728 x 90

«روشن نگه‌داشتن چراغ FATF» چه دردی از نظام دوا می‌کند؟!

FATF، راه نجات یا طناب دار؟!
FATF، راه نجات یا طناب دار؟!

روز ۳مهر ۹۷ مجلس ارتجاع ۲لایحه از ۴لایحه اف.ای.تی.اف را بعد از برگزاری ۲جلسه غیررسمی در دفتر پاسدار لاریجانی و بدون مخالفت جدی دلواپسان خامنه‌ای به‌تصویب رساند.

محلس بعد از تصویب این لوایح آنها را برای تصویب نهایی به مجمع تشخیص برگرداند و اعلام کرد در این هفته مهم‌ترین لایحه مربوط به FATF، یعنی CFT(یا لایحه مقابله با تأمین مالی تروریسم) را برای تصویب به مجلس می‌آورد. با این وجود آتش جدالهای باندی بر سر FATF فروکش نکرد و بالاتر هم رفت.

این جدال به نمایشهای جمعه این هفته هم کشید و منجر به برگزاری تظاهراتی با اعلام قبلی علیه تصویب این لوایح شد.

آخوند احمد علم‌الهدی در مشهد نسبت به تصویب لوایح FATF هشدار داد و گفت: «اون دولتهایی که با کمال وقاحت ادعای دموکراسی... مگه از جریان اف.ای.تی.اف نبودند اونها اعضای همین کنوانسیون بودند پس چرا این کار را انجام دادند پس چرا خلاف عمل کردند. نمایندگان ما تو مجلس بفهمند دارند چی را تصویب می‌کنند».

پیش از این خبرگزاری مهر آخوندی روز ۳۱شهریور ۹۷ نوشت‌: «تصویب CFT لکه ننگی است که بر دامن مجلس می‌ماند، FATF در ظاهر بشردوستانه و در باطن خطرناک و مغرضانه است».

دلواپسان خامنه‌ای هم در عرصه‌های مختلف به صحنه آمدند تا هم مجمع تشخیص مصلحت خامنه‌ای را از تصویب ۲مصوبه هفته قبل مجلس آخوندی بازدارند و هم نسبت به پذیرش CFT در مجلس ارتجاع خط‌ و نشان بکشند.

خبرگزاری سپاه پاسداران نوشت: «بسیاری از تشکل‌های دانشجویی در روزهای اخیر با ارسال نامه‌هایی،‍ از مسئولان و نمایندگان مجلس خواسته‌اند تا در مقابل پیوستن ایران به FATF بایستند».(خبرگزاری فارس ۶مهر ۹۷)

رضا خوش‌اندام یک مهره بسیجی در دانشگاهها با عنوان دبیر سیاسی جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه موسوم به رجایی گفت: «از مجمع تشخیص مصلحت نظام درخواست می‌کنیم با توجه قرار دادن صلاح انقلاب و نظام، مانع تصویب طرح استعماری FATF شود».(خبرگزاری فارس ۶مهر ۹۷)

پرهام طهماسبی، یک بسیجی دلواپس دیگر خامنه‌ای در دانشگاه‌ها نیز گفت: پذیرش FATF موجب شناسایی گلوگاههای اقتصادی ایران توسط دشمنان خواهد شد».(خبرگزاری فارس ۶مهر ۹۷)

حاجی دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ارتجاع، در گفتگو با خبرگزاری نیروی تروریستی قدس «با انتقاد از ابهامات متعدد در اکشن پلن» رژیم در کارگروه اقدام مالی گفت: «وزیر پیشین اقتصاد با چه مجوزی اکشن پلان FATF را امضا کرده است».(خبرگزاری تسنیم ۶مهر ۹۷)

در مقابل مصطفی فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت مجلس ارتجاع از باند خامنه‌ای، به ناچاری حاکمیت در تصویب لوایح FATF و CFT اذعان کرد.

موضوعی که پیش از این علم‌الهدی در تاریخ ۲۱اردیبهشت‌ماه امسال آنها را جام‌زهر ۲ و ۳ نامیده بود.

فلاحت‌پیشه در روز ۴مهر گفت: «یک موقعیتی وجود دارد که شرایط را برای ما خاص کرده است». وی خاطرنشان کردن که این تصمیم، تصمیم کل حاکمیت است و با اشاره به جلسه محرمانه که علی لاریجانی هفته گذشته تشکیل داده بود، گفت: «در این جلسه که به‌نظر من جلسه نظام بود و مسئولان ارشد و تصمیم‌گیر کشور حضور داشتند، در آنجا مهم‌ترین مسأله بررسی کارشناسانه پیوستن ایران به سازمان FATF بود». وی در ادامه به ناگزیر بودن برای این تصمیم تأکید کرد و گفت: «آمریکا ما را تهدید کرده است و فعلاً کور‌سویی باقی مانده که برخی متحدان ما مثل روسیه، چین و اتحادیه اروپا زیر بار این تحریم‌ها نروند و تنها راه، روشن نگه‌داشتن این چراغ FATF است، این کشور‌ها به‌صراحت اعلام می‌کنند ایران نیز برای ادامه همکاری باید به این کنوانسیون بپیوندد تا بانکهای ما تحریم نشود. منافع ملی من نماینده را ملزم می‌کند که از پیوستن به FATF حمایت کنم».(خبرگزاری مجلس ۴مهر ۹۷)

ملاحظه می‌شود که مواضع ضدونقیضی در میان باندهای درونی و حتی در میان عناصر باند خامنه‌ای وجود دارد.

در شرایطی که دلواپسان تصویب این لوایح را خیانت می‌نامند اما عناصری از آنها نیز در درون مجلس و سایر نهادهای حکومتی هستند که از تصویب آن دفاع کند.

با توجه به این مواضع ضدونقیض اکنون این سؤال پیش می‌آید به فرض این‌که این لوایح تصویب شود، از بابت تصویب آن چه سودی نصیب نظام می‌شود؟

واقعیت این است که به فرض این‌که لوایح تصویب شود، جز این‌که حاکمیت آخوندی زیر بار تعهدات سنگینی از جمله قطع کمک مالی از تروریست‌ها، پولشویی نکردن، تنظیم یک سری قوانین و مقررات خود بر اساس مقررات این لوایح و... ما‌به‌ازای آن دست‌آورد آن‌چنانی نخواهد داشت.

نپیوستن به FATF و قرار گرفتن در لیست سیاه این معاهده، پیامدهای بسیار فلج‌کننده‌یی بر آن و بر مبادلات مالی و بانکی آن دارد.

اما با توجه به این‌که تحریم‌های ماه آبان آمریکا شریانهای اصلی درآمدهای آن، تبادلات بانکی و مبادلات جهانی آن‌را مسدود می‌کند، آن‌چنان که حتی ممکن است به تقلیل فاحش صدور نفت و حتی قطع کامل آن هم منجر شود، سود حاصله برای رژیم از بابت پیوستن به FATF بسیار ناچیز و اندک است، آن‌چنان که نمی‌تواند با تحریم‌های مختلفی که در آبانماه اجرا می‌شود مقابله کند.

واقعیت دیگر این‌که تصویب FATF و کنوانسیونهای وابسته به آن، در راستای اقداماتی است که آمریکا در نظر دارد با انجام آنها رژیم را مهار کند و مغایر با تحریم‌های آینده آن کشور نیست.

پیش از این نیز کیهان خامنه‌ای نوشت: «تصویب FATF و کنوانسیونهای وابسته به آن، ریل‌گذاری برای تسلیم‌سازی کشور در جنگ اقتصادی است. برخلاف برخی ادعاها در داخل کشور، آمریکا نه تنها از اجرای دستورات FATF توسط ایران ناراحت نمی‌شود، بلکه این اقدام را تکمیل‌کننده پازل تحریم‌های بانکی و هوشمندتر شدن تحریم‌ها می‌داند».(کیهان ۲۸مرداد ۹۷)

یعنی این‌که حکومت آخوندی با تصویب این لوایح بیش‌‌از‌پیش در منگنه فشار بین‌المللی قرار می‌گیرد؛ به‌جای این‌که تصویب لوایح برای آن راهگشا باشد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/25fb085e-d790-4b5f-a719-43f2fc05b69a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات