728 x 90

رشد سه برابری فقر در ایران تحت حاکمیت آخوندی به اعتراف روزنامه جهان صنعت

فقر در ایران
فقر در ایران

روزنامه حکومتی جهان صنعت در مقاله‌ای با عنوان «نیم قرن اشتباه» به تاریخ یکشنبه ۲۳مرداد خبر از رشد سه برابری فقر در ایران تحت حاکمیت آخوندی داد.
مقاله با رو به تنزل خواندن جهت کلی اقتصاد اجتماعی و کشور می‌نویسد «قدرت خرید ایرانیان به‌نحو چشمگیری کاهش داشته است چنانکه یک ایرانی در سال۱۳۵۶ با حداقل حقوق خود می‌توانست ۷۴ کیلو گرم گوشت قرمز خریداری کند اما همان ایرانی با حداقل حقوق خود در سال۱۴۰۱ می‌تواند تنها حدود ۲۰ کیلو گرم گوشت قرمز تهیه کند که این میزان در سال جاری و با توجه به افزایش قیمت گوشت قرمز، کمتر شده است. این امر به‌خوبی نشان می‌دهد که وضعیت اقتصادی شهروندان ایرانی به‌نحو مؤثر و ملموسی بدتر شده است».
مقاله در قسمتی دیگر با اعتراف به رشد سه برابری فقر ادامه می‌دهد «در عین‌حال میزان جمعیت زیر خط فقر در ایران، طی سال‌های گذشته هم‌چنان در حال افزایش بوده است. چنانکه در سال۱۳۵۷ حدود ۲۰درصد از ایرانیان زیر خط فقر قرار داشتند اما این میزان در سال۱۳۶۸ و پایان جنگ تحمیلی به حدود ۴۰درصد رسید و در پایان قرن ۱۳ در سال۱۴۰۰، میزان جمعیت زیر خط فقر به حدود ۵۲درصد رسیده است. به‌طور غیررسمی گفته می‌شود که در سال جاری حدود ۶۰درصد از افراد جامعه در زیر خط فقر هستند و بخش عمده‌یی از آنها زیر خط فلاکت قرار دارند».
مقاله جهان صنعت با اعتراف به تبعات اجتماعی این فقر که معلول سیاست‌های پلید حکومتی است ضمن اشاره به ازدیاد روزافزون زباله‌گردی از یک‌سو و سرقت و جنایت در جامعه از سویی دیگر با بررسی فقر در امر سبد هزینه خانوار پرداخته و با اشاره به تبعات این فقر بر سلامتی جامعه ادامه می‌دهد «ابتدا این نکته مهم یادآوری می‌شود که متوسط مصرف سالانه لبنیات در جهان بیش از ۱۵۰ کیلو گرم است که سازمان خواروبار جهانی (فائو) توصیه می‌کند این میزان به ۳۰۰ کیلو گرم برای هر نفر در سال برسد، اما در ایران این میزان در سال گذشته تنها ۷۰ کیلو گرم برای هر نفر بوده که بر اساس برآورد‌های کنونی، این میزان به حدود ۵۰ کیلو گرم برای هر نفر در سال کاهش یافته است. البته کارشناسان تغذیه و پزشکان در این‌باره هشدار می‌دهند که این کاهش می‌تواند در سلامت جسمی و استخوان‌بندی ایرانیان و نسل‌های بعدی تأثیر منفی جدی بگذارد؛ تاثیری که آثار آن در آینده مشخص می‌شود».

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/6b29a153-954b-4c75-a621-9401fe1f581a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات