاد گروهها و تیم‌های مردمی دست به جمع‌آوری مایحتاج اولیه برای کسانی کردند که به‌مانند آنها دچار زیان و آسیب شده بودند. این اقدام خودجوش، یکبار دیگر بی‌اعتمادی مردم به تمامیت رژیم آخوندی از هر دو جناح حاکم را به نمایش گذاشت.

 

فضای انفجاری و قیامی مردم

مردم به‌شدت نسبت به رژیم معترضند و فضای انفجاری در جامعه کاملاً مشهود می‌باشد. کما این‌که در جریان قیام دیماه گذشته هم دیدیم که یکی از مناطقی که بسیار فعال در قیام شرکت داشتند، مردم کرمانشاه بودند و شعارهای مرگ بر خامنه‌ای سردادند چون برایشان مسجل بود که مسبب همه مشکلات و گرفتاریهای مردم همین رژیم آخوندی و در رأس همه خامنه‌ای جنایتکار است.

 

مریم رجوی وعده آتشفشان قیام می‌دهد

مریم رجوی، رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت، در مراسمی برای همبستگی با هموطنان زلزله‌زده در روز ۳۰آبان ۹۶ سخنرانی کرد و گفت: «زلزله کرمانشاه ۲واقعیت خیلی مهم را رو در روی هم آشکار کرد؛ یکی شدت فساد و چپاول و بحران‌زدگی رژیم حاکم و دیگری روحیه همدلی و اتحاد برای مقابله با رژیم. 
آخوندها، حتی مانع این می‌شوند که مردم خود کرمانشاه یا استانهای همجوار آن به‌کمک زلزله‌زدگان بروند. در برخی جاها مثل سنندج، محل جمع‌آوری کمکهای مردمی را تخریب کردند، کامیونهای حامل کمکهای مردمی را مصادره کردند تا به‌اسم سپاه پاسداران آنها را توزیع کنند و البته بخش زیادی را هم چپاول کنند. همه دیدند که ولی‌فقیه ارتجاع اولین کاری که کرد، فرستادن سرکرده سپاه و سرکرده بسیج به منطقه زلزله‌زده بود. در اولین فرصت، یگانهای ضدشورش در آنجا مستقر شدند. زیرا خودشان یقین دارند که اگر با تمام قوا اوضاع را کنترل نکنند، همین منطقه زلزله‌زده، آتشفشان قیامها خواهد شد». (مریم رجوی - همبستگی با هموطنان زلزله‌زده در غرب ایران)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/7c30ce74-4f16-47e8-bcb2-7bad2578d8b1"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات