728 x 90

ترفندهای چپاولگرانه در بازی با نرخ ارز و سکه

بازی با نرخ ارز و سکه
بازی با نرخ ارز و سکه

بر اساس منابع رژیم در سال ۹۵ مبلغ ۴۲هزار و ۴۸میلیارد تومان بابت یارانه پرداخت شده است و در سال ۹۶ نیز مبلغ ۴۸هزار میلیارد تومان بوده است. اگر این ۲سال اخیر را با هم جمع بزنیم عدد ۹۰هزار و ۴۸میلیارد تومان به‌دست می‌آید.

این مبلغ بر اساس نرخ رسمی ۴۲۰۰تومانی دلار معادل ۲۱میلیارد و ۴۴۰میلیون دلار می‌باشد.

این پولی است که معادل آن در ماههای اخیر به جیب چند کارگزار حکومتی از تفاضل نرخ ارز و قیمت افزایش قیمت سکه طلا ریخته شده است.

در نشست نمایندگان کمیسیون اقتصادی مجلس با ولی‌الله سیف، رئیس بانک مرکزی رژیم، به بخشی از این موضوع اعتراف شده است.

یکی از اعضای مجلس ارتجاع می‌گوید: «خرید ۳۸هزار سکه بدون دخالت و بدون رابطه با بانک(بانک مرکزی) امکان ندارد».

در این نشست حسن حسینی، دیگر نماینده مجلس هم در زمینه اصلاح قوانین مربوط به ارز می‌گوید: «قبل از این که برسند این اصلاح شود، نه بعد از تصمیمات غلط که الآن بالغ بر ۶۰هزار میلیارد تومان رانتی است که در این کشور ایجاد شد و بین چند هزار نفر توزیع شد».

اما برای کسب چنین درآمدهای نجومی کارگزاران حاکمیت آخوندی از جمله پتروشیمی‌ها که اغلب در چنگ سپاه پاسداران هستند، ترفندهای مختلفی را بکار می‌گیرند.

سایت اقتصاد آنلاین در مطلبی از قول یک اقتصاددان حکومتی می‌نویسد: «با وارد‌کننده‌‌یی گفتگو داشته و این واردکننده اذعان کرده که اخیراً ۳۰میلیون دلار ارز ۷۲۰۰تومانی را از یک شرکت پتروشیمی خریداری کرده است. اما تنها ۱۲۶میلیارد تومان یعنی ۳۰میلیون دلار با دلار ۴۲۰۰تومانی چک در وجه شرکت پتروشیمی کشیده است و بابت اختلاف ۳هزار تومانی ۹۰میلیارد تومان یعنی ۳۰میلیون دلار ضرب در ۳هزار تومان چک در وجه شرکت مدیر پتروشیمی دولتی کشیده است که به حساب شخصی مدیر شرکت در خارج کشور ریخته شده است».(اقتصاد آنلاین ۱۴تیر ۹۷)

اینها تنها ابعادی از گوشه‌یی از چپاول سرمایه‌های مردم توسط باندهای رژیم است.

به نوشته همین سایت: «پتروشیمی‌ها بسیار اصرار دارند که ارز دریافتی خود از بانک مرکزی را با همان رقم ۴۲۰۰تومان دریافت کنند، زیرا بلافاصله می‌توانند در بازار آزاد به نرم ۷هزار و ۸هزار تومان به فروش برسانند».(اقتصاد آنلاین ۱۴تیر ۹۷)

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایان پتروشیمی به گزاف می‌گوید که: «ما هیچ‌گونه مشکلی در رابطه با ارایه ارز به دولت با نرخ ۴۲۰۰ نداریم ضمن این‌که الآن هم در عرض این ۲ماه هم که از نیمه می‌گذرد ما بالغ بر ۱میلیارد و ۵۰۰میلیون دلار ما به دولت ارز دادیم».(تلویزیون شبکه خبر ۱۳تیر ۹۷)

اما این ظاهرسازی حتی باندهای درونی نظام را هم نتوانسته قانع کند. در این زمینه هم محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، می‌گوید: «گزارش موثق داریم پتروشیمی اعلام کرده است من ارزم را تحویل می‌دهم، روش محاسبه ارز و مابه‌التفاوتها را خودشان دارند محاسبه می‌کنند. یعنی الآن در یک گرداب اقتصاد ما افتاده است».(سایت روداد ۲۴ – ۴تیر ۹۷)

این یک نمونه از چرخه تبهکارانه کارگزاران رژیم آخوندی برای چپاول از جیب مردم در محاسبه ارز ۴۲۰۰تومانی و ۸هزار تومانی است. امری که هر چند کارگزاران نظام آخوندی را یک‌شبه سوپرمیلیاردر می‌کند، اما به سرعت به گسترش هر چه بیشتر فقر در جامعه دامن زده است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ab824cf8-d112-45bb-8af2-c5af02cad1eb"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات