728 x 90

تشدید انزوای منطقه‌یی و بین‌المللی رژیم

صدور ارتجاع به کشورهای منطقه
صدور ارتجاع به کشورهای منطقه

انزوای جهانی و منطقه‌یی علیه حاکمیت آخوندی بار دیگر موضوع خبرها و واکنش‌های مهره‌ها و رسانه‌های آن شده است. محکومیت‌های جهانی حمله به احزاب کردی در خاک عراق و اعدام ۳جوان مبارز کرد با سلسله‌یی از موضع‌گیری‌ها در مورد سیاست‌های جنگ‌افروزانه رژیم در منطقه و اقدامات تروریستی آن در اروپا و آمریکا همزمان شده و وضعیت بین‌المللی رژیم را بیش‌‌از‌پیش تضعیف کرده است.

 

محکومیت حملات موشکی به احزاب کردی ایرانی در عراق

روز دوشنبه ۱۹شهریور مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا، حمله موشکی رژیم ایران به کردستان عراق را محکوم کرد.

یک روز بعد سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا در بریفینگ روزانه ۲۰شهریور ۹۷ خود حملات موشکی رژیم ایران به پایگاههای احزاب کردی ایرانی در عراق را محکوم کرد و این رژیم را عامل بی‌ثباتی منطقه و بازیگر بد در سراسر جهان خواند.

روز پنجشنبه ۲۲ شهریور ژان-ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه حمله موشکی رژیم آخوندی به احزاب کردی در عمق خاک عراق را محکوم کرد. وزیر خارجه فرانسه گفت:  ‌ ‌فرانسه حملات موشکی رژیم ایران که خاک عراق را هدف قرار داد قویاً محکوم می‌کند. فرانسه بر اهمیت احترام به حق حاکمیت عراق تأکید می‌کند و نگرانی خود در مورد توسعه برنامه‌های موشکی رژیم ایران و انتقال آنها به این منطقه را تکرار می‌کند. 

محکومیت اقدامات تروریستی رژیم در اروپا

روز چهارشنبه ۲۱شهریور در یک کنفرانس مطبوعاتی در لندن با حضور نمایندگان برجستهٔ هر دو مجلس انگلستان، دفتر نمایندگی شورای ملی مقاومت ایران در این کشور، جزییاتی جدیدی را درباره فعالیت‌های تروریستی رژیم آخوندی در اروپا فاش کرد و به کشورهای اروپایی فراخوان داد تا لانه‌های جاسوسی رژیم در اروپا را ببندند و مأموران و عوامل رژیم را از خاک خود اخراج کنند. در این کنفرانس مطبوعاتی نمایندگانی از هر دو مجلس عوام و اعیان انگلستان بر ضرورت محاکمه دیپلمات‌-تروریست دستگیرشده و سایر مزدوران رژیم به‌خاطر توطئه تروریستی علیه گردهمایی بزرگ مقاومت در پاریس تأکید کردند. در این کنفرانس مطبوعاتی یکی از نمایندگان از ارائه طرحی به پارلمان انگلستان برای محکوم کردن فعالیتهای تروریستی رژیم در اروپا خبر داد.

 

محکوم کردن سیاست‌های منطقه‌یی رژیم در اجلاس اتحادیه عرب

اتحادیه عرب در اجلاس خود در قاهره دخالتهای رژیم آخوندی در کشورهای منطقه را محکوم کرد.

صدو‌پنجاهمین اجلاس اتحادیه عرب، در بیانیه پایانی اجلاس کمیته وزیران خارجه اتحادیه عرب نسبت به سیاست رژیم ایران در دامن‌زدن به فرقه‌گرایی مذهبی در کشورهای منطقه نگرانی شدید خود را ابراز کرد. در بیانیه آنها آمده است این حکومت از شبه‌نظامیان تروریست در بعضی کشورهای منطقه حمایت می‌کند. این کمیته همچنین ادامه حمایت رژیم آخوندی از اعمال تروریستی و تخریبی در کشورهای عرب منطقه از جمله شلیک موشک‌های بالستیکی از خاک یمن به عربستان سعودی و دخالتهای مخرب در امور داخلی کشور بحرین را محکوم کرد.

وزیران اتحادیه عرب ضمن محکوم کردن دخالتهای رژیم ایران در بحران سوریه، همبستگی خود با قطع رابطه سیاسی مراکش با حکومت آخوندی را اعلام کرده و اقدامات این رژیم و گروه تروریستی حزب‌الله برای بی‌ثبات کردن مراکش را محکوم کردند.

کمیته وزیران خارجه اتحادیه عرب تهدید دریانوردی بین‌المللی در آبهای خلیج، تنگه هرمز و دریای سرخ توسط عوامل آن را محکوم کرد.

در این اجلاس عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی، دخالتهای رژیم ایران در کشورهای منطقه خصوصاً در یمن را مورد حمله قرار داد و آن‌را بدترین نوع تروریسم خواند.

واکنش بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت‌خارجه، به این اجماع منطقه‌یی علیه آن، طبق معمول ضدونقیض‌گویی بود. وی در حالی که دخالتهای آن را تکذیب می‌کرد مدعی شد که «همواره خواستار یک سیاست همسایگی همراه با اعتماد» بوده است.(خبرگزاری ایسنا ۲۱شهریور ۹۷).

 

بررسی تهدید رژیم ایران در نشست فرماندهان ارتش عربی 

خبرگزاری مهر آخوندی از نشست فرماندهان ارتش عربی و اظهارات فرمانده نیروهای مرکزی ارتش آمریکا در این نشست علیه آن خبر داد و نوشت: «جوزف وتل» فرمانده نیروهای مرکزی ارتش آمریکا روز چهارشنبه در نشست فرماندهان نظامی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌‌فارس در کویت گفت: «۲تهدید امنیتی بزرگ در منطقه وجود دارد؛ اقدامات بی‌ثبات کننده ایران و سازمانهای افراطی خشونت‌طلب»!(خبرگزاری مهر ۲۱شهریور ۹۷)

 

محکومیت دخالتهای رژیم در سوریه و عراق

دخالتهای حکومت آخوندی در کشورهای منطقه آماج حملات جامعه جهانی نیز بود. ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، بمبارانهای خودسرانه نیروهای رژیم و روسیه را در سوریه جنایت جنگی نامید و گفت: «وقتی بمباران خودسرانه جمعیت شهروندی و بیمارستانها پیش می‌آید فرضیه جنایات جنگی را نمی‌توان منتفی کرد».

اعضای شورای امنیت سازمان ملل در جلسه روز سه‌شنبه نسبت به‌وقوع یک فاجعه انسانی در ادلب هشدار دادند. در این جلسه نمایندگان فرانسه، هلند، کویت و ترکیه خواهان توقف حمله نظامی به ادلب شدند. نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل ‌متحد، گفت: «ما امروز هیچ نشانه‌ای از علاقه‌مندی روسیه، رژیم ایران و اسد به یک راه‌حل سیاسی ندیده‌ایم. همه چیزهایی که دیده‌ایم، عملیات خونریزانه نظامی آنها برای تصرف ادلب است». او تأکید کرد:  «نقش رژیم ایران در حملات مرگبار اسد نادیده گرفته نخواهد شد».

روز سه‌شنبه واشنگتن رژیم تهران را مسئول هر حمله نیروهای نیابتی‌اش در عراق علیه منافع آمریکا دانست و هشدار داد ایالات متحده فوراً و قاطعانه به آن واکنش نشان خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز ۲۰شهریور ۹۷، سارا سندرز، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید، گفت: «در چند روز گذشته شاهد حملات مرگ‌آفرینی در عراق از جمله به کنسولگری ایالات متحده در بصره و سفارت آمریکا در بغداد بوده‌ایم. رژیم ایران اقدامی برای توقف این حملات عوامل نیابتی‌اش در عراق که از آنها حمایت مالی، آموزشی و تسلیحاتی می‌کند، انجام نداده است».

کاخ سفید روز سه‌شنبه ۲۰شهریور طی بیانیه‌یی به رژیم ایران هشدار داد در مقابل هر گونه حمله توسط نیروهای مزدور رژیم ایران در عراق که منجر به جراحت نیروهای آمریکا شود و یا تأسیسات آمریکا آسیب ببیند، واکنش سریع و قاطعانه‌یی نشان خواهد داد.

یک روز بعد از موضع‌گیری کاخ سفید، نمایندگان جمهوری‌خواه در سنای آمریکا لایحه‌یی با عنوان «تحریم بازوهای تروریستی رژیم ایران در عراق» ارائه دادند. این لایحه علاوه بر تحریم گروه‌های تحت کنترل رژیم ایران در عراق، وزیر امورخارجه آمریکا را موظف می‌کند تا فهرستی از گروه‌های مسلح عراقی که از سپاه پاسداران کمک دریافت می‌کنند را تهیه و منتشر کند.

 

تأثیر انزوای بین‌المللی در بحران درونی رژیم

تشدید انزوای منطقه‌یی و بین‌المللی حاکمیت آخوندی در شرایطی است که حدود ۲ماه دیگر تحریم‌های سنگین آمریکا نیز اعمال می‌شود. در شرایطی که اقتصاد درهم‌شکسته آن هم روزبه‌روز در حال سقوط است. رژیم آخوندی هیچ راه و چاره‌ای برای مقابله با این بحرانها ندارد و دستش کاملاً خالی است.

نقطه مشترک سران و مقامات رژیم در چنین شرایطی «بی‌راه‌حلی» است. این بن‌بست در رو آوردن خامنه‌ای و روحانی و همه مقامات درجه اول رژیم به گفتاردرمانی آشکار است. حرف‌هایی که به‌طور معمول واکنش تمسخر‌آمیز مردم ایران و طرف‌حسابهای رژیم در سطح بین‌المللی و منطقه‌یی را به‌دنبال خواهد داشت.

این وضعیت بیانگر نهایت انزوا، بن‌بست و استیصال آن در منطقه و جهان است، بن‌بست و انزوایی که به‌ویژه بر اثر قیامهای سراسری و خیزش اجتماعی مردم ایران حاکمیت آخوندی را در تعادل‌قوا به حضیض برده است.

شدت انزوای جهانی و منطقه‌یی رژیم به بحران در رأس نظام شدت بخشیده است تا آنجا که پاسدار حسین علایی، سرکرده پیشین ستاد مشترک سپاه و اولین سرکرده نیروی دریایی سپاه پاسدارن، با اشاره به بحرانهای درونی و انزوای جهانی آن می‌گوید: «شرایط و وضعیتی که امروز بر فضای اقتصادی و سیاسی ایران حاکم است، شرایط مناسبی نیست». وی خاطرنشان کرد: «مردم خیلی عصبانی هستند» و «نظام باید تصمیمات بزرگ بگیرد». وی سپس به مقامات و مهره‌های نظام توصیه کرد: «همه باید کمک کنند تا رهبری تصمیم بگیرد».(روزنامه همدلی ۲۱شهریور ۹۷)

حکومتی که در صحنه منطقه‌یی و بین‌المللی با چنین بن‌بستی مواجه است، در زمینه داخلی نیز نتوانسته ‌است جلو حضور مردم، کانونهای شورشی و مقاومت سازمان‌یافته ایران به‌عنوان دشمن اصلی‌اش را در صحنه بگیرد.

واضح است که عنصر اصلی در بحرانی که رژیم در آن گیر افتاده است، عنصر داخلی یعنی نفرت خشم عمومی مردم ایران و خواست آنها برای براندازی و سرنگونی رژیم آخوندی است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/58aa3609-9fc4-4061-a638-73cb530e1415"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات