728 x 90

بالا گرفتن شعله‌های قیام و اعتراف‌های زبونانه دشمن

اصفهان - چهارراه مشیر درگیری با ماموران ۱۱مرداد ۹۷
اصفهان - چهارراه مشیر درگیری با ماموران ۱۱مرداد ۹۷

رأس مثلث قیام که خامنه‌ای پس از قیام دیماه گذشته، قیام را نتیجه عملکرد آن عنوان کرد، این بار چنان بارز بود که سردمداران و مهره‌های ریز و درشت نظام با بیانهای مختلف از آن سخن گفتند و ابراز وحشت کردند. آنها البته هنوز در تبلیغات رسمی خود از کانونهای شورشی اسم نمی‌برند؛ اما با نام بردن از مجاهدین به‌وضوح به نقش کانونهای شورشی در سمت دادن و رادیکالیزه کردن حرکتهای اعتراضی و جاری کردن شعارهای ساختار شکنانه سوزوگداز کردند.

‌هادی پژوهش جهرمی معاون استاندار فارس گفت:‌ «شعارهای مطرح شده در تجمع روز سه‌شنبه شیراز ساختارشکنانه بود و ربطی به گرانی نداشت. برخی افراد به اسم گرانی شعارهای ساختارشکنانه هدایت شده‌ای را سر دادند».

او افزود:‌ «اپوزیسیون خارج از کشور... در پی ایجاد فضای ناامنی در ایران هستند. بسیاری از این اعتراضها از بیرون هدایت‌ شده است و در این تجمعات افراد خاصی حضور می‌یابند و برخی افرادی که در خیابانها ناآرامی ایجاد می‌کنند با هدف‌ هنجارشکنی در این اعتراضات شرکت می‌کنند».

و یکی از آخوندهای مجلس ارتجاع به نام سالٍک گفت: «(مجاهدین) بر روی اعتراضات موج سواری می‌کنند... اعتراض به‌حق مردم و موج سواری (مجاهدین) باید از هم جدا شود».

هراس از قیام و شعله‌های خاموشی ناپذیر آن چنان بود که مراجع حکومتی و دست‌نشانده خامنه‌ای را هم به صحنه کشاند. آنها طبق معمول سنواتی روضه دخالت بیگانه خواندند. از جمله آخوند مکارم با وحشت گفت: «آنها که از خارج مردم را به آشوب دعوت می‌کنند، دشمنان قسم خورده ملت ایرانند و تشنه خون ما می‌باشند، هرگز نباید به شیطنت‌های آنها توجه کرد». مکارم شیرازی که خود سلطان شکر و خویشانش از غارتگران به‌نام هستند، به قوه قضاییه انتقاد کرد که چرا با شجاعت و سرعت با مفسدان اقتصادی برخورد نمی‌کند؟ آخوند مکارم پیشنهاد کرد که:‌ «اگر ده، بیست نفر از آنها با محاکمه سریع، یعنی حداکثر در یکی دو ماه، نه چند سال، محاکمه کنند و اموالشان مصادره و به اشد مجازات، مجازات شوند، اوضاع عوض می‌شود».

روز ۱۱مرداد خبرگزاریهای حکومتی اظهارات وزیر کشور آخوند روحانی را انعکاس دادند. رحمانی فضلی در اجلاس سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداران رژیم که به‌منظور چاره‌جویی در برابر قیام مردم گرد آمده بودند با ابراز وحشت از شعله کشیدن قیام گفت: «دشمن در سه سطح با جمهوری اسلامی ایران در حال مقابله است: سطح اول تهدیدات نظامی، سطح دوم تحریم‌های اقتصادی و سطح سوم ایجاد تنشها و نارضایتی اجتماعی است که از نظر ما سطح سوم یعنی ایجاد تنشهای اجتماعی هدف اول دشمن است».

مرتضی مبلغ معاون سیاسی امنیتی وزارت کشور در دولت خاتمی هم در روز ۱۱مرداد، در وحشت از قیام به صحنه آمد و گفت: «از یک‌طرف جامعه در شرایط انتقادی قرار دارد و از طرفی هم مردم مستعد اعتراضند». وی شرایط فعلی جامعه را ملتهب و فضای سیاسی را حاد دانست و گفت: «در هر اعتراضی، عواملی می‌خواهند از این فضا بهره‌برداری کنند».

در همین روز ۱۱مرداد، تلویزیون رژیم که تا کنون اساساً درباره دور اخیر قیام سکوت کرده و هیچ صحنه‌یی از آن را نشان نداده، به‌طور خنده‌دار و احمقانه‌یی از آرامش شهرهای مختلف در روز گذشته و به پیک‌نیک رفتن و تفریح مردم در اصفهان و برخی شهرهای دیگر خبر داد و مدعی شد تنها در دو  سه شهر آن‌هم در یک خیابان «تعداد معدودی» جمع شده و از اینها «برخی» شعارهای سیاسی داده‌اند.

اما رسانه‌‌های مکتوب رژیم داستان دیگری دارند. آنها به روش «اسمش را نبر» به مجاهدین اشاره می‌کنند. از جمله روزنامه‌ حکومتی نصف جهان در روز ۱۱مرداد نوشت: «همواره در بین مردم معترض عناصری وجود دارند که مأموریت آنها هدایت اعتراضات به سمت اغتشاش و خشونت است». این روزنامه حکومتی با اشاره به حضور عناصر مجاهدین در قیام دیماه نوشت: «که اعتراضات به حقی را که نسبت به شرایط تورم و بیکاری و وضعیت خانواده‌ها شکل گرفته بود تبدیل به آشوب کرد».

برخلاف ادعاهای تلویزیون آخوندی که قیام در شهرهای اهواز و شیراز و اصفهان و کرج و اشتهارد و قهدریجان و... را با کوچک‌نمایی به تظاهرات در «یک خیابان دو سه شهر توسط عده‌یی معدود» خلاصه کرده بود، روزنامه حکومتی نصف جهان با وحشت می‌افزاید: «اکنون اعتراضات مردم نسبت به شرایط اقتصادی در برخی شهرهای کشور از جمله کرج، شیراز و اصفهان مجدداً از وضعیت عادی خارج شده است». نصف جهان سپس نسبت به نتیجه سانسور اخبار قیام توسط رسانه‌های رسمی حکومتی افزوده است: «سکوت رسانه‌یی داخلی این فرصت را به رسانه‌های خارجی و بعضاً معاند نظام داده تا بتوانند صدای معترضان و برخی آشوبگران را با هدف تحریک و ضربه زدن به اصل نظام به‌خوبی مدیریت کنند».

خبرگزاری سپاه پاسداران هم در مورد تظاهرات شیراز نوشت: «کم‌کم شعار‌ها با هدایت برخی افراد، رنگ و بوی دیگری به خود گرفت و سیاسی شد؛ شعار‌های «مرگ بر دیکتاتور»، «توپ تانک فشفشه، آخوند باید گم بشه»... در میان صدای دست و سوت عده‌یی به گوش می‌رسید». بر عکس خبرگزاری سپاه پاسداران که نوشت برخی و گروه کوچکی شعار ساختار شکنانه می‌دادند خبرگزاری حکومتی ایرنا از همین تظاهرات گزارش داد که « بیشتر، شعارهای ساختار شکنانه سر می‌دادند».

آنچه را رسانه‌های حکومتی به صراحت اسم نبرده‌اند «کانونهای شورشی» است. که البته وزارت بدنام اطلاعات لاعلاج به آن اذعان کرده و در کلیپی که در کانال‌های اینترنتی منتشر کرده مشخص کرده که  این همان میلیشیای سال ۱۳۵۸ است که مسعود رجوی تشکیل داد.

به این ترتیب می‌بینیم که آنچه که خامنه‌ای به‌عنوان «رأس قیام» از آن اسم برد با آنچه که رحمانی فضلی به نام «سطح سوم یعنی ایجاد تنشهای اجتماعی» از آن ابراز وحشت کرد اکنون دارند در هم ضرب می‌شوند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/967dfc29-d740-4c08-8a6e-deec2cdeac2e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات