728 x 90

آژیرهای خطر در زمینه بحرانها و وقوع قیام

فوران خشم مردم ایران در راه است...
فوران خشم مردم ایران در راه است...
  • علی ربیعی، مهره اطلاعاتی رژیم: «اتفاق دیماه ۹۶ از نظر حجم، اندازه، وسعت و جمعیت با ناآرامی‌های قبل قابل مقایسه نیست... اعتراضات قابل تکرار هستند و می‌توانند نقش یک آژیر خطر را ایفا کنند...».
  • به اعتراف رسانه‌ها و مهره‌های حکومتی نظام اقتصادی و اجتماعی با بحرانهای حاد و لاینحل و ابرچالشهایی روبه‌رو است که هیچ چشم‌اندازی برای رفع آنها دیده نمی‌شود.

 

«زنگ خطر برای سرمایه اجتماعی ایران مدت‌هاست به صدا درآمده‌ اما هنوز هم گوش شنوایی برای آن وجود ندارد. رتبه‌بندیها و مطالعات داخلی و خارجی هر‌ازگاهی دکمه این زنگ را می‌فشارند و صدای کارشناسان و صاحب‌نظران حوزه‌های مختلف را درمی‌آورند اما از چاره‌اندیشی خبری نیست».(۲۳بهمن ۹۶ ـ خبرگزاری حکومتی ایرانا)

این کلمات بخشی از گزارش مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست‌جمهوری رژیم در سال گذشته است. در شرایط کنونی این واقعیت را که نظام در تمامی عرصه‌ها در بن‌بست قرار دارد و در شرایط خطرناکی است همهٔ باندهای حاکم هم اذعان می‌کنند.

در کشمکش بر سر این وضعیت به‌غایت بحرانی و خطرناک آنچه که برجسته است وحشت از آینده تیرهٔ این حاکمیت و اعتراف به بی‌راه‌حلی و بن‌بست و آسیب‌پذیری آن است.

 

وضعیت دشوار معیشتی مردم

آخوند صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه، با اذعان به شرایط وحشتناک معیشتی مردم و بحران حادی که گریبان اقتصاد درهم‌شکسته رژیم را گرفته است برای معیشت مردم اشک تمساح می‌ریزد و هشدار می‌دهد: «امروز مشکلات معیشتی و مسائل اقتصادی کشور را جدی بگیریم. ما می‌دانیم که وضعیت دشوار است».(تلویزیون شبکه خبر ۲۴دی ۹۷)

وی همچنین به شکنندگی نظام بر اثر هر گونه نقد و اعتراض اذعان کرد و گفت: «کسانی که دستاوردها را نمی‌بینند و با صرف مشکلات شخصی با افراد، کل یک نهاد را تخریب می‌کنند، باید بدانند که تنها به اشخاص آسیب نزده‌اند بلکه جمهوری اسلامی را تخریب کرده‌اند».(سایت انصاف نیوز ۲۴دی ۹۷)

 

بر اساس پتانسیل جوشان و انقلابی در جامعه سعید حجاریان، تئوریسین باند موسوم به اصلاح‌طلب، نگرانی‌اش را از قیام مردم با عنوان «قیام پابرهنگان»‌ ابراز می‌دارد و می‌گوید در این قیام «دستاوردهای انقلاب نابود خواهد شد»! نابودی دست‌آورد انقلاب مورد نظر او، همان سرنگونی نظام آخوندی است.

 

اعتراضات و قیامهای قابل‌تکرار

رحمانی فضلی، وزیر کشور حسن روحانی، از این‌که رژیم در قیام دیماه ۹۶ سرنگون نشده ابراز خوشحالی کرد و به نهادهای سرکوبگر هشدار داد: «دستگاهها در مقابل انتشار اطلاعات نادرست اقتصادی به جای پاسخگویی، منفعلانه عمل نکنند؛ اگر این‌گونه موارد مدیریت نشود کار سخت‌تر خواهد شد».(خبرگزاری مهر ۲۲دی ۹۷)

اما علی ربیعی، مهرهٔ اطلاعاتی و وزیر پیشین کار حسن روحانی، در روز ۲۳دی به شکل روشن‌تری به شکنندگی حکومت آخوندی اذعان کرد. وی با یادآوری قیام مردم ایران در دیماه سال ۹۶ در ۱۶۰شهر گفت: «اتفاق دیماه ۹۶ از نظر حجم، اندازه، وسعت و جمعیت درگیر در ناآرامی و همچنین خصوصیت این افراد با ناآرامی‌های قبل سابقه نداشت».

پیش از این رژیم و دنبالچه‌های آن عدد ۱۴۲شهر را که مجاهدین و مقاومت ایران اعلام کرده بودند، مبالغه می‌دانستند حال آن که مجاهدین و خبرنگاران سیمای آزادی در ۱۴۲شهر اعلام شده حضور داشتند و از یکایک آنها گزارش می‌دادند. اکنون این معاون سابق وزارت اطلاعات آخوندی است که تصریح می‌کند قیام دیماه ۹۶ در ۱۶۰شهر جریان داشت.

علی ربیعی در ادامه می‌افزاید: «اعتراضات قابل تکرار هستند و می‌توانند نقش یک آژیر خطر را ایفا کنند... چرا که هم‌چنان علت بروز آنها باقیست و با هر اثر پروانه‌ای امکان بروز آنها وجود دارد...».(خبرگزاری ایسنا ۲۳دی ۹۷)

اسحاق جهانگیری: معاون حسن روحانی، به باندهای حاکم هشدار داد: «نباید مردم را ناامید کرد و «وقتی مردم یک کشور به‌ویژه نسل جوان نسبت به آینده خود مأیوس باشند ممکن است دست به اقدامات و حرکاتی بزنند که نتیجه آن ناخوشایند است».

روزنامهٔ ابتکار همسو با جهانگیری در شمارهٔ ۲۴دی ۹۷ به وی خاطرنشان کرد: «نظام اقتصادی کشور را چه سیاه‌نمایی بدانیم، چه ندانیم با ابرچالش‌هایی روبه‌رو است که هیچ نشانه‌ای برای تغییر در مشی و روش کلی حرکت آن دیده نمی‌شود». نویسنده مقاله ابتکار در ادامه به شکاف میان مردم و حکومت اذعان کرده و نوشته است؛ «زمانی که افراد جامعه حتی در کوچک‌ترین مسائل نمی‌توانند عاملیت خود را در یک فضای برابر به اثبات برسانند چگونه می‌توان انتظار امید به آینده و زندگی از آنها داشت. دولت طی ۵سال گذشته چه تغییری در ساختارهای معیوب موروثی‌اش ایجاد کرده است تا جامعه با دلخوشی به این تحولات سعی در امیدواری داشته باشد»؟

 

بحرانها یا ابرچالش‌ها 

اظهارات فوق تماماً از این واقعیت ناشی می‌شود که نظام اقتصادی و اجتماعی با بحرانهای حاد و لاینحلی دست به گریبان است و به‌قول رسانه‌ها و مهره‌های حکومتی با ابرچالش‌هایی روبه‌رو است و هیچ نشانی هم از تغییر در زمینه حل این بحرانها در چشم‌انداز نیست.

بحرانها و ابرچالش‌هایی که کارگزاران و مهره‌های حکومتی عمدتاً تعداد آن‌ را ۶ تا ۷بحران برآورد کرده‌اند و در مواردی هم برآوردشان این است که تعداد آنها ۲۱بحران است.

سایت بهار وابسته به باند روحانی خرداد ۹۷ این بحرانها و ابرچالش‌ها را به شرح زیر برشمرده است:

۱- شکاف بین مردم و مسئولان و بحران اعتماد

۲- احساس حضور حکومت در همه شؤن

۳- زنان تحصیل‌کرده سرخورده

۴- بحران آب

۵– بیکاری

۶- نقدینگی بالا

۷- خروج مستمر سرمایه انسانی

۸- نظام آموزشی ناکارآمد

۹- حذف شایستگان

۱۰- دشواری کسب و کار

۱۱- تداخل امور

۱۲- عدم پژواک صدای مردم

۱۳- فساد اداری

۱۴- بحران اعتماد

۱۵- فقدان سیستم خودانتقادی

۱۶- احساس تبعیض

۱۷- کاهش امید

۱۸- عدم توازن اقتصادی در اکثر خانواده‌های ایرانی

۱۹- حاشیه‌نشینی

۲۰- بی‌دفاع بودن در برابر زلزله

۲۱- بحران در نهادهای مالی و اقتصادی بخش عمومی

 

بن‌بست و بی‌راه‌حلی 

وجود این بحرانها و ابرچالش‌ها در شرایطی است که حاکمیت در بن‌بست مطلق قرار دارد و هیچ راه‌حلی برای برطرف کردن حتی یکی از آنها را نیز ندارد. این بحرانها نتیجه کارکرد ضدمردمی همین رژیم است و تنها در صورتی برطرف می‌شوند که رژیم هم سرنگون شود.

در بسیاری از کشورها تنها یکی از این موارد می‌تواند دولت و حکومت‌ را ساقط کند، اما رژیم آخوندی از طریق چپاول و سرکوب توانسته بود تاکنون بر روی این وضعیت در حال انفجار سرپوش بگذارد

در شرایط کنونی و پس از قیامهای دیماه ۹۶ و مرداد ۹۷ با ورود مردم به صحنه اعتراض و قیام و در حالی که در ۱۶۰شهر خواست مردم ایران برای سرنگونی حکومت آخوندی طنین‌انداز شده است، حربه سرکوب دیگر نمی‌تواند مانند گذشته برای حاکمیت آخوندی کارآیی داشته باشد.

 

شرایط عینی قیام و انقلاب

آن‌چنان‌که پس از قیام دیماه ۹۶ هم شاهد هستیم مردم نه تنها از خروش و اعتراض باز نه ایستادند،‌ بلکه پرچم اعتراض و قیام را روزبه‌روز بالاتر برده و عرصه را بر نظام آخوندی بیش‌از‌پیش تنگ‌تر کرده‌اند. این در شرایطی است که کانونهای شورشی هم با اقدامات خود از قیام و خیزش مردم حمایت کرده و این موضوع به‌طور مضاعف حاکمیت آخوندی را در تنگا قرار می‌دهد.

قطعا در آینده نیز همین مردم با استمرار خروش و خیزش خود دایره بحران و بن‌بست را برای رژیم تنگ‌تر خواهند کرد تا زمانی که در اثر همین اعتراضات و اقدامات کانونهای شورشی و با حمایت مقاومت سازمان‌یافته این رژیم را سرنگون کنند.

بر اساس این شرایط است که سردمداران و مهره‌هایی از حاکمیت سخت نگران تکرار قیام‌هایی نظیر قیام دیماه ۹۶ هستند.

 

بر اساس این پتانسیل جوشان و انقلابی و شرایط عینی برای قیام و انقلاب از طرف مردم و سرنگونی حاکمیت ولایت فقیه است که سعید حجاریان، یکی از مهره‌های باند موسوم به اصلاح‌طلب که به تئوریسن این باند مشهور است، نگرانی‌اش را از قیام مردم با عنوان «قیام پابرهنگان»‌ ابراز می‌دارد که در این قیام «دستاوردهای انقلاب نابود خواهد شد»! نابودی دست‌آورد انقلاب مورد نظر او همان سرنگونی نظام آخوندی است.

حسام‌الدین آشنا، مشاور آخوند روحانی نیز نگران تکرار اعتراضات دیماه ۹۶ است چون «علل آن برطرف نشده است».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b0bd1d80-a7f3-40ab-b3ba-8e316829e32a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات