728 x 90

فاجعه کرونا در ایران: آمار جانگذاز قربانیان در ۴۷۸شهر از ۱۹۶هزار نفر گذشت

شورای ملی مقاومت ایران
شورای ملی مقاومت ایران

شورای ملی مقاومت ایران -سربرگ

فاجعه کرونا در ایران: آمار جانگذاز قربانیان در ۴۷۸شهر از ۱۹۶هزار نفر گذشت

  • محبوب‌فر: وضعیت ناپایدار و شکننده است فعلاً از واکسن خبری نیست، تا آخر سال هیچ واکسنی به‌دست مردم نمی‌رسد
  • سخنگوی وزارت بهداشت: در هفته دوم دی بیشترین میزان مرگ و میر در استانهای مازندران، گیلان، اردبیل و کهگیلویه و بویراحمد بوده است. موارد مرگ و بستری در مازندران با اختلاف قابل توجهی از میانگین کشور بالاتر است
  • زالی: به‌رغم همه محدودیتها کماکان در تهران، تغییر محسوسی نمی‌بینیم هم‌چنان با حجم بیماران مواجه هستیم و ۲۹۰نفر روز گذشته در شرایط بحرانی بیماری قرار داشتند.
  • رئیسی: کرونا در مازندران در پیک‌سوم قرار دارد و اکثر شهرهای این استان درگیر بیماری هستند

سازمان مجاهدین خلق ایران بعدازظهر امروز شنبه ۱۳دی ۱۳۹۹ اعلام کرد آمار جانگداز جان‌باختگان کرونا در ۴۷۸شهر از ۱۹۶هزار نفر گذشت. شمار قربانیان در آذربایجان غربی به ۷۲۹۳نفر، در اردبیل به ۲۴۰۷نفر، در اصفهان به ۱۲۰۹۵نفر، در ایلام به ۲۰۲۰نفر، در بوشهر به ۱۹۷۹نفر، در تهران به ۴۸۰۹۱نفر، در خراسان رضوی به ۱۳۳۰۵نفر، در خوزستان به ۹۹۱۵نفر، در سمنان به ۲۹۵۴نفر، در سیستان و بلوچستان به ۴۷۶۱نفر، در فارس به ۵۹۹۸نفر، در کردستان به ۳۳۵۶نفر، در کرمان به ۴۳۱۳نفر، در گیلان به ۶۹۵۱نفر، در لرستان به ۷۸۹۸نفر و در مازندران به ۷۴۷۷نفر رسیده است.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: «میانگین بروز هفتگی موارد مرگ و میر ناشی از بیماری در هفته دوم دی ۱۲.۵ نفر به ازای هر یک میلیون نفر گزارش‌شده که بیشترین میزان بروز به ترتیب در استانهای مازندران، گیلان، اردبیل و کهگیلویه و بویراحمد بوده است. میانگین بروز موارد مرگ و میر و بستری در استان مازندران با اختلاف قابل توجهی بالاتر از میانگین کشوری است» (ایرنا ۱۳دی) .

حریرچی، معاون وزارت بهداشت گفت: «اگر پیک بعدی کوید ۱۹ را داشتیم باید توزیع بیماران را در تمامی مراکز درمانی از خصوصی و دولتی، تأمین اجتماعی، نیروی مسلح و خیریه توزیع کرد تا میزان مرگ و میر را کنترل کنیم. اگر در این مرحله موفق نشویم و افراد را در مرحله اول شناسایی نکنیم آن موقع باید اداره، مغازه و… را ببندیم و محدودیت وضع کنیم» (تابناک ۱۳دی) .

محبوب‌فر عضو ستاد کرونا گفت: «وضعیت کشور بسیار ناپایدار و شکننده است، یعنی اگر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی کمتر شود یا محدودیتها و ممنوعیتها برداشته شود، مجدد به وضعیت قرمز برمی‌گردیم، ضمن این‌که مردم نباید چندان به اخبار توزیع واکسن در جهان توجه کنند، ما باید بدانیم فعلاً از واکسن در ایران خبری نیست. حداقل تا آخر سال جاری به‌دست مردم هیچ واکسنی نمی‌رسد. مواردی هم که درباره عدم وجود زنجیره سرد در ایران گفته می‌شود برای من غیرقابل قبول است، تأمین این تجهیزات برای کشوری که ادعاهای زیادی دارد شبیه آپولو هوا کردن نیست و می‌تواند واکسن‌هایی هم را که برای نگهداری به یخچال‌های خاصی نیاز دارند، تأمین و تهیه کند. امروز برخی از کشورهای خاورمیانه از شرکت‌های معتبر واکسن خریداری کردند و احتمالاً مراحل واکسیناسیون را شروع می‌کنند، اگر در ایران چنین اتفاقی همزمان با آنها نیفتد، وجهه خوبی برای کشور ما ندارد و از لحاظ روانی و اجتماعی تبعاتی خواهد داشت» (روزنامه حکومتی همدلی ۱۳دی) .

در تهران، زالی، رئیس ستاد کرونا گفت: «هم‌چنان با حجم بیماران مواجه هستیم و ۲۹۰نفر روز گذشته در شرایط بحرانی قرار داشتند. به‌رغم همه محدودیتها در تهران، تقریباً تغییر محسوسی نمی‌بینیم» (ایسنا ۱۳دی) .

در مازندران، رئیسی، سخنگوی ستاد کرونا گفت: «وضعیت بیماری کرونا در استان مازندران در پیک‌سوم قرار دارد و اکثر شهرهای این استان درگیر بیماری بوده و چهار شهر سواد کوه شمالی، ساری، آمل و رامسر در شرایط قرمز کرونا قرار دارند» (ایرنا ۱۳دی) .

در کهگیلویه و بویراحمد، رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج از افزایش شمار جان‌باختگان کرونا خبر داد و گفت: از ۴۸۵جواب نمونه که شامل تستهای pcr و سریع بودند حدود ۲۳درصد مثبت بودند» (ایسنا ۱۳دی) .

دبیرخانه شورای ملی مقاومت ایران

۱۳دی۱۳۹۹ (۲ژانویه۲۰۲۱)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/74ee9baa-2787-48d9-a22f-a1b2c8622e2d"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات