728 x 90

بازماندن دانش‌آموزان از تحصیل به‌دلیل فقر مالی و فقر آموزشی!

وضعیت آموزش و پرورش تحت حاکمیت آخوندی
وضعیت آموزش و پرورش تحت حاکمیت آخوندی

معاون آموزش و پرورش دولت آخوند حسن روحانی اعلام کرد ۵۳درصد دلایل خروج کودکان از مدرسه منشأء اقتصادی، حدود ۳۵درصد دلایل اجتماعی و کمتر از ۱۵درصد منشأء فردی و آموزشی دارد.(خبرگزاری ایلنا ۵اردیبهشت ۹۷)

واضح است آمار دانش‌آموزانی که به دلایل اقتصادی یعنی به‌دلیل فقر مالی ترک‌تحصیل می‌کنند بیشتر از این است و طبعا آمار معاون وزارت آموزش و پرورش رژیم کوچک‌نمایی شده است.

به اعتراف معاون وزیر بهداشت دولت روحانی ۳۰درصد مردم ایران گرسنه‌اند و نان برای خوردن ندارند و هیولای فقر و گرسنگی آن‌چنان ایران را می‌بلعد که در حال حاضر بیش از ۸۰درصد مردم ایران زیر خط فقر زندگی می‌کنند، تا جایی‌که به اعتراف یک مهره‌ حکومتی «این خط تا ناکجا‌آباد ادامه دارد».

بنابراین طبیعی است آمار کودکانی که ترک‌تحصیل می‌کنند از آمار اعلام‌شده معاون وزارت آموزش و پرورش بیشتر باشد.

۹سال پیش غلامعلی افروز، رئیس نظام روانشناسی، گفت در نظام آموزش موفق ۹۸درصد از دانش‌آموزان در چرخه آموزشی قرار دارند، اما در ایران تنها حدود ۶۷درصد از دانش‌آموزان در چرخه آموزشی قراردارند.(خبرگزاری ایسنا ۱۱اسفند ۸۸)

در زمینه علت ترک‌تحصیل دانش‌آموزان سایت قدس آنلاین می‌نویسد: «برترین عوامل مشترک در ترک‌تحصیل دانش‌آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی، به‌خصوص در مقطع متوسطه بیانگر این حقیقت است که فقر مالی و فقر انگیزشی بیشترین نقش را داشته است».(سایت قدس آنلاین ۴دی ۹۳)

بعد از عامل فقر مهم‌ترین عامل ترک‌تحصیل دانش‌آموزان، کمبود فضای آموزشی و نامناسب بودن بسیاری از مدارس کشور است. 

در استانهای  سیستان و بلوچستان به‌دلیل فقر مفرط و به علت تبعیضی که حاکمیت فاسد ولایت فقیه بر ملیت‌های ایران روا می‌دارد، وضعیت اسف‌انگیزتر است به حدی که مهر‌ه‌های رژیم نیز اعتراف می‌کنند این مناطق جزو مناطق محروم کشور هستند.

در منطقه سیستان و بلوچستان اضافه بر این‌که نیمی از کودکان دبستانی از مدرسه بازمی‌مانند بیشتر آنهایی هم که به مدرسه می‌روند پس از مدتی به‌دلیل فقر خانواده و نبودن فضای آموزشی در مقاطع بالاتر تحصیلی از تحصیل بازمی‌مانند.

در حاشیه زاهدان کمبود فضای آموزشی و وضعیت نابهنجار فضای آموزشی موجود به حدی است که «فقط نیمی از ابتدایی‌ها به مدرسه می‌روند».(سایت رویداد ۲۴ - ۸اسفند  ۹۶)

در مورد وضعیت مدارس استان سیستان و بلوچستان سایت حکومتی قدس آنلاین می‌نویسد: «طبق اعلام مسئولان بیش از ۷۰درصد مدارس استان سیستان و بلوچستان به‌خصوص در روستاها غیراستاندارد بوده و دانش‌آموزان در مدارس خشتی، گلی و یا مدارس واگذاری از طرف مردم و سیاه‌چادرها درس می‌خوانند».(سایت قدس آنلاین ۲۹بهمن ۹۶)

در کردستان مشکلات آموزشی و کمبود فضای آموزشی بیداد می‌کند. در این رابطه خبرگزاری راه دانا ۳۰فروردین ۹۷ می‌نویسد: «ادامه تحصیل برای دانش‌آموزان مناطق روستایی چندان آسان نیست؛ دوره ابتدایی با تحصیل در کلاس‌های چندپایه و کمترین امکانات سپری می‌شود. پس از اتمام دوره ابتدایی، ممکن است در روستای محل زندگی دبیرستانی وجود نداشته باشد بنابراین دانش‌آموزان باید کیلومترها آن‌طرف‌تر به دبیرستان روستای مجاور بروند که در سال‌های اخیر با قطع سرویس مدارس، این مسیر پیاده طی می‌شود. سختی‌های تحصیل باعث شده، بسیاری از دانش‌آموزان با اتمام دوره ابتدایی ترک‌تحصیل کنند».

در زمینه فقر والدین و نبودن فضای آموزشی کافی و مناسب در یک منطقه خوزستان خبرگزاری حکومتی شفقتنا ۳۰فروردین ۹۷ می‌نویسد: «پدرانشان کار و بار ندارند و آنها هم فرصت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر از ششم ابتدایی را. دختران تا ششم ابتدایی درس می‌خوانند آن هم در کلاس‌های مختلط با پسران. از آنجا به بعد همه چیز متوقف می‌شود».

در میان دختران آمار ترک‌تحصیل آن‌چنان بالا است که رسانه‌ها و مهره‌های رژیم ناگزیر شده‌اند به این واقعیت تلخ اعتراف کنند.

عامل اصلی ترک‌تحصیل آنها نیز فقر مفرط خانواده‌ها و عوامل دیگری نظیر مشکلات زیرساختی در آموزش و پرورش، اختصاص ندادن بودجه کافی توسط دولت ضدمردمی است که وضعیت را بحرانی کرده است.

و...

سایت حکومتی قدس آنلاین ۲۹بهمن ۹۶ می‌نویسد: «مشکلات آموزش ‌و پرورش در کشور مانند امید به پایان ترک‌تحصیل زودرس دانش‌آموزان، رفع کمبودهای نظام آموزشی از نبودن فضای آموزشی و معلم گرفته تا کلاس‌های درس ایمن و امکانات ساده آموزشی از دهه‌های گذشته به‌طور منظم بازتولید شده و حتی به‌نظر می‌رسد امیدی برای تمام شدن آنها وجود ندارد».

این وضعیت نتیجه قریب ۴۰سال سرکوب و غارت اموال مردم ایران توسط این نظام ضدایرانی و ضدبشری است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/58aee352-eb03-4bd2-b77e-de64364a1652"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات