728 x 90

بلاتکلیفی درباره رابطه با اروپا و بسته اروپایی

بسته اروپایی
بسته اروپایی

در حالی که بخشی از رژیم ادعا می‌کند که در جدایی انداختن بین اروپا و آمریکا پیروزی بزرگی به‌دست آورده و اروپا بر سر برجام و حمایت از رژیم رو در روی آمریکا قرار گرفته است، اما در عین‌حال بخش دیگری از رژیم آه و ناله می‌کنند که نه تنها از اروپا و بستهٔ اروپایی آبی برای رژیم گرم نشده و نخواهد شد، بلکه اروپا عامل و اهرم فشار آمریکا بر روی رژیم شده است.

اگر نتایج رابطه با اروپا و بسته اروپایی مورد مناقشه است، اما جنگ و دعوا بر سر آن در رژیم کاملاً عیان است و گفتگویی بر سر آن نیست.

خبرگراری سپاه پاسداران(فارس ـ ۱۹مرداد) نوشت: «بسته تضمین‌های اروپا پوچ از آب درآمده و اروپا نه تنها اراده سیاسی برای مقابله با تحریم‌های آمریکا را ندارد بلکه برای مقابله با تحریم‌های آمریکا سنگ اف.ای.تی.اف را جلوی پای جمهوری اسلامی می‌گذارد...».

آخوند علم‌الهدی، نماینده خامنه‌ای در نمایش جمعه مشهد هم با اشاره به این‌که نظام در «یک پیچ تاریخی» گرفتار است گفت: «این‌که اروپا داره دانه میریزد اروپا و آمریکا فرق نمیکنه، اینها همه دشمن‌اند، دشمن قسم‌خورده‌اند، اختلاف فقط در روش است، اینها هم می‌خواهند با ما همان کنند که آمریکا کرده است نه این‌که اینها بگید واقعاً طرفدار ما هستند، اینها می‌خواهند همان انجام بدهند که آمریکا انجام داده...».

تنها باند خامنه‌ای نیست که از رابطه با اروپا و بسته اروپا ابراز ناامیدی می‌کند، در درون باند روحانی و دولت روحانی هم از وجه دیگری ابراز ناامیدی می‌کنند.

از جمله این‌که کرباسیان، وزیر اقتصاد روحانی، با اشاره به وضعیت تعلیق کنونی در رابطه با FATF گفت: «اگر این لوایح تصویب نشود، ایران در لیست سیاه قرار می‌گیرد و وضعیتی نامناسب ایجاد می‌شود و فعالیت بانکی خارج از سوئیفت را نیز نمی‌تواند انجام دهد».(خبرگزاری تسنیم ۱۵خرداد ۹۷)

جالب است که تخت روانچی از اعضای تیم مذاکره‌کننده که در حال حاضر در دفتر روحانی کار می‌کند در مورد موضع اروپا که تاکنون تنها به‌صورت لفظی از رژیم حمایت کرده، گفت: «اگر ۳ماه دیگر در آبان زمان تحریم‌های بعدی، تحریم‌های نفتی و بانکی برگشت، بخواهیم بگوییم که اروپا هنوز دارد حمایت سیاسی می‌کند دیگر به‌درد ما نمی‌خورد. وقتی که نتوانیم نفت بفروشیم دیگر حمایت سیاسی به‌درد نمی‌خورد».(خبرگزاری ایسنا ۱۹مرداد ۹۷)

واقعیت این است که همان‌گونه که خبرگزاری سپاه پاسداران اذعان کرده نه تنها «اروپا پذیرش FATF را به نوعی پیش‌شرط مقابله با تحریم‌های آمریکا کرده» است، بلکه چین و حتی عراق هم رابطه اقتصادی با رژیم را مشروط به پذیرش FATF از سوی رژیم کرده‌اند.

خبرگزاری سپاه پاسداران نوشت: «کشورهای اروپایی و حتی چین تأکید دارند که حتی با وجود برجام نمی‌توانند با بانک‌های ایرانی کار کنند و لازمه این کار آن است که ایران مقررات FATF را رعایت کند و بار دیگر در فهرست سیاه این گروه قرار نگیرد».(خبرگزاری فارس ۲۰مرداد ۹۷)

از سوی دیگر پزشکیان، از نایب‌رئیسان مجلس ارتجاع هم گفت: «وقتی سیاست ما این شده است که برجام و FATF را نمی‌پذیریم، پس بپذیریم که نتیجه این سیاست‌ها خود‌تحریمی است. الآن عراق نمی‌خواهد با ما معامله بانکی کند، این‌که عراق با ما معامله بانکی نمی‌کند به آمریکا چه ربطی دارد؟ چون ما چارچوب FATF را نپذیرفته‌ایم عراق با ما معامله نمی‌کند».(سایت عصر ایران ۲۰مرداد ۹۷)

لابد بر اثر همین فشارهای خفه‌کننده است که کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد: «لایحه اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم به تأیید شورای نگهبان رسید».

با همه این احوال یک موضوع را نباید از نظر دور داشت که بسته اروپا با هر کمیت و یا کیفیتی که در نهایت به رژیم ارایه شود به‌هیچ‌وجه نمی‌تواند با تحریم‌های آمریکا خصوصاً با تحریم‌هایی که در آبان‌ماه ۹۷ اعمال می‌شود مقابله کند.

زیرا هنوز چند روز از دور اول تحریم‌های آمریکا نگذشته است، روند خروج شرکت‌های اروپایی از ایران کماکان ادامه دارد و هیچ‌یک از آنها نیز اعتنایی به ابراز تأسف‌‌ها و بیانیه‌‌های موگرینی به‌عنوان مسئول سیاست خارجی اروپا در زمینه تحریم‌های برقرارشده جدید آمریکا نکرده‌‌اند.

از جمله این شرکت‌ها شرکت سوئیسی اشتادلر است که در حال مذاکره برای معامله یک میلیارد یوریی برای واگن‌سازی برای رژیم بود که از مذاکره با رژیم بیرون کشید.

رئیس اتاق بازرگانی آلمان نیز اعلام کرد شرکت‌های آلمانی قادر نیستند در مقابل تحریم‌ها بایستند، چون نمی‌توانند مسأله نقل و انتقال مالی را حل کنند و...

در زمینه مشکلات شرکت‌های انگلیسی برای تجارت با رژیم تایمز لندن نوشت شرکت‌های انگلیسی بین چکش و سندان گیر کرده‌اند.

وزیر اقتصاد فرانسه هم اعلام کرد بیشتر شرکت‌های فرانسوی بیرون می‌کشند، دلیل هم این است که این شرکت‌ها از تحریم‌های ثانویه آمریکا به‌شدت نگران هستند.

محدوده این تحریم‌ها تنها شرکت‌های اروپایی را دربرنمی‌گیرد، حتی به شرکت‌های طرف حساب‌های آفریقایی هم کشیده شده است.

از جمله بزرگترین شرکت تلفن همراه آفریقای جنوبی‌ ام‌تی‌ان اعلام کرد که قادر به رابطه با ایران نیست.

اتحادیه چایکاران شرق آفریقا در کنیا نیز اعلام کرده است صادراتش را به ایران متوقف می‌کند و...

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/6a04892d-0d6d-4e7f-a8a4-23211e3c3e0c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات