728 x 90

بودجه ۹۸؛ ورشکستگی و دعوای سهم‌خواهی

کسری بودجه
کسری بودجه

روز ۱۱دی کلیات بودجه ۹۸ در مجلس ارتجاع به تصویب رسید در حالی که تمام باندهای حاکم روی واقعی نبودن آن اتفاق‌نظر داشتند.

بی‌پاسخ گذاشتن ایراداتی که به‌خصوص به منابع تأمین بودجه گرفته می‌شود یعنی امکان فروش نفت و گاز و گرفتن مالیات از مردم از یک طرف و دعوای سهم‌خواهی باندهای غارتگر از طرف دیگر بررسی بودجه را به صحنهٔ ورشکستگی نظام و غوغای غارتگران تبدیل کرده است.

 

غیرواقعی بودن منبع اصلی تأمین بودجه 

اساس بودجه ۹۸ بر درآمد نفت با این پیش‌فرض بنا شده بود که رژیم روزانه ۱.۵میلیون بشکه نفت صادر کند(از قرار هر بشکه ۵۴دلار) در حالی که اکنون روشن شده هر دو ارزیابی کاملاً خطا و غیرواقعی است. هم‌اکنون رژیم روزانه ۱میلیون بشکه نفت به فروش می‌رساند. کارشناسان در خوش‌بینانه‌ترین صورت میزان فروش نفت رژیم برای سال ۹۸ را ۵۰۰هزار بشکه در روز ارزیابی می‌کنند و قیمت نفت اوپک نیز این روزها حول و حوش بشکه‌ای ۵۲دلار در نوسان است. حتی اگر رژیم بتواند نفت خود را به فروش برساند به‌علت شرایط تحریم قادر نیست پول آن یا مابه‌ازای دلاری آن را دریافت کند و بیشتر معاملات رژیم به‌صورت پایاپای و نفت در برابر غذاست.

همین مسأله باعث موضوع حملات باندها به بودجه ۹۸ روحانی شده است.

روز ۱۲دی ۹۷ فروردین فرمند، عضو مجلس ارتجاع که درخواست جلسهٔ غیرعلنی برای بررسی غیرواقعی بودن منابع درآمدی بودجه ۹۸ داشت، در قسمتی از سخنانش گفت: «درباره بودجه ۹۸ ما الآن وقتی که تلف می‌کنیم آمریکا دارد خوشحال می‌شود چرا؟ چون می‌گوید گول من را خوردند با یک میلیون بشکه می‌بندید یعنی چی؟ مگر به شما اجازه می‌دهند نفت بفروشید؟ بابا نمی‌خواهم حرفها را باز کنم از شما خواهش می‌کنم. ببینید آمریکا چی کار کرده الآن؟ گفته که من هشت تا کشور را مستثنی کردم ۵۰۰نفر را گذاشته با این کشورها دانه دانه کار کنند تا جایگزین نفتش را پیدا کند بعد نفت ما را قطع کند بودجه را با یک میلیون بشکه نمی‌شود بست».

 

تورم‌زا بودن بودجه ۹۸

محمدرضا سبزعلیپور، رئیس مرکز تجارت جهانی رژیم، اذعان کرد: ‌«باز هم هم‌چون سالهای گذشته متأسفانه لایحه بودجه سال ۹۸ نیز نگران‌کننده بوده و از قد و قوارۀ قابل قبولی برخوردار نیست و درست عین بودجه سال ۹۷ بسیار ناپخته تنظیم شده است»! وی افزود: «تنها خبری را که لایحه بودجه ۹۸ نوید می‌دهد این است که دولت با این نوع بودجه‌بندی باز هم به بیدار کردن دیو خفتهٔ تورم، تشدید رکود همه‌جانبه، افزایش نرخ بیکاری، رشد قیمت ارزهای خارجی و کاهش ارزش پول ملی، همچنین کوچکتر شدن سفرۀ مردم و افزایش نارضایتی در جامعه دامن خواهد زد»!(خبرگزاری تسنیم ۱۲دی ۹۷)

 

خاصه‌خواران بودجه

پاسدار طلایی نیک، معاون پارلمانی وزارت دفاع رژیم، برای چانه‌زنی بر سر سهم بیشتر برای نیروهای سرکوبگر روز ۱۲دی به مجلس ارتجاع رفت و خواستار اصلاح بودجه و سهم بیشتر برای نیروهای سرکوبگر شد.(خبرگزاری مهر۱۲دی ۹۷)

در همین حال یک روزنامهٔ باند روحانی خاصه خواران بودجه در باند خامنه‌ای را مورد حمله قرار داد و از جمله نوشت: «چندین سال است که نهادهای فرهنگی غیردولتی و اشخاص خاص، از کیسه بیت‌المال بدون پاسخگویی و ارائه گزارش کار به ملت، دولت و مجلس، از خزانه دولت، اعتبار و مساعدت مالی در خور توجه بهره‌مند می‌شوند. این هزینه‌های غیرضرور تا کی ادامه خواهد یافت. در اولویت، اقتصاد ایران و ایرانی را بایستی دریابند، نه منافع اشخاص خاص». این روزنامهٔ حکومتی اذعان کرد: « طی ۴۰سال پس از انقلاب شکاف طبقاتی هم‌چنان رو به گسترش است و رانت‌خواران و بهره‌مندان از درآمدهای بادآورده را می‌بینیم که هم‌چنان بر اریکه قدرت سوارند».(آرمان ۱۲دی ۹۷)

در مقابل رسالت از باند خامنه‌ای از رانت بزرگتری در بودجه برای دولت روحانی خبر داده و از جمله نوشته بود: «شرکت ملی نفت و شرکت ملی گاز معاف از تقسیم سود سهام دولت است... علاوه بر اعداد و ارقام یادشده در بالا ۵/۱۴درصد کل صادرات نفت خام و میعانات گازی و نیز ۵/۱۴درصد صادرات گاز به‌عنوان پیش‌بینی هزینه‌های این دو شرکت معظم در بودجه ۹۸ پذیرفته شده است». این روزنامه افزوده: «آیا می‌شود گفت با این ۵/۱۴درصد چه کسی برای چه بودجه می‌گیرد»؟(رسالت ۱۱دی ۹۷)

 

کسری بودجه 

در ورای جنگ‌وجدال باندها بر سر چپاول و بودجه سال ۹۸، واقعیت این است که دولت در گل نشسته آخوند حسن روحانی در سال ۹۸ هم با کسری بودجه مواجه می‌شود و قطعاً بخشی از آن تحقق پیدا نمی‌کند.

این در شرایطی است که در مورد بودجه سال ۹۷ هم محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه بودجه۷ در نشست خبری ۸خرداد ۹۷ در یک بیان متناقض مدعی شد: «مطمئنم ۳۸۵هزار میلیارد تومان بودجه تحقق پیدا نخواهد کرد، اما با برنامه‌ریزی و مدیریت تخصیص منابع، کسری بودجه نخواهیم داشت».(خبرگزاری تسنیم ۸خرداد ۹۷)

در سال ۹۷ با تمامی شگردهایی که دولت برای تأمین کسری بودجه به کار برد، اما در عمل با کسری بودجه مواجه شد.

در مورد کسری بودجه در ۵ماهه اول سال ۹۷ روزنامه حکومتی کیهان ۲۰مهر ۹۷ با استناد به آمارهای بانک مرکزی نوشت: «آمارهای جدید بانک مرکزی در خصوص کسری بودجه از ابتدای سال تا پایان مردادماه، نشان می‌دهد با وجود این‌که در قانون بودجه به دولت اجازه داده شده بود تا ۱۳هزار و ۷۰۰میلیارد تومان کسری داشته باشد، اما در این ۵ماه، کسری بودجه به آستانه ۳۷هزار میلیارد تومان رسیده است! به عبارت دیگر، به‌رغم این‌که دولت در این ۵ماه اجازه داشت ۱۳هزار میلیارد تومان کسری داشته باشد، اما به‌دلیل ناتوانی در تحقق بودجه امسال، نزدیک به ۱۷۰درصد بیشتر از میزان مصوب کسری داشته است».

کسری بودجه در ۵ماهه اول سال ۹۷ در شرایطی بود که هنوز تحریم‌های گسترده که صادرات نفت را هم دربرگرفته است شروع نشده بود و دولت روحانی روزانه حدود ۲.۵بشکه نفت صادرمی‌کرد.

با توجه به افزایش تحریم‌های نفتی و همچنین نامشخص بودن چگونگی مبادله بازرگانی با سایر کشورها، این موضوع نیز دولت آخوند روحانی را در تنگاهای اقتصادی شدیدی قرار خواهد داد، در شرایطی که پایین آمدن مستمر قیمت نفت هم مزید بر علت شده و تأمین منابع بودجه پیش‌بینی شده از ناحیه در‌آمد نفت را بسیار غیرواقعی کرده است.

در سال ۹۷ یکی از شگردهای دولت آخوند حسن روحانی برای جبران کسری بودجه افزایش مدام قیمت ارز و به چنگ آوردن میلیاردها دلار از طریق فروش ارز توسط دلالان وابسته به بانک مرکزی بود.

قیمت این سیاست ضدمردمی را مردم فقیر و محروم با افزایش تورم و گرانی که نتیجه آن افزایش هزینه معیشت زندگی مردم و خالی‌تر شدن سفره‌های آنان بود پرداختند.

 

افزایش سهم نهادهای سرکوب و صدور تروریسم از بودجه 

دولت آخوند حسن روحانی در شرایطی در تنگای بودجه قرار دارد، که بخش زیادی از آن‌ را به حلقوم نیروهای سرکوب و نهادهای بودجه‌خوار ریخته و از طرفی قصد دارد چندرغاز یارانه ۳دهک از مردم را هم حذف کند.

در بودجه امسال سهم نهادهای به‌اصطلاح فرهنگی و مذهبی و تبلیغی رژیم ۵۳۰۰میلیون تومان که ۱۳برابر بودجه اختصاص داده شده برای محیط‌زیست است در شرایطی که بودجه وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران ضدخلقی هم اضافه شده است.

بودجه قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء که در سال ۹۷،‌ ۲۵۹۰۰۰۰میلیون ریال بوده است در سال ۹۸ با افزایش ۷۶۸۰۰۰میلیون ریالی به ۳۳۵۸۰۰۰میلیون ریال رسیده و بودجه ستاد مشترک سپاه پاسداران که در سال ۹۷، به میزان ۲۰۲۳۶۱۹۷۱ مصوب شده بود برای بودجه سال ۹۸ مبلغ ۲۵۴۷۱۸۶۸۴ را به خود اختصاص داده که افزایشی معادل ۵۲۳۵۶۷۱۳میلیون ریالی را نشان می‌دهد.(خبرگزاری ایلنا ۴دی ۹۷)

بودجه پیشنهادی دولت برای سپاه پاسداران در لایحه بودجه برای سال ۹۸ بیش از ۲۵هزار میلیارد تومان است که نسبت به بودجه مصوب سال ۹۷ افزایشی ۲۵درصدی داشته است. بودجه سازمان بسیج هم با افزایشی ۲درصدی نسبت به بودجه مصوب سال گذشته به بیش از ۱۳۰۰میلیارد تومان رسیده است.

بودجه نیروی انتظامی هم نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده و به ۱۵هزار و ۷۳میلیارد تومان رسیده است.

بودجه وزارت اطلاعات ۵۸،۲۵۸،۳۰۱،۰۰۰۰۰۰ریال است در صورتی که بودجه آن در سال ۹۷، ۹۷۴۴،۵۳۲،۸۱۶،۰۰۰۰۰۰ ریال بود که افزایش بودجه آن در سال ۹۸، ۱.۸برابر افزایش داشته است.(خبرگزاری تسنیم ۴دی ۹۷)

با توجه به افزایش بودجه سپاه پاسداران، قرارگاه ضدخاتم‌الانبیا، نیروی انتظامی، بسیج ضدمردمی و سپاه پاسداران ضدخلقی در لایحه بودجه، این طور وانمود می‌شد که بودجه نیروهای سرکوب تحت عنوان «دفاع» کاهش یافته است، اما معاون وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رژیم گفت: «بر اساس مستندات و متن «لایحه بودجه سال ۱۳۹۸» و با احتساب تحقق و تأمین منابع از بودجه مازاد پیش‌بینی شده، اعتبارات دفاعی نه تنها کاهش نمی‌یابد، بلکه در سال آینده امکان افزایش نیز دارد».(خبرگزاری ایسنا۶دی ۹۷)

حاتمی، سرکرده ارتش نیز روز ۱۲دی ۹۷ اعلام کرد بودجه دفاعی ۲۱درصد افزایش خواهد یافت.(خبرگزاری مهر ۱۲دی ۹۷)

یکی از منابع کسر بودجه در نظام آخوندی ریختن بودجه به حلقوم نهادهای به‌اصطلاح مذهبی و نیروهای سرکوب و توزیع رانت در میان آنها است که از این طریق به درآمدهای کلان و بادآورده‌ای می‌رسند که این درآمدها هیچ نقشی در تولید و بهبود وضعیت اقتصادی کشور ندارد.

پیش‌بینی یکی از اقتصاددانان حکومتی به نام وحید شقاقی این است که دولت سال آینده با کسری بودجه بسیار بالایی مواجه می‌شود.

به گفته وی «قرار بود دولت تخصیص بودجه به دستگاههای موازی را حذف کند و اعتبارات را ساماندهی کند. اما به جای این‌که این اعتبارات کاهش پیدا کرده باشد مشاهده افزایش آنها هستیم».(سایت فرارو ۸دی ۹۷)

بخشی از دستگاههای موازی که این مهره حکومتی به آن اشاره می‌کند دستگاههای سرکوب و نهادهای به‌اصطلاح مذهبی، فرهنگی و تبلیغی است که رسانه‌ها و اقتصاددانانی از رژیم از این دستگاههای موازی به نام نهادهای بودجه‌خوار و نهادهای خاصه‌خوار نام می‌برند. نهادهایی که همه‌ساله بودجه اختصاص داده شده به آنها بار گرانی را بر بودجه تحمیل می‌کند.

افرایش مستمر و همه‌ساله بودجه نیروهای سرکوب در شرایطی است که طی سالهای گذشته همواره از بودجه وزاتخانه‌هایی نظیر آموزش و پرورش، بهداشت، راه و ترابری و بودجه عمرانی کشور کاسته می‌شود.

با این وجود باز هم دولت در گل مانده برای کسری بودجه خود دست در جیب مردم می‌کند و سفره آنها را کوچکتر می‌کند.

غیرمحمتل نیست که در سال ۹۸ هم دولت به شگردهایی برای کسری بودجه به بهای کوچکتر کردن سفره‌های مردم و تخصیص ندادن کامل بودجه عمرانی و... تلاش کند کسری بودجه را جبران کند اما با این احتمال هم احتمال جبران کسری بودجه کم است.

قاضی‌زاده، از نمایندگان مجلس ارتجاع، در اظهاراتی که در فضای مجازی به‌طور گسترده منتشر شد در مورد بودجه سال ۹۸ روحانی گفت بر اساس این لایحه «۱۰درصد کارمندان اخراج می‌شوند، ۱۰درصد آموزش و پرورش دولتی تعطیل می‌شود،‌ تعدادی از نواحی آموزش و پرورش ادغام می‌شوند،‌ دانشگاهها منحل می‌شوند و در یکدیگر ادغام می‌شوند، از روسیه ۵میلیارد (دلار) وام گرفته می‌شود».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b1232c37-f49d-4eff-a54e-7b7b42f50b00"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات